تیم مذاکره‌کننده حداکثر توان خود را به کار گرفت/ مواضع ضد آمریکایی ما فرقی نکرده است
کد خبر: 3342949
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
آیت‌الله جنتی:

تیم مذاکره‌کننده حداکثر توان خود را به کار گرفت/ مواضع ضد آمریکایی ما فرقی نکرده است

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با اشاره به مسئله مذاکرات هسته‌ای گفت: تیم مذاکره‌کننده حداکثر توان خود را به کار گرفتند و اگر ممکن بود صد در صد نتیجه را می‌گرفتند که این امر امکان‌پذیر نبود چون طرف مقابل نیز همین صد در صد را می‌خواست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله احمد جنتی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه مسئله‌ هسته‌ای مسئله روز است، گفت: تیم مذاکره‌کننده زحمات زیادی کشیدند و حداکثر توان خود را به کار گرفتند و اگر ممکن بود صد در صد نتیجه را می‌گرفتند که این امر امکان‌پذیر نبود چون طرف مقابل نیز همین صد در صد را می‌خواست.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره بررسی متن برجام در مسیر قانونی و مراقبت از نقض عهدهای طرف مقابل در صورت تصویب این متن گفت: ما در این مدت موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خوبی در آب سنگین اراک، تولید رادیوداروها و غنی‌سازی 20درصد داشتیم که الان از همه آنها نمی‌توانیم استفاده کنیم.
جنتی درباره بحث‌های حقوقی بر روی متن برجام گفت:  بحث‌هایی درباره بررسی شدن یا نشدن این متن در مجلس وجود دارد. من معتقدم این متن باید در مجلس بررسی شود و مورد تصویب قرار گیرد که در این صورت دولت باید لایحه بدهد. اما در مقابل عده‌ای نیز معتقدند که لازم نیست این متن در مجلس بررسی شود و شورای عالی امنیت ملی باید آن را تصویب کند. لازم است زودتر تکلیف این موضوع مشخص شود.
جنتی اظهار کرد: بحث هسته‌ای یک بحث ملی است و حزبی، جناحی و جریانی نیست. افراد نباید برای مقاصد ناباب خود از این مسئله استفاده ابزاری کنند. این مسئله ربطی فلان حزب و جریان و شخص ندارد و باید در این قضیه مصلحت ملت را در نظر گرفت و سوء استفاده نکرد.
خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر گفت: موضع ما در برابر آمریکا فرقی نکرده است. ما ضد استکبار و حامی مستضعفان هستیم و از مردم فلسطین و مجاهدان لبنان دفاع می‌کنیم. این مواضع ربطی به مسئله مذاکرات هسته‌ای ندارد و مواضع ضد آمریکایی ما به قوت خود باقی است.  
وی ادامه داد. همچنین رهبری فرمودند سیاست‌های ما و آمریکا در منطقه 180 درجه با هم اختلاف دارد. آنها فکر نکنند با این توافق تسلیم نظرات آنها می ‌شویم.
دبیر شورای نگهبان عنوان کرد: انتظاری که از مسئولان مختلف اجرایی و تقنینی می‌رود رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم است. امروز در کشور مشکل بیکاری و مسکن داریم که با حرف و شعار حل نمی‌شود و تلاش و کار صادقانه و مجاهدانه می‌خواهد. باید خلاقیت‌ها و سرمایه‌های سرمایه‌داران به کار گرفته شود و مردم به صحنه بیایند و کار به دست آنها سپرده شود تا این مشکلات حل شود. 
جنتی درباره دو انتخابات پیش رو گفت: انتخابات خبرگان اهمیت بیشتری از مجلس دارد. اگر افراد صالحی که مجتهد و زمان‌شناس هستند و ولایت فقیه را در قول و عمل قبول دارند بیایند هیچ مشکلی برای کشور پیش نمی‌آید. اما اگر افرادی بیایند که این شرایط را نداشته باشند مجلس خبرگان وضعیت نابابی پیدا می‌کند.
وی تأکید کرد: خبرگان نباید هیچ رنگ سیاسی داشته باشد و تا به اکنون هم این گونه بوده است. اما این نگرانی وجود دارد که عده‌ای بخواهند به آن رنگ سیاسی بدهند و وارد خبرگان شوند و مشکلاتی برای نظام و انقلاب ایجاد کنند. شورای نگهبان وظیفه دارد افراد سالم و ناسالم را شناسایی کند و این وظیفه سنگینی است.
خطیب جمعه تهران افزود: افرادی هستند که می‌خواهند هر جا مقاومت و قاطعیتی هست آن را بشکنند چه شورای نگهبان باشد چه قوه قضائیه. این عده معتقدند همه باید تسلیمشان باشند و افراد موردنظرشان تأیید شوند.
وی با تشکر از رئیس دستگاه قضا در قضیه پرونده اخیر و صدور و اجرای حکم علیرغم همه فشارها، عنوان کرد: این برای خیلی‌ها گران تمام می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد عده‌ای در آینده می‌خواهند با نشر حرف‌های راست و دروغ قدرت و اقتدار قوه قضائیه و شورای نگهبان را بگیرند و تضعیف کنند.
جنتی با تأکید بر اینکه این عده با قاطعیت‌ها مخالفند، گفت: انجایی که به نفعشان نیست بدون اینکه سند و مدرکی بیاورند می‌گویند در انتخابات تقلب شده مانند سال 88 و آنجایی که به نفعشان تمام شده است، به جای تقدیر و تشکر، می‌گویند شورای نگهبان و دستگاه‌های امنیتی می‌خواستند سلامت انتخابات را مخدوش کنند اما نتوانستند و از مردم ترسیدند. خدایا حق‌گویی و انصاف کجاست؟
وی اضافه کرد: در این دستگاه‌ها مرجع تقلید، حقوقدان و ائمه جمعه و اشخاص مورد تأیید امام(ره) و رهبری حضور دارند. اگر اینها وضعشان این‌طور باشد که باید فاتحه همه چیز را خواند. به این افراد توصیه می‌کنم لااقل حیثیت خود را حفظ کنید زیرا مردم همه چیز را می‌فهمند. کسی نمی‌خواهد شما زیان کنید. ما دلمان می‌خواهد هر کسی زیر لوای جمهوری اسلامی هست عزیز و مقتدر باشد.
جنتی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های ولایتمداری قبول داشتن مطالب مورد تأکید رهبر انقلاب است، گفت: رهبری 200  مورد درباره فتنه صحبت کردند و فرمودند فتنه خط قرمز است. اما عده‌ای در طول این مدت چقدر درباره فتنه حرف زدند و چند کلمه گفتند. آیا این عده می‌توانند ادعای ولایتمداری کنند؟
بنابراین گزارش آیت‌الله جنتی در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت همگان به تقوا به اجلاس مجمع جهانی اهل بیت که از فردا آغاز می‌شود اشاره کرد و گفت: در این اجلاس 700 مهمان از 130 کشور حضور می‌یابند که امیدوارم از این اجلاس حداکثر خدمکات به اسلام و مهمانان آن ارائه شود.
وی با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) وارث آدم(ع)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع) و پیامبر اکرم(ص) هستند و همه فضائل و علم آنها را به ارث می‌برند.
جنتی یادآور شد: امام جعفر صادق(ع) با عمر نسبتا طولانی 65 سال که داشتند 34 سال مسئولیت زعامت و هدایت امت را بر عهده داشتند. در اواخر دولت اموی و اوایل حکومت عباسیان فرصتی نصیب شده بود  که ایشان هر چند آزاد نبودند و تحت کنترل بودند اما از این فرصت استفاده کردند و جهان را پر از علوم اسلامی کردند.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: ایشان به زبان‌های مختلف آن زمان صحبت می‌کردند وتوانستند 400 شاگرد تربیت کنند که حدود 3600 نفر آنان به اسم برده شده‌اند. امام صادق(ع) از هر علمی به شاگردان اموزش می‌دادند تا به کسی احتیاج نداشته باشند. ده‌ها هزار حدیث درباراحکام بیان شده است و ابواب مختلف فقهی از احادیث مکرر ائمه به ویژه ایشان است.
وی اظهار کرد: همین شاگردان در شهرهای مختلف کرسی درس برگزار می‌کردند و شاگردانی پرورش می‌دادند. آثار امام صادق(ع) بیش از آن است که به زبان بیاید و نوشته شود. امام صادق(ع) همچنین مراقب بودند که با شیعیان چگونه رقتار می‌شود و به یاران و شاگردان خود دستوراتی می‌دادند که تحت تعقیب قرار نگیرند.
خطیب جمعه تهران در پایان به ذکر احادیثی از امام جعفر صادق(ع) پرداخت.

captcha