مهمترین شرط برای بهره‌مندی از فیوضات ماه رمضان آمادگی قلبی است
کد خبر: 3326991
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

مهمترین شرط برای بهره‌مندی از فیوضات ماه رمضان آمادگی قلبی است

گروه اندیشه: یک کارشناس دینی و قرآنی بااشاره به اینکه ماه رمضان فرصتی برای خودسازی انسان است، گفت: مهمترین شرط برای بهره‌مندی از فیوضات این ماه آمادگی قلبی است.

حجت‌الاسلام بهنام لطفی، کارشناس دینی و قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، مهمترین شرط برای بهره‌مندی از فیوضات ماه رمضان را آمادگی قلبی دانست.
وی با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصتی برای خودسازی انسان است، افزود: در این ماه اگر چه انسان‌ها روزه‌‌اند اما روزه لسانی، قلبی و رفتاری نیز مهمتر می‌باشد.
حجت‌الاسلام لطفی این ماه را فرصتی برای زدودن گناهان که انسان‌ها در طول سال مرتکب شده‌اند دانست و افزود: این ماه فرصتی برای جبران و بخشش گناهان است.
لطفی با بیان اینکه انسان‌ها سعی کنند در کنار روزه‌گرفتن به تلاوت قرآن‌کریم نیز بپردازند، افزود: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر جوانان با معنویات و قرآن‌کریم است و باید جوانان را هرچه بیشتر به این مهم تشویق کنیم.
لطفی در بخش دیگری از سخنان خود با  بیان اینکه  ماه مبارک رمضان از جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در ماه رمضان صله رحم، دستگیری از ضعفا و کمک به یتیمان وهمچنین احسان دادن به فقرا و نیازندان ثواب مضاعفی دارد.
لطفی گفت: به برکت ماه رمضان، براى مسلمان فرصتى پیش مى‏ آید که باید از آن در جهت تقویت حیات معنوی و نشاط مادّىِ خود استفاده کند. یکى از درس‌هاى بزرگ ماه رمضان که در خلال دعا و روزه و تلاوت قرآن در این ماه باید آن را فرا بگیریم و استفاده کنیم، این است که با چشیدن گرسنگى و تشنگى، به فکر گرسنگان و محرومان و فقرا بیفتیم.
وی ادامه داد: در دعاى روزهاى ماه رمضان مى‌گوییم: «الّلهم اغن کلّ فقیر. الّلهم اشبع کلّ جائع. الّلهم اکس کلّ عریان»‏(مفاتیح‌‏الجنان: دعاى یومیه ماه مبارک رمضان). این دعا فقط براى خواندن نیست؛ براى این است که همه خود را براى مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظّف بدانند. این مبارزه، یک وظیفه همگانى است.
این کارشناس قرآنی افزود: در آیات قرآن مى‏‌خوانیم: «أرایت الّذى یکذّب بالدّین. فذلک الّذى یدعّ الیتیم. و لایحضّ على طعام المسکین». یکى از نشانه‏ هاى تکذیبِ دین این است که‏ انسان در مقابل فقر فقیران و محرومان بى‌‏تفاوت باشد و احساس مسئولیت نکند. در ماه رمضان، به برکت روزه، طعم گرسنگى و تشنگى و نرسیدن به آنچه اشتهاى نفس انسان است را درک کردیم و چشیدیم. این باید ما را به احساس مسئولیتى که اسلام در قبال مسئله مهمّ فقر و فقیر از یکایک مسلمانان خواسته است و بر دوش آنان وظیفه نهاده است، نزدیک کند.

captcha