مراجعه به اصل خطبه‌های امام علی(ع) به مستندسازی نهج‌البلاغه کمک می‌کند
کد خبر: 3444481
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
باقرآبادی:

مراجعه به اصل خطبه‌های امام علی(ع) به مستندسازی نهج‌البلاغه کمک می‌کند

گروه اندیشه: پژوهشگر نهج‌البلاغه گفت: کاوش و مراجعه به اصل خطبه‌های حضرت امیر(ع) به مستندسازی روایات و اعتباربخشی نهج‌البلاغه کمک می‌کند ضمن اینکه می‌توان از خطبه‌هایی که شأن نزول آنها بیان شده و در واقع مرسل نیست احکام شرعی را استخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام سیدعباس حسینی‌باقرآبادی، پژوهشگر نهج‌البلاغه در ششمین جلسه تربیت مربی نهج‌البلاغه که به همت مؤسسه اصحاب‌الثقلین و با همکاری جهاد دانشگاهی استان در حال برگزاری است گفت: متأسفانه مسلمانی ما مسلمانی شناسنامه‌ایست،اگر کسی از چرایی گرایش به اسلام و مسلمانی بپرسد دلیل و منطق برای آن نداریم.

وی با اشاره به خطبه 369 نهج‌البلاغه که می‌فرماید: «روزگارى بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانى، و از اسلام جز نامى، باقى نخواهد ماند، مسجدهاى آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است، مسجدنشینان و سازندگان بناهاى شکوهمند مساجد، بدترین مردم زمین می‌‏باشند، که کانون هر فتنه و جایگاه هر گونه خطاکارى‏اند و...» ادامه داد: دنیا درحال گذراست وانسان سمبل مسافری است که زمان را برای رسیدن به مقصد طی می‌کند، وای به حال انسانی که درخواب غفلت، روزگار سپری کند.

برخی کتب منبع نهج‌البلاغه در دسترس است

حجت‌السلام باقرآبادی افزود: نهج‌البلاغه درنهایت فصاحت و بلاغت نوشته شده و اولین شخصی که به تدوین آن همت گماشت سیدرضی بود که مخالفان در عناد با او نسبت شرب خمر و رندی مسلکی هم به وی می‌دهند، درواقع نهج‌البلاغه از جمله کتب تقطیعاتی است که البته با کاوش به اصل روایت می‌توان رسید و کتاب‌های منبع نیز امروزه در دسترس است و علاقه‌مندان می‌توانند اصل خطبه‌ها را استخراج کنند.

حجت‌الاسلام باقرآبادی اضافه کرد: کاوش و مراجعه به اصل خطبه‌ها به مستندسازی روایات و اعتباربخشی آن کمک می‌کند ضمن اینکه می‌توان از خطبه‌هایی که شان نزول آنها بیان شده و درواقع مرسل نیست احکام شرعی را استخراج کرد.

پژوهشگر نهج البلاغه تصریح کرد: بسیاری از کتب و منابع شیعه در زمان حمله مغول به آتش کشیده شده، این امر صرفاً بر مصدرنویسی نهج‌البلاغه تأثیرنگذاشته بلکه درفتوای مراجع نیزاثرداشته واختلاف در فتوا را می‌توان دراین امر جست‌وجو کرد.

200 شرح بر نهج‌البلاغه نوشته شده است

وی با اشاره به شارحان نهج‌البلاغه گفت : اولین شارح نهج‌البلاغه احمد بن محمد الوبری حنفی مذهب معرفی شده درحالیکه اگر به شرح برخی از خطبه‌ها رجوع کنیم اولین شارح سید مرتضی شناخته خواهد شد که بر خطبه شقشقیه شرح مبسوطی نوشته و به دختر خود تعلیم داده است.

کارشناس رایو معارف تصریح کرد: به طور تقریبی دویست شرح بر نهج‌البلاغه نوشته شده که بهترین شروح از بین شروح فارسی شرحی است که ابن ابی الحدید به دستور و سفارش ابن علقمی در مدت چهار سال و هشت ماه نگاشته است،  در زمان ابن ابی الحدید حضرت علی پیشگویی‌هایی داشته‌اند که ابن ابی الحدید از بابت  اینکه پیشگویی‌ها در زمان وی بوده اظهار خرسندی می‌کند و می‌گوید هرکس می‌خواهد موعظه کند و دل‌ها را به بیداری دعوت کند و تغییر و تحولی در زندگی دنیایی رقم بزند باید به نهج‌البلاغه و به ویژه خطبه 221 که تفسیری از قرآن را ‌گیرد رجوع کند چراکه خود من با هربار خواندن این خطبه دلم لرزید و یاد اموات و زندگی اخروی افتادم.

وی در ادامه به شرح ابن‌میثم اشاره کرد  و گفت: این نسخه از جمله معتبرترین نسخه‌هایی است که به اسباب صدور احادیث اشاره کرده، در این مجموعه نکات ادبی و بلاغی همراه با شرح واژگان مشکل آورده شده و به خوبی می‌توان از مباحث فلسفی و کلامی این نسخه بهره برد.

حجت‌الاسلام باقرآبادی در پایان به شرح فی ظلال نهج‌البلاغه از محد جواد مغنیه اشاره کرد و گفت: این شرح نیز از جمله شرح‌هایی است که در آن اختصار نویسی رعایت و  مباحث سیاسی و اجتماعی مطرح شده در نهج‌البلاغه را بیان کرده است و مصادیق ظلم و ستیز در جامعه را نشان داده است.

captcha