ترویج معارف عالی خطبه غدیر، وظیفه هر شیعه آگاه و عالم است
کد خبر: 3380618
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
‌حسن‌زاده‌:

ترویج معارف عالی خطبه غدیر، وظیفه هر شیعه آگاه و عالم است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر مؤسسه امیرالمؤمنین‌(ع) کاشان‌ با بیان اینکه مطالعه و تفکر در ابعاد متعالی خطبه غدیر بر همه ما شیعیان تکلیف است، اظهار کرد: ترویج معارف عالی آن از وظایف هر یک از شیعیان آگاه و عالم است.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام حسن‌زاده، مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین‌(ع) کاشان همزمان با مراسم خطبه‌خوانی غدیریه که به همت مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان 11مهرماه‌ در حسینیه بیت‌العباس‌(ع‌) این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه مطالعه و تفکر در ابعاد متعالی خطبه غدیر بر همه ما شیعیان تکلیف است، اظهار کرد: ترویج معارف عالی آن از وظایف هر یک از شیعیان آگاه و عالم است.

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین‌(ع) کاشان تصریح کرد: مسئله‌ امامت و مسئله‌ ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است.

‌حسن‌زاده با بیان اینکه محور سخن در سخنرانی پیامبر(ص)، ولایت دوازده امام‌(ع) و شئون امامت ایشان است و حضرت از سه موضوع خارج نشده‌اند، گفت: مواردی از خطبه صریحاً درباره ولایت و امامت دوازده امام(ع) است و مواردی دیگر به‌عنوان مقدمه‌چینی و بستر‌سازی برای مسئله ولایت و مواردی هم در بیان شئون امامت و درجه اعلای ولایت امامان و فضائل ایشان و برنامه‌های اجتماعی آنان و نیز درباره دشمنان ایشان و رؤسای ضلالت و انحراف است.

وی افزود‌: نیمه اول خطبه مربوط به اصل مطلب یعنی اعلان رسمی ولایت ائمه‌(ع) است و در نیمه دوم پس از فراغت از موضوع اصلی به توضیح آن پرداخته‌اند و در پایان؛ نماز و زکات و حج و امر به معروف و نهی از منکر را یادآور شده و ارتباط آن را با ولایت بیان فرموده‌اند.

‌حسن‌زاده در ادامه به نکات شخاص در خطبه غدیر اشاره کرد‌ و افزود: شاهد گرفتن خداوند بر تبلیغ خود، شاهد گرفتن مردم بر تبلیغ خود، تأکید بر امامت دوازده امام(ع) بعد از خود، تأکید بر عدم تغییر حلال و حرام و تبیین آن توسط امامان و اشاره به منافقین و اقدامات گذشته و آینده آنان توسط پیامبر(ص) از این جمله است.

وی تأکید کرد: خطبه غدیر حاوی هزاران پیام برای مسلمانان است که با سیری گذرا و نگاهی اجمالی در سرتاسر خطبه غدیر می‌توان، خطبه پیامبر‌(ص) را به 11 بخش ترسیم کرد که حمد و ثنای الهی، فرمان الهی برای ابلاغ امری مهم، اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام‌(ع) و بیان برخی فضائل آن بزرگواران، معرفی امیرالمؤمنین(ع) و نشان دادن ایشان به حاضران در غدیر توسط رسول خدا(ص) تأکید بر توجه مسلمانان به اهمیت مسئله امامت، اشاره به کارشکنی‌های منافقین و معرفی آنان، معرفی پیروان اهل بیت(ع) و دشمنان ایشان، معرفی حضرت مهدی(عج)، مطرح کردن مسئله بیعت، حلال و حرام الهی و نقش ائمه‌(ع) در تبیین آنها و بیعت گرفتن به‌صورت رسمی و علنی از این جمله است.

گفتنی است؛ خطبه‌خوانی غدیریه برای سومین سال متوالی و به همت مؤسسه امیرالمؤمنین‌(ع) کاشان با مداحی حجت‌الاسلام حسن‌زاده همراه با سخنرانی حجت‌الاسلام شیخ‌مرتضی قاسمی همراه با تلاوت قرآن توسط مهدی محمدزاده از قاریان ممتاز طرح ملی تلاوت و اهدای شاخه گل به حاضرین در جلسه برگزار شد.

captcha