۶ سخن نادرست آمریکایی‌ها پس از «برجام»/ «مرگ بر آمریکا» عین اعتدال است
کد خبر: 3357794
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
خطیب جمعه تهران عنوان کرد:

۶ سخن نادرست آمریکایی‌ها پس از «برجام»/ «مرگ بر آمریکا» عین اعتدال است

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، در تشریح شرایط پس از «برجام» به ۶ سخن نادرست مقامات آمریکایی‌ در این مدت اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند چنین القا کنند که شعار «مرگ بر آمریکا» تندروی است اما مرگ بر آمریکای مردم ما عین اعتدال است و سازش در این شرایط بی‌تردید وادادگی و ذلت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور آنان را شهدای پیشگام خواند و شهادت آنها را تسریع‌کننده پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
وی در ادامه با گرامیداشت  یاد و خاطره 12000 شهید ترور از سوی گروهک منافقین و همچنین 4000 شهید دیگر که توسط سایر گروه‌های تروریستی به شهادت رسیده‌اند، گفت: منافقین اکنون در کشورهایی زندگی می‌کنند که شعار مبارزه با تروریسم آنها گوش فلک را کر کرده است.
خاتمی با اشاره به فرارسیدن سالگرد رحلت مجاهد نستوه آیت‌الله طالقانی در 19 شهریور عنوان کرد: ایشان 11 سال از عمر خود را در زندان‌های طاغوت سپری کرد و تا اخر عمر در مسیر جهاد فی سبیل‌الله بود.
وی در ادامه به هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در روزهای 10 و 11 شهریور اشاره کرد و گفت: در اجلاس این دوره ابتکاری صورت گرفت که می‌تواند الگو باشد و آن هم دعوت از دو شخصیت مخالف و موافق «برجام بود» که هر دو شخصیت تمام حرف‌هایشان را زدند. من کاری به محتوا ندارم و قضاوتی نمی‌کنم اما این منطق قرآن است که «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ». این مسئله تنها در موضوع «برجام» نیست و در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی این یک اصل است که باید حرف دو طرف را شنید و بعد قضاوت کرد.   
خطیب جمعه تهران درباره دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: به نظر من برخی از رهنمودهای ایشان را باید چند بار گوش کرد تا به عمق آن رسید و اشارات آن را فهمید.
خاتمی درباره مسئله«برجام» خاطرنشان کرد: اصل برجام یک مسئله است و مسائل بعد از ان مسئله‌ای دیگر است که اهمیت آن کمتر از اصل برجام نیست. برجام اکنون در حال طی مراحل قانونی خود در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی است تا به تصویب برسد. تعبیر رهبر انقلاب نیز این بود که مصلحت نیست که مجلس از بررسی برجام کنار گذاشته شود.
وی افزود: براساس اصل 77 قانون اساسی هر توافق و تعهد بین‌المللی باید به تأیید مجلس برسد می‌خواهد امضاء شده باشد یا نشده باشد. زیرا برجام تعهد 10، 15،20 و 25 ساله برای کشور ایجاد کرده است. به حساب آوردن مجلس در این زمینه در حقیقت به حساب آوردن مردمی است که آنها را انتخاب کردند.
خاتمی ادامه داد: البته رهبری به صراحت فرمودند در مورد تصویب یا رد برجام هیچ نظری ندارم. اما ورود مجلس در این قضیه بر طبق قانون است و البته به معنای انحصار آن هم در مجلس نیست بلکه شورای عالی امنیت ملی هم در این مسئله نقش‌آفرین است.
وی سپس به مسائل بعد از برجام اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها در این مدت  6 مطلب بیان کردند که نادرست بوده و باید از سوی مسئولان پاسخ داده شود. اول اینکه  گفتند چارچوب تحریم‌ها حفظ می‌شود؛ این که نقض عهد است. ما وارد مذاکره شدیم که تحریم‌ها شکسته شود. اگر اینگونه نشود ما چرا تعداد سانتریفیوژهای خود را محدود کنیم و غنی‌سازی 20درصد را ادامه ندهیم. ما تنازل کردیم که تحریم‌ها برداشته شود. مسئولان باید در مقابل این سخن نادرست و نامربوط موضع صریح بگیرند.
خاتمی اظهار کرد: سخن دوم اینکه قرار بود تحریم‌ها لغو شود نه تعلیق؛ تعلیق تحریم‌ها هم نقض عهد دوم است. اگر قرار باشد آنها فقط تعلیق کنند که هر وقت خواستند تحریم‌ها را برگردانند ما هم در تعهد خود فقط توقف را کی‌پذیریم نه تعطیلی را. این تعهد دو طرفی است و تعهد یک‌طرفه نداریم.
وی با اشاره به این سخن امریکایی‌ها که ایران باید کاری متفاوت انجام دهد، گفت: متفاوت یعنی چه؟ یعنی دست از ارزش‌های اسلامی و انقلابی خود برداریم‌. یعنی در نظام سلطه هضم شویم. از حمایت نیورهای مقاومت در دنیا دست برداریم و مظلومان عراق، بحرین و حزب‌الله لبنان را رها کنیم. آمریکایی‌ها مطمئن باشند این حادثه اتفاق نخواهد افتاد.
خاتمی در بیان نکته چهارم ابراز کرد: اوباما گفته که امید دارد هویت رژیم ایران تغییر کند. اوباما امید دارد حکومت نوکری مانند پهلوی در ایران سر کار بیاید که مثل گذشته ان را به غارت ببرند. آمریکا و اوباما بداند این رؤیایی است که به فضل خداهیچ‌وقت تعبیر نشده و نخواهد شد. من از زبان شما نمازگزاران می‌گویم که این مردم عزیز تا اخرین نفر، نفس و قطره خون از استقلال، آزادی و نظام جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: پنجمین نکته این است که آمریکایی‌ها گفته‌اند برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیار ما قرار داده است. این همان نفوذی است که رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی قبل به آن اشاره کردند. این هشداری به همه مسئولان و صاحبان رسانه‌هاست که زمینه‌ساز نفوذ آمریکا نشوند. امروز هر قلم و قدمی که برای بزک کردن چهره آمریکا و زدودن نفرت از استکبار برداشته شود بی‌تردید قلم و قدم آمریکایی است.
خاتمی اظهار کرد: مسئله آخر اینکه آمریکایی‌ها و قهرا کسانی که متمایل و همفکر آنها هستند می‌خواهند چنین القا کنند که شعار «مرگ بر آمریکا» تندروی است. جان کری به کنگره گفته اگر شما توافق را رد کنید تندروهایی که «مرگ برآمریکا» می‌گویند به موافقان توافق می‌گویند دیدید به امریکا نمی‌توان اعتماد کرد.
وی تأکید کرد: کری نمی‌تواند بفهمد که «مرگ بر امریکا» ریشه قرآنی دارد و ریشه در فرهنگ عاشورا دارد و ترجمان دوباره «هیهات منا الذله» است. مرگ بر آمریکای مردم ما عین اعتدال است و سازش در رابطه با آمریکا در شرایطی که آمریکا هنوز آدم نشده است بی‌تردید وادادگی و ذلت است.
خطیب جمعه تهران در ادامه به اهمیت مسئله قانونمداری اشاره کرد و گفت:  این یک اصل کاملا پذیرفته شده  برای ملت، دولت و همه نهادهاست. هیچ کس در این کشور نیست که دلسوز انقلاب باشد اما قانونمداری را نپذیرد.

وی تأکید کرد: اصل 99 قانون اساسی وظیفه نظارت در انتخابات را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. حال این نظارت کدام است؟ آیا استطلاعی است که شورای نگهبان فقط نتیجه نظارت خود را به هیئت اجرایی اطلاع دهد یا نظارت استصوابی است که در تمام مراحل شورای نگهبان هم باید نظارت کند و هم در رد یا تأیید صلاحیت افراد دخالت کند.
وی افزود: اصل 98 قانون اساسی تفسیر قانون اساسی را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است و شورای نگهبان نیز در تاریخ اول خرداد 1370 در نظریه تفسیری شماره 1234 این نظارت را تفسیر کرده و استصوابی دانسته است که شامل تمام مراحل اجرایی  انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت نامزدها می‌شود.
خاتمی در پایان عنوان کرد: لذا نظارت استصوابی، قانونی است و مجریان قانون باید به آن احترام بگذارند و مقابله با آن حاشیه‌سازی بی‌حاصل است.
بنابراین گزارش سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه در ادامه مبحث سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی به مسئله «حق‌مداری پرداخت و گفت: حق ‌مداری در شش عرصه است؛ عمل به حق، گفتن حق، پذیرفتن حق، قضاوت حق، کمک به اقامه حق و صبوری بر حق. در تمام این عرصه‌ها باید بر محور حق حرکت کرد.
وی با بیان اینکه در رابطه با حق چهار حالت وجود دارد، گفت: حالت اول این است که کسی حق را نفهمیده و در فهم آن هم کوتاهی کرده است. این فرد به خاطر این کوتاهی مورد ملامت است و «جاهل مقصر» می‌باشد. حالت دوم این است که فرد حق را نفهمیده و راه شناخت حق نیز بر روی وی بسته بوده است. این شخص «جاهل قاصر» است و مستحق ملامت و سرزنش نیست.
خطیب جمعه تهران در تشریح حالت سوم عنوان کرد: در این حالت شخص حق را می‌فهمد و به آن عمل می‌کند که این یک ارزش والای قرآنی است.آیه 8 سوره مائده می‌فرماید که حتی در رابطه با دشمنان هم حق‌محور باشید و حرف حق و حقوق قانونی دشمن را زیر پا نگذارید. این جلوه برجسته حق‌مداری است.
خاتمی در ادامه به روایاتی در این باره اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) درباره جدال احسن که در قرآن آمده است می‌فرمایند که در جدال ارزشی آن ارزش است که اگر در مناظره دشمن حرف حقی را بیان کرد به خاطر دشمن بودن حرف حقش را زیر پا نگذاری. این روایات به جناح‌های موجود جامعه می‌گوید اگر فردی در جناح شما نیست دلیلی بر آن نیست که حرف حقش را نپذیرید.
خطیب جمعه تهران در ادامه به بیان روایتی از امام سجاد(ع) در مورد روح دین پرداخت و  گفت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند سه چیز روح دین است؛ حق‌گویی، عادلانه حکم کردن و وفاداری به عهد. 
وی در پایان در توضیح حالت چهارم گفت: در این حالت شخص حق را می‌فهد اما تسلیم حق نمی‌شود؛ این یک رفتار کاملا ضد ارزشی و رذیله است چه در عرصه اعتقادی، چه خانوادگی و چه اجتماعی.

captcha