بوشهر از اولویت‌‌های اصلی معاونت قرآن و عترت جهت ترویج فعالیت‌های قرآنی است
کد خبر: 3308586
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
حشمتی:

بوشهر از اولویت‌‌های اصلی معاونت قرآن و عترت جهت ترویج فعالیت‌های قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوشهر گفت: به‌دلیل مرزی بودن و مستعد بودن استان بوشهر در حوزه فعالیت‌های قرآنی، این استان از اولویت‌‌های اصلی معاونت قرآن و عترت برای ترویج فعالیت‌های قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، صبح امروز، ششم خردادماه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد فرودگاه بین‌المللی شهر بوشهر شد و مورد استقبال مسئولان استانی قرار گرفت که در ابتدای این سفر یک‌روزه، با مصطفی سالاری، استاندار بوشهر دیدار کرد.

حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آئین با بیان اینکه تعداد41 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت در استان بوشهر بستر لازم برای رونق‌بخشی فعالیت های قرآنی را فراهم کرده‌اند، اظهار کرد: حمایت از مؤسسات قرآنی و همچنین، برگزاری نمایشگاه در حوزه‌های قرآنی و پژوهشی در دستور کار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه درآستانه ماه مبارک رمضان، نمایشگاه بزرگ قرآنی در مرکز استان بوشهر گشایش خواهد یافت، افزود: این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه سال‌های قبل از نظر تنوع و حضور ناشران از جامعیت بیشتری برخوردار خواهد بود تا نیازهای قرآنی فعالان این حوزه را تأمین کند.

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه درآستانه ماه مبارک رمضان این معاونت، ساماندهی فعالیت‌های قرآنی را دنبال می‌کند، عنوان کرد: پرداختن به شیوه هنری و عملی به مفاهیم قرآنی از جمله مباحثی است که در دستور کار معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه قرار گرفته است و با توجه به اینکه در چند سال اخیر تولیدات قرانی زیادی در کشور انجام نشده است، ترویج تولیدات قرآنی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بوشهر از دیرباز استانی مستعد در حوزه دینی و مذهبی بوده است، افزود: به‌دلیل مرزی بودن و مستعد بودن استان بوشهر در حوزه فعالیت‌های قرآنی، این استان از اولویت‌‌های اصلی معاونت قرآن و عترت برای ترویج فعالیت‌های قرآنی است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره تأسیس انجمن خادمان قرآن کریم در آینده‌ای نزدیک، گفت: اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم آماده و فعال شده است و یک صندوق ویژه خادمان برقرار می‌شود که جلساتی نیز در مورد بودجه آن گذاشته‌ایم و به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد. 

مصطفی سالاری، استاندار بوشهر نیز در دیدار با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با بیان اینکه درخشش مطلوب فعالان قرآنی این استان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بیانگر ظرفیت بالا در حوز‌ه‌های علوم قرآنی است، اظهار کرد: در تمام کارهای قرآنی تمرکزها بیشتر در جهت احداث زیرساخت‌های عمرانی است و این در حالی است که با استفاده مفید از بناهای موجود می‌توان کمبودهای زیرساختی را پوشش داد.

نماینده عالی دولت در استان بوشهر با اشاره به اینکه تأکید ما بر ساماندهی و هماهنگی در فعالیت‌های قرآنی است و باید در استان بوشهر در تقویت بناهای قرآنی و در جهت همسان‌سازی فعالیت‌های قرآنی نقش پویاتری ایفا کنیم گفت: در شهرها و روستاهای این استان باید گروه‌بندی جمعیتی انجام شود و با نیازسنجی مناسب مشکلات فراروی توسعه و انجام فعالیت‌های قرآنی برطرف شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در جمع خبرنگاران رسانه‌ها حضور یافت و بعد از گفت‌و‌گوی صمیمانه با اصحاب رسانه، در دفتر نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌جمعه بوشهر با آیت‌الله صفایی بوشهری دیدار کرد.

آیت‌الله صفائی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر در دیدار با حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، فرارسیدن اعیاد شعبانیه را به مشتاقان راه خدا و خادمان قرآنی تبریک گفت و اظهار کرد: زندگی با قرآن یعنی زندگی و حیاتی عرشی و زندگی بدون کتاب‌الله، یک زندگی غیر عرشی و غیرالهی است.

وی ادامه داد: زندگی با قرآن و عترت مفهوم الهی پیدا می‌کند و به کمال می‌رسد و زندگی غیر عرشی یک زندگی ابتذال و غیر الهی در جامعه است.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه در آینده جهان کنونی یک نظم نوینی خواهیم داشت و اگر در نظم پیش رو، یک بازگشت به عرصه قرآن کریم نداشته باشیم، عقب‌ مانده‌ایم، تصریح کرد: در این صورت با بی‌اخلاقی‌ها و بی‌تدبیری‌ها در کل جوامع مواجه خواهیم شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با ابراز اینکه جهان آینده، یک جهان قرآنی خواهد بود، گفت: ما باید جامعه را به سمت فرهنگ قرآن و عترت پیش ببریم، به این دلیل که ما هر چه در حوزه فهم قرآنی و فهم ایمان کمک کنیم، در اصل به حوزه عترت و عصمت کمک کرده‌ایم.


امام‌جمعه بوشهر بیان کرد: در حوزه قرآنی کارهای بسیار خوبی انجام شده است، ولی تا رسیدن به مطالبات مطلوب و تخصصی قرآنی، فاصله بسیار زیادی داریم و برای مثال در حوزه صوت و لحن، تجوید کتوب قرآنی، تفسیر قرآن کریم خیلی پیشرفت خوبی داشته‌ایم و این بخش‌ها با کمک و حمایت دستگاه‌های متولی در این استان می‌تواند شکوفاتر شده و گسترش یابد.

وی با بیان اینکه اگر زندگی ما قرآنی باشد، بسیاری از مشکلات اجتماعی، سیاسی و ... نخواهیم داشت، تأکید کرد: اگر زندگی انسان در تمامی مناسبات حوزه زندگی خود، یک زندگی قرآنی باشد، تأثیرگذار است و امروزه ما جامعه را در حوزه قرآنی با عقلانیت عام و عامل رها کرده‌ایم که در این زمینه باید با آموزش تخصصی و کاربردی جامعه را پیش ببریم.

این استاد تفسیر قرآن کریم ادامه داد: صوت، لحن، آموزش و تفسیر مقدمه عمل و ایمان به قرآن کریم است و الآن همه سرمایه‌های ما روی مقدمات قرآن است و تاکنون متولیان قرآن بر روی عمل و ایمان به قرآن کار زیادی انجام نداده‌اند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر اظهار کرد: تاریخ استان بوشهر یک تاریخ قرآنی بوده است و ما شاهد تألیفات و نسخ خطی قرآنی قدیمی در بوشهر هستیم که توسط علما و مفاخر روحانیت این استان، آیت‌الله معتقد اهرمی، قرآن رمزدار، قرآن مفتون شاعر که به شهید رئیسعلی دلواری هدیه کرده و قرآن خطی آیت‌الله محمودی کتابت شده است.

وی مجالس مقابله قرآنی را یکی از مراسم مذهبی و قدیمی استان بوشهر در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و افزود: جلسات مستمر تفسیر قرآن کریم در سطح استان به استقبال خوبی برگزار می‌شود و همچنین، بوشهر توانسته در سطح مسابقات ملی و بین‌المللی در بخش صوت، لحن، حفظ و قرائت تحقیق رتبه های برتر را کسب کند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اعلام اینکه روز 16 اسفند‌ماه به‌عنوان روز قرآنی در بوشهر نام‌گذاری شده است، گفت: طرح یک روز قرآنی، موزه قرآنی، پژوهش‌های قرآنی، داستان‌ها و فیلم‌های قرآنی، تألیف کتاب پایان دنیا در کلام خدا محصولی از کلاس‌های تفسیر بوشهر، ترجمه سوره الرحمن و یاسین، پژوهش روش حفظ قرآن در جهان در پژوهشگاه فرهنگ، ادب و تاریخ بوشهر، دبستان قرآنی، اختصاص شهریه قرآنی به برگزیدگان مسابقات ملی و جهانی، برگزاری کرسی‌های تلاوت مجلسی در مصلاهای جمعه استان، پیگیری جهت تأسیس و ایجاد دانشکده علوم و معارف قرآنی در بوشهر، بورسیه کردن فعلان قرآنی، مدارس معارف قرآنی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این استان است که با تأمین و توجه بیشتر می‌توانیم فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی را توسعه و اجرا کنیم.

یادآور می شود، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به شهرستان تنگستان سفر کرد و مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خلیل‌الله شهر اهرم را که توسط خیّر نیک‌اندیش، حسین حق‌شناس با هزینه‌ای بیش از دو میلیارد تومان ساخته شده است را افتتاح و از بخش‌های مجتمعی این مؤسسه قرآنی بازید کرد.

captcha