افراط و تفریط در دین ریشه در خرافات دارد
کد خبر: 3439907
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
رنجبری:

افراط و تفریط در دین ریشه در خرافات دارد

گروه اجتماعی: امام‌جمعه ماکو بیان کرد: خرافات و جهل انسان در اعتقادات، ریشه در زیاده‌روی و افراط در آن داشته و موجب تخریب افکار عمومی در مورد دین مبین اسلام است.

حجت الاسلام رنجبری، امام‌جمعه ماکو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، اظهار کرد: افراط در اعتقادات و شریعت موجب ایجاد جهل در انسان و در نهایت باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به دین خواهد بود.

وی با اشاره به آیه مبارکه «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ وَ کانَ الشَّیْطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً» افزود: افراط و تفریط در دین جزو اعمال و افکاری است که خداوند متعال بارها در قرآن آن را توبیخ فرموده و افراط‌گران را برادران شیطان و خطری برای جامعه اسلامی معرفی کرده است.

رنجبری تصریح کرد: همان‌گونه که افراط عملی شیطانی است، تفریط در امور زندگی همچون روابط زناشویی، ارزش‌های بنیادین فرد و اجرای احکام الهی نیز عملی ظلمانی بوده، موجب خروج انسان از شرع مقدس، و باعث دوری انسان از خداوند متعال و تباهی سعادت دنیوی و اخروی است.

وی با اشاره به اینکه جامعه یک پیکر واحد و یک مجموعه کامل از مردم است؛ تصریح کرد: افکار و آرمان‌های اشخاص تاثیر مستقیم در باقی افراد جامعه داشته و در صورت رعایت اعتدال در ارزش‌ها و اعتقادات، چارچوب روابط عاطفی، خانوادگی، زناشویی، اجتماعی و اداری سازمان دهی خواهد شد.

امام‌جمعه ماکو در ادامه عنوان کرد: خداوند متعال همواره انسان را به کسب عزت و رستگاری در دنیا و آخرت دعوت کرده و هرگز سعادت را محدود به آخرت و جهان دیگر ندانسته، اعتدال را نسخه‌ای شفا بخش در مقابل معضل افراط و تفریط معرفی می‌کند.

وی تأکید کرد: رابطه‌ای مستقیم و تأثیرگذار بین زیاده‌روی در افکار و احکام دینی با خرافات وجود دارد که موجب تخریب اذهان عمومی درباره دین اسلام و ایجاد اوهام و تردید افراد در باورهای دینی داشته که این امر انسان را به دوراهی و در نهایت سقوط می‌کشاند.

رنجبری در پایان بیان کرد: امروزه به سبب اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی و نیز برخی کتاب‌های نویسندگان غربی باعث ایجاد ابهام و تردید در دل مردم و به‌ویژه جوانان شده است، جامعه نیازمند اطلاع رسانی دقیق‌تر از مسائل و مشکلاتی بوده که در پی استفاده از این قبیل ابزار ارتباطی به‌وجود می‌آید.

captcha