هشدار خطبای جمعه لبنان در مورد پیامد منفی اعدام آیت‌الله النمر
کد خبر: 3421545
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸

هشدار خطبای جمعه لبنان در مورد پیامد منفی اعدام آیت‌الله النمر

گروه بین‌الملل: خطبای جمعه لبنان دیروز، هشتم آبان‌ماه، در مورد پیامدهای منفی اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر به آل سعود هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری تقریب(تنا)، نماز جمعه این هفته در شهرها و مناطق مختلف لبنان برگزار شد.

خطبای جمعه لبنان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بر ضرورت تشکیل هرچه سریع تر دولت و فعال شدن مؤسسات دولتی تأکید کرده و افزودند: مسئولان هرچه زودتر به داد مردم برسند و برای مشکلات آنها چاره‌ای بیندیشند.

خطبای جمعه لبنان همچنین هشدار دادند که دارالفتوا به عنوان یک نهاد دینی نباید آلت دست برخی احزاب و جریان‌ها شود و در مورد پیامدهای منفی اعدام شیخ نمر به آل سعود هشدار دادند.

آیت الله قبلان: راه امام حسین(ع) ضامن بقای لبنان است

آیت‌الله عبدالامیر قبلان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته از مردم لبنان خواست لبنان، امنیت و مؤسسات آن را حفظ و برای خدمت به کشور خود تلاش کنند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان افزود: توطئه‌های زیادی لبنان را احاطه کرده و این ما را بر آن می‌دارد که وحدت خود را حفظ کنیم و ما نیز از مسئولان می‌خواهیم با فعال ساختن دولت به داد مردم برسند، چون ما می‌خواهیم لبنان مرکز خیرات و برکات باشد.

آیت‌الله قبلان تصریح کرد: ما برای نجات کشور و ملت لبنان باید در راه امام حسین(ع) قدم برداریم و از این رو از همه می‌خواهیم به مبانی و اخلاق امام حسین(ع) اقتدا کنند؛ چراکه راه امام حسین(ع) راه ثبات و امنیت کشور و مردم است و ما باید در این راه ثابت قدم باشیم و به مبانی و اصول نهضت حسینی یعنی اصلاح و مبارزه با ظلم و فساد پایبند بمانیم و برای رسیدن به این هدف باید به حکمت، عقل و خوش رفتاری مزین باشیم تا در راه صحیح گام برداریم.

وی همچنین از پادشان عربستان خواست فرمان عفو شیخ نمر را صادر کند؛ چرا که شیخ نمر عالمی فاضل از اهل علم و تقوی است که به او ظلم شده و اجرای حکم اعدام وی به صلاح امت اسلام و وحدت مسلمانان نیست.

سید علی فضل الله: مشکلات داخلی با گفت‌و‌گو حل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی فضل الله در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مورد تأیید حکم اعدام شیخ نمر توسط دادگاه عربستان گفت: ما در عین حال که دوست نداریم در دادگاه کشور دیگر دخالت کنیم، به واسطه شناختی که از شیخ نمر داریم، می‌دانیم که ایشان دوستدار وحدت اسلامی و امنیت داخلی کشور خود است و در عین حال به اوضاع موجود نیز اعتراضاتی داشت و از این رو به خاطر حفظ ارتباط میان مردم عربستان و پرهیز از پیامدهای منفی اعدام شیخ نمر، ازعربستان انتظار داریم این شیخ بزرگوار را آزاد کند تا نزد خانواده و دوستان خود بازگردد و به رسالت خویش ادامه دهد و چنین تصمیمی عاقلانه و درست خواهد بود.

وی در مورد سوریه نیز اظهار امیدواری کرد که اقدام سیاسی در مورد حل بحران سوریه به نتیجه برسد و مشکلات مردم سوریه پایان یابد و سوریه به جایگاه شایسته خود در جهان عرب بازگردد و ما از کشورهای عربی می‌خواهیم در این زمینه احساس مسئولیت کنند و به ریخته شدن خون مردم بی گناه سوریه پایان دهند چون وقت آن رسیده که به مصیبت‌های مردم سوریه پایان داده شود.

سیدعلی فضل الله در مورد مسئله فلسطین نیز گفت: مردم فلسطین بدون توجه به تهدیدها به انتفاضه خود ادامه می‌دهند و ما متأ سفیم که جهان عرب، اسلام و مدعیان حقوق بشر به خواب عمیق فرو رفته‌اند و واکنشی نسبت به جنایت‌های صهیونیست‌ها از خود نشان نمی‌دهند؛ اما امروز ملت فلسطین هوشیارتر شده و فریب بازی صهیونیست‌ها را نمی‌خورد و ما از آنها می‌خواهیم بیش از پیش در برابر صهیونیست‌ها متحد باشند و از ملت‌های عربی و اسلامی نیز می‌خواهیم به وظیفه خود در حمایت از مردم فلسطین عمل کنند.

شیخ احمد قبلان: باید بر سر حاکمان عربی فریاد بزنیم که به داد مسجد الاقصی برسند

در هیمن راستا شیخ احمد قبلان، مفتی فقه جعفری لبنان، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: افق روشنی در منطقه برای فلسطین و لبنان مشاهده نمی‌شود و چنان که به نظر می‌رسد اوضاع روز به روز پیچیده‌تر خواهد شد و لبنان هم اگر بیش از این به درگیری‌های داخلی ادامه دهد در لبه پرتگاه قرار خواهد گرفت و ما از مسئولان و رهبران سیاسی لبنان می‌خواهیم تعقل را بر سیاست‌های خود حاکم کنند و فکری برای لبنان بکنند.

وی در مورد فلسطین و مسجدالاقصی نیز اوضاع را دردناک دانست و گفت در چنین شرایطی همه باید بر سر حاکمان عربی و اسلامی که مشغول درگیری هستند فریاد بزنیم و بگوییم وای بر شما که چه رهبران سستی هستید و چه دیدگاه فاسدی دارید و کاش قبل از آنکه مردم شما را محاسبه کنند خود را عادلانه محاسبه کنید.

شیخ قبلان گفت: ما از عقلای عربستان نیز می‌خواهیم که در اعدام شیخ نمر عجله نکنند و هرچه زودتر ایشان را آزاد کنند.

captcha