مذمت قتل نفس از نگاه قرآن/ گناهی نابخشودنی که مساوی با کفر است
کد خبر: 3307652
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

مذمت قتل نفس از نگاه قرآن/ گناهی نابخشودنی که مساوی با کفر است

گروه اجتماعی: اسلام برای جان و حیات انسان، ارزش فراوان قائل شده و حفظ نفس را گرامی داشته و تجاوز به حیات و نفس دیگران را بعد از کفر و شرک از بزرگ‌ترین گناهان قرار داده است لذا موضوع قتل و خون‌ها، نخستین موضوعی است که روز قیامت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، قتل نفس وخیم‌ترین جرم در جوامع بشری است، روزانه قتل‌هایی در نقاط مختلف دنیا رخ می‌دهد که هرکدام دلایل مخصوص خود را دارند برخی از این قتل‌ها به‌صورت عمدی انجام می‌پذیرد وبرخی از آن‌ها نیز ناخواسته و غیرعمد انجام می‌پذیرد.

وقتی انسان بی‌گناهی، به ناحق کشته می‌شود، حق حیات و زندگی از او گرفته می‌شود و او، از بزرگ‌ترین حقی که دارد، محروم می‌گردد.علاوه بر این، قتل انسان بی‌گناه، اطرافیان او، خصوصاً همسر و فرزندان و پدر و مادر و خواهر و برادر مقتول را در شوک روحی روانی سهمگین قرار می‌دهد و شیرازه زندگی خانوادگی او را از هم می‌گسلد.

چه‌بسا ممکن است که همسر یا فرزندان مقتول در اثر بی‌سرپرست شدن مبتلا به انواع و اقسام گرفتاری‌ها و مشکلات عدیده شوند و خدای ناخواسته از جاده درست زندگی، منحرف گردند.

اما آن‌چیزی که بیش از همه نگران کننده به‌نظر می‌رسد این است که بسیاری از این قتل‌های خواسته یا ناخواسته در محیط خانواده صورت می‌گیرد و جای این سؤال است که چگونه فردی حاضر می‌شود پدر، مادر، خواهر و یا برادر و یا یکی از بستگان نزدیک خود را به قتل برساند.

گسترش خشونت در جامعه می‌تواند یکی از دلایل بروز قتل و بالا رفتن آمار قتل باشد، در بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با دلایل وقوع قتل به مواردی از مسائل اقتصادی، بیکاری، پایین آمدن آستانه تحمل، اعتیاد، مصرف مواد روان‌گردان و ... اشاره شده است.

در دسترس بودن انواع سلاح‌های سردی از قبیل  پنجه‌بوکس، قمه، زنجیر، شمشیر و چاقوهای ضامن‌دار و همچنین قیمت پایین این سلاح‌ها موضوع دیگری است که می‌تواند در افزایش قتل مؤثر باشد.

همچنین، گاهی اوقات افراد در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که نمی‌توانند خشم و عصبانیت خود را کنترل کنند و این عصبانیت به جرح و قتل طرف مقابل منتهی می‌شود، این در حالی است که اگر چه به فرد عنوان قاتل اطلاق می‌شود اما این رفتار وی به‌علت حس خونخواری یا تربیت نادرست وی نیست، بلکه این فرد به این علت که هوش هیجانی پایینی دارد قادر به شناسایی و کنترل هیجانات خود نیست و ناخودآگاه منجر به کشته شدن فرد دیگری می‌شود.

اسلام برای جان و حیات انسان، ارزش فراوان قائل شده و حفظ نفس را گرامی داشته و تجاوز به حیات و نفس دیگران را بعد از کفر و شرک از بزرگ‌ترین گناهان قرار داده است قرآن‌کریم کیفر قتل نفس را جاویدان ماندن در جهنم معین فرموده است، چنان‌که در آیه 93 سوره نساء در این رابطه آمده است: «وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا؛ و هر کس عمداً مؤمنى را بکشد کیفرش دوزخ است که در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم می‌گیرد و لعنتش می‌‏کند و عذابى بزرگ برایش آماده ساخته است».

آدم‌کشى؛ یکى از بزرگ‌ترین جنایات و گناهان

از آن‌جایی که آدم‌کشى یکى از بزرگ‌ترین جنایات و گناهان خطرناک است و اگر با آن مبارزه نشود، امنیت که یکى از مهمترین شرائط یک اجتماع سالم است به‌کلى از بین مى‌رود. قرآن در آیات مختلف آن‌را با اهمیت فوق‌العاده‌اى ذکر کرده است، تا آن‌جا که قتل بى‌دلیل یک انسان را همانند کشتن تمام مردم روى زمین معرفى مى‌کند.

در آیه 32 سوره مائده در این رابطه آمده است: «مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا وَلَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِکَ فِی الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ».

در این آیه خداوند متعال می‌فرماید: «از این روى بر فرزندان اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کسى را جز به قصاص قتل یا [به کیفر] فسادى در زمین بکشد چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد و هر کس کسى را زنده بدارد چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است و قطعاً پیامبران ما دلایل آشکار براى آنان آوردند [با این همه] پس از آن بسیارى از ایشان در زمین زیاده‌‏روى می‌کنند».

براساس این آیه مبارکه خلود، یعنى جاودانه در آتش دوزخ ماندن، خشم و غضب الهى، دورى از رحمت خدا و مهیا ساختن عذاب عظیم براى او از جمله مجازات‌های قتل نفس است.

در آیه 151 سوره انعام در این رابطه آمده است: «قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَکُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛بگو بیایید تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده براى شما بخوانم چیزى را با او شریک قرار مدهید و به پدر و مادر احسان کنید و فرزندان خود را از بیم تنگ‌دستى مکشید ما شما و آنان را روزى می‌‏رسانیم و به کارهاى زشت چه علنى آن و چه پوشیده[اش] نزدیک مشوید و نفسى را که خدا حرام گردانیده جز بحق مکشید این‌هاست که [خدا] شما را به [انجام دادن] آن سفارش کرده است باشد که بیندیشد».

از دیدگاه اسلام نوع انسان، یک خانواده است ظلم و تجاوز به هر یک از افراد آن خانواده در حقیقت تعدی و تجاوز به نوع انسانیت است و خصوصاً اگر مقتول مظلوم یک فرد مسلمان باشد، گناه آن بسیار بزرگ‌تر و طبق فرمان صریح خداوند قاتل اهل دوزخ خواهد شد.

مذمت قتل از نگاه احادیث

نبی مکرم اسلام(ص) در این رابطه فرموده است: کشتن مسلمان کفر است و نیز فرموده است: بعد از من به کفر برنگردید و همدیگر را نکشید.

از پیامبر اکرم(ص) روایت است که فرمودند: خداوند همه گناهان را می‌آمرزد مگر کسی را که در حالت شرک فوت کند یا یک نفر مسلمان (بی‌گناه) را دانسته بکشد.

خون‌ها؛ نخستین موضوعی که روز قیامت مورد بررسی قرار می‌گیرد

از رسول اکرم(ص) روایت است که فرمودند: نخستین چیزی که در میان مردم روز قیامت مورد بررسی و فیصله قرار می‌گیرد موضوع خون‌ها است.

از رسول خدا(ص) همچنین روایت است که فرمودند: نباید کسی از شما با اسلحه به برادرش اشاره کند زیرا در حال غفلت احتمال دارد شیطان کنترل را از دستش خارج کند و در نتیجه داخل دوزخ گردد و نیز فرمودند: هر کس با چیز برنده‌ای به‌سوی برادرش اشاره کند فرشته‌ها او را لعن و نفرین می‌کنند تا زمانی که دست از این‌کار بکشد هرچند برادر تنی او باشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Mohammad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۶ - ۱۳:۲۶
0
0
عالی
captcha