مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در حرم رضوی برگزار شد
کد خبر: 3393015
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
در آئینی صدساله؛

مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در حرم رضوی برگزار شد

گروه اجتماعی: آیین سنتی خطبه‌خوانی همزمان با شب عاشورای حسینی، در میان حزن و اندوه خیل عظیم زائران بارگاه ملک پاسبان رضوی، در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیین سنتی خطبه‌خوانی همزمان با شب عاشورای حسینی، با حضور خیل عظیم زائران و مجاوران بارگاه ملک پاسبان رضوی، در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

آیت‌الله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی‌، امام جمعه مشهد مقدس، علیرضا رشیدیان‌، استاندار خراسان رضوی، مهدی عزیزیان، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان لشکری و کشوری، مدیران استان و آستان قدس رضوی و هم چنین خادمان و زائران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم که هرساله دو بار در سال برگزار می‌شود، آیین شمع گردانی توسط خادمان بارگاه ملکوتی امام هشتم، قرائت خطبه شب شهادت امام حسین(ع) و اقامه عزای مداحان اهل بیت(ع) اجرا شد.

حفاظ حرم رضوی با شمع‌هایی که در دست داشتند و زمزمه نوای «امشب پیام یاران به گوش است، از خیمه صوت قرآن به گوش است، گل‌ها به دور باغبان در خیمه جمعند، پروانه‌ها گریان همه بر گرد شمعند، مظلوم حسین(ع)، مظلوم حسین(ع)، مظلوم حسین(ع) جان» دور تا دور صحن انقلاب را طی کردند.

قرائت خطبه شب عاشورا شامل حمد و ثنای حضرت حق، رسول اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و عرض تسلیت به ساحت مقدس امام رضا(ع)، حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و مقام معظم رهبری می‌شود، توسط محمد موحد، از مداحان اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های آئین خطبه‌خوانی شب عاشورا بود.

همچنین حجت‌الاسلام محمد مهدی عبدخدایی، رئیس دانشگاه حکمت رضوی در ابتدای این مراسم با اشاره به فاجعه منا و سوء مدیریت حکام آل سعود، تصریح کرد: در بارگاه منور رضوی در زمان‌های مختلف و در طول سال شاهد حضور میلیونی زائرانی هستیم که از اقصی نقاط جهان به منظور زیارت مضجع شریف حضرت رضا(ع) به مشهد مشرف می‌شوند، اما به مدد الهی و عنایت حضرت رضا(ع) زائران در آرامش و امنیت کامل به انجام اعمال عبادی و زیارت می‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه خدمت در اماکن متبرکه اشخاصی دلسوز و معتقد می‌خواهد، افزود: امیدواریم با همت کشورهای اسلامی مدیریت و تولیت حرم امن الهی و مسجد شریف نبوی به دست نخبگان جهان اسلام بیفتد، چراکه یک و نیم میلیارد مسلمان دل در گرو این حرمین شریفین دارند و آل سعود نشان داده که توانایی مدیریت این مکان های مقدس را ندارد.

عبدخدایی سپس ضمن تقدیر از تلاش های خادمان بارگاه منور امام رضا(ع) خطاب به آنان، گفت:  شما باید قدر این فرصت استثنائی را بدانید و در خدمت به زائران از هیچ کوششی فروگذار نکنید.

وی افزود: نگاه مردم و جامعه نسبت به خادمان و خدمتگزاران این آستان مقدس آکنده از احترام، عطوفت و همراه با احساس انتساب به امام رضا(ع) است و از این روی رفتار و کردار خادمان باید الگو و تبیین کننده سیره رضوی باشد.

مرثیه سرایی و عزاداری در سوگ امام حسین(ع) و 72 یار وفادارش توسط محمد خوش چهره، از مداحان اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های آئین خطبه‌خوانی شب عاشورای حرم رضوی بود.

یادآور می‎شود، آیین خطبه‌خوانی به عنوان یک آیین سنتی که قدمت آن به بیش از صد سال پیش برمی‌گردد همه ساله در شب شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شب شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

captcha