دفتر «جایگاه قرآن کریم در هنرهای ایرانی» در دانشگاه علمی کاربردی راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3344888
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
اخباری در پاسخ به ایکنا خبر داد:

دفتر «جایگاه قرآن کریم در هنرهای ایرانی» در دانشگاه علمی کاربردی راه‌اندازی می‌شود

گروه دانشگاه: رئیس دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی در نشست خبری از آغاز ارزیابی واحدهای ۱۰۰۰ گانه و ایجاد «دفتر جایگاه قرآن کریم در هنرهای ایرانی» در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمد اخباری در خصوص جشنواره ملی اختراعات و ابتکارات گفت: برگزاری این جشنواره‌ با رویکرد مهارت‌آفرینی و تجاری‌سازی علم صورت می‌گیرد و امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی قدم‌های موثری در ارتقا سطح کیفی دانشگاه جامع علمی و کاربردی برداریم.
وی گفت: با توجه به موفقیت فرزندان این  مرز و بوم در صحنه‌های مختلف باید بتوانیم از فرصت بدست آمده برای توانمند کردن جوانان حداکثر بهره را ببریم تا به مفهوم اقتصاد مقاومتی که مورد مطالبه مقام معظم رهبری است جامه عمل بپوشانیم؛ و به همین دلیل شعار این جشنواره را «فرهنگ، خلاقیت و کارآفرینی، موتور محرکه اقتصاد مقاومتی» گذاشته‌ایم.
وی افزود: در بندهای اساسی برنامه ششم که در آستانه تدوین آن قرار داریم بحث کارآفرینی و مهارت‌آفرینی مد نظر قرار گرفته و دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاشش را برای به صحنه آوردن مهارت و کارآفرینی در جغرافیای کشور آغاز کرده است.
اخباری گفت: برگزاری جشنواره اختراعات و ابتکارات در سطح ملی و با بیش از 1041 اثر موید تلاش دانشگاه جامع برای به صحنه آوردن مهارت است که امیدواریم جشنواره اختراعات و ابتکارات دانشگاه جامع در سال آینده به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته باشد و این دانشگاه بتواند با تجاری سازی این طرح‌ها، کارآفرینی جدی و جدیدی را در زمینه طرح‌های دانشگاهی بنیان بگذارد.

محمد اخباری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در این خصوص که تدبیر دانشگاه جامع برای حمایت از دانشجویان علوم انسانی و به طور خاص علوم قرآنی چیست؛ پاسخ داد: در حال حاضر دفتر «جایگاه قرآن کریم در هنرهای ایرانی» منبعث از علوم قرآنی در دانشگاه جامع علمی کاربری در حال راه‌اندازی است، تا بتوانیم در زمینه هنرهایی که در قرآن به آن پرداخته شده به آموزش دانشجو بپردازیم و با رویکردهای مختلف زمینه ظهور و بروز این هنرها در عرصه های مختلف را فراهم آوریم.
اخباری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات دانشگاه جامع در خصوص ارزیابی کمی و کیفی واحدهای این دانشگاه پرسید؛ گفت: در حال بررسی‌ سطح کمی و کیفی مراکز 1000گانه این دانشگاه جامع علمی و کاربردی هستیم و از 18 مرداد طرح گسترده رتبه‌بندی مراکز را تدوین کرده‌ایم که در 3 سطح «خود ارزیابی»، «ارزیابی عمومی» و «ارزیابی تخصصی» صورت می‌پذیرد.
وی افزود: در مرحله اول این طرح، خود ارزیابی مراکز انجام می‌گیرد که در این مرحله مراکز اطلاعاتشان را بر مبنای 9 شاخص اصلی، 25 شاخص فرعی و 256 شاخص کاربردی از طریق نرم‌افزار تهیه شده اعلام می‌کنند و سپس تجزیه و تحلیل و ادامه مسیر صورت می‌گیرد که امیدواریم تا انتهای سال جاری رتبه‌بندی تمام مراکز صورت گیرد و بر مبنای آن بسته‌های مختلف تشویقی، آموزشی و پژوهشی به آنها ارائه کنیم.
اخباری در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این‌که، آیا دانشگاه جامع علمی کاربردی واحدهای ضعیف در این رتبه‌بندی را تعطیل می کند، گفت: واحدهایی که در ارزیابی‌ها ضعیف و بی‌کیفیت تشخیص داده شوند به دلیل این‌که از امتبازات کمتری برخودار خواهند شد خود به خود تعطیل می‌شوند.
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در خصوص این سوال که از 1000 مرکز تحت نظر دانشگاه چه تعداد کیفیت لازم را ندارند، گفت: ارزیابی‌ها در حال پاسخ به این سوال است اما در جریان آماده سازی دفترچه‌های کارشناسی و کاردانی برای مهرماه، 80 مرکز از شورای نظارت دانشگاه جامع دستور توقف دوره گرفته‌اند که باید برای برگزاری و تمدید دوباره دوره‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.
وی پیش‌بینی کرد، تا پایان شهریور خود‌ ارزیابی تمامی واحدها صورت گیرد و ارزیابی تخصصی و تجزیه و تحلیل واحدها نیز تا پایان بهمن به انجام برسد.
اخباری در پاسخ به سوالی در خصوص وظیفه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی  تربیت کاردان است، و نقدهایی به پذیرش دانشجو در مقاطع ارشد به این دانشگاه وارد است، اصلی‌ترین وظیفه‌ دانشگاه را تربیت تکنسین دانست و گفت: اساس کار دانشگاه جامع تربیت 1 کارشناس به ازای آموزش هر 4 تکنسین است ولی در برخی موارد صنایع و کشاورزی  برای راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ از این دانشگاه تقاضای آموزش نیرو در مقاطع ارشد می‌کنند که پس از بررسی دانشگاه، این امر محقق می‌گردد.
وی بیان کرد: این امر همیشگی نیست و به شکل موردی صورت می‌پذیرد و این دانشگاه رسالت خود را تربیت تکنسین و کارشناس می‌داند.
وی همچنین در خصوص برنامه دانشگاه جامع در خصوص پارک‌های علم و فناوری گفت:دانشگاه جامع در 4 گروه، «صنعت»، «خدمات»، «فرهنگ و هنر» و« کشاورزی» فعالیت می‌کند که امیدواریم این گروه‌ها در شاخه‌های خود مراکز رشد را فعال کنند و دانشگاه این آمادگی را دارد تا از مراکز رشد حمایت کند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در انتها گفت: متاسفانه در کشور مرکز اطلاعات بازار کار وجود ندارد و در دانشگاه جامع بر مبنای آمایش سرزمینی، نیاز‌های بومی، اقتصادی، اجتماعی و جهت‌گیری شغلی برخی رشته‌ها و هنرهای فراموش شده را پایش کرده و بر اساس این نیاز سنجی و تقاضای واحدهای دانشگاهی اقدام به آموزش نیروی انسانی می‌کنیم که تاکنون بالغ بر 120 هنر بومی فراموش شده در سراسر کشور را شناسایی کرده‌ایم و به در پی احیای آن هستیم.

captcha