دانشگاه‌ها رنگ قرآن به خود بگیرد/ اقتصاد مقاومتی؛ نسخه‌ای درون‌زا و عدالت‌محور
کد خبر: 3447615
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
خطیب جمعه تهران:

دانشگاه‌ها رنگ قرآن به خود بگیرد/ اقتصاد مقاومتی؛ نسخه‌ای درون‌زا و عدالت‌محور

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی اظهار کرد: باید در مورد علوم دانشگاه جهت‌گیری شود؛ در مورد همه مسائل از جمله حقوقی، فرهنگی، عرفانی، نظامی و عقلی در قرآن مطالب کافی وجود دارد و آرزوی ما این بود که دانشگاه‌های ما رنگ قرآن به خود بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز، 22  آبان ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: تمام وجود و ظاهر و باطن ما در محضر قدرت الهی است و اگر انسان این نکته را درک کند مرغ روحش در قفس تن قرار نمی‌گیرد بنابراین باید در زندگی خود برای خدا حسابی باز کنیم.

وی ادامه داد: در این خطبه لازم است اعلام کنم که اولا امروز اولین روز ماه صفر است و باید به این نکته اشاره کنم که ملافتحعلی سلطان‌آبادی به مرحوم حاج منیر اصفهانی زیارت عاشورا، خواندن نماز لیله‌الدفن در هر شب و نماز اول ماه  است و ماه صفر ماه خاصی است است.

صدیقی افزود: نکته دوم در مورد بیانات حکیمانه و دلسوزانه رهبر عزیزمان در جمع رؤسای دانشگاه از جمله در مورد اقتصاد مقاومتی، عزت نفس، خودکفایی و قطع امید از بیگانگان است که کی بناست در ما تبدیل به فرهنگ بشود؟ لذا ایشان مطالب کلیدی، کاربردی و تربیتی القا فرمودند تا شاید حرکتی در این راستا اتفاق افتاده و دانشگاه‌ها از رکود به بالندگی برسد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: باید در مورد علوم دانشگاه جهت‌گیری شود. در مورد همه مسائل از جمله حقوقی، فرهنگی، عرفانی، نظامی و عقلی در قرآن مطالب کافی وجود دارد. آرزوی ما این بود که دانشگاه‌های ما رنگ قرآن به خود بگیرد و دانشگاه ما اسلامی شود و همه به خدا نزدیک شوند.

وی تأکید کرد: بنابراین قدم اول مسئله فرهنگ در دانشگاه‌ها است البته خبرهای خوبی در این زمینه وجود دارد اما هنوز در مورد حاکمیت دین و عزت و استقلال مسلمانان تلاش‌های لازم صورت نگرفته است بنابراین باید در این مورد فرهنگ‌سازی صورت گیرد چراکه انقلاب ما انقلاب فقاهت و امامت است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: پژوهش‌محوری نکته‌ای مهم در مباحث دانشگاهی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ما دانشجویان را به گونه‌ای تربیت نکرده‌ایم که بعدا بتوانند وارد بازار کار شوند.

وی افزود: در مورد اقتصاد مقاومتی باید گفت که نسخه‌ای شفابخش، درونزا و عدالت‌محور است. در اقتصاد لیبرالی عده‌ای ثروتمند و عده‌ای فقیر می‌شوند اما اقتصاد مقاومتی به فکر پابرهنگان است؛ همان افرادی که اکنون در سوریه از ما دفاع می‌کنند و اگر آنان نبودند اکنون ما امنیت نداشتیم.

صدیقی تأکید کرد: مسئله دانشگاه تربیت مدیران کشور است و اگر هر روز در گوشه‌ای از کشور فسادی را مشاهده می‌کنیم به دلیل مشکلات فرهنگی درون دانشگاه است. امروزه در دانشگاه فرهنگ علوی را مشاهده نمی‌کنیم و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب نگران نفوذ در مراکز سیاسی و فرهنگی هستند.

وی افزود: مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنم موضوع سوریه است و به لطف خدا، آن روزی که عده‌ای می‌گفتند سوریه چه ارتباطی به ما دارد مقام معظم رهبری هم در حمایت از سوریه و حفظ بشار اسد از ابتدا خط را نشان دادند و دیدید که مقاومت چه کرد و اکنون بسیاری از مخالفان اسد در حال عقب‌نشینی از مواضع سابق خود هستند

صدیقی تأکید کرد: ما در مسئله سوریه بر چند موضوع تأکید داریم که یکی حفظ تمامیت ارضی سوریه، دوم مبارزه جدی با تروریست‌هاست که باید آنقدر ادامه پیدا کند که ریشه آنها کنده شود و دیگری عدم دخالت کشورهای خارجی در سرنوشت سوریه است.

وی ادامه داد: ما آرای مردم را در تعیین سرنوشت مردم برای آنان محترم می‌دانیم و در سوریه هم بعد از حذف تروریسم، مردم ارکان اجرایی و مدیران خود را انتخاب می‌کنند و در میان این افراد یکی هم بشار اسد است که در این مدت قهرمانانه مقاومت کرد.

خطیب جمعه تهران به جنایت علیه شیعیان افغانستان اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر حادثه تأسف‌بار در افغانستان است که هشت شیعه را سربریدند. این مظلومیت مؤمن‌کشی همچنان ادامه دارد و متأسفانه دولت افغانستان هم اقدام مناسبی در این زمینه انجام ندادند.

وی تأکید کرد: نکته دیگر در مورد فضاحت سازمان ملل و دبیر کل آن است که از حکومت سعودی است تقدیر کرد که در یمن اقدامات انسان‌دوستانه‌ای انجام می‌دهد درحالی‌که در یمن انواع جنایات انجام می‌شود.

صدیقی ادامه داد: نکته دیگر در مورد دستگیری نزار زاکا است که هم در لبنان و هم در ایران مأموریت راه‌اندازی شبکه اجتماعی با اهداف آمریکایی را داشت و به دریافت پول و اهداف خود اقرار کرده است و نکته‌ای که مقام معظم رهبری در مورد نفوذ به آن اشاره می‌کنند این است که گاهی دشمنان تصمیم یک رئیس‌جمهور را با نفوذ عوض می‌کنند بنابراین نفوذ خطرناک است و باید در این مورد حساس بود.

وی به مسئوله حجاب اشاره کرد و گفت: در مواقعی مسئله کشف حجاب مشاهده می‌شد و فرمانده محترم نیروی انتظامی در این مورد بخشنامه صادر کردند. برخی از این بانوان نمی‌دانند که عمل آنان دشمن‌شاد کن است و در خانواده هم به وی تعلیم نداده‌اند و اگر کسی حساس نباشد و مأمورین و مردم وظیفه قانونی و شرعی خود را انجام ندهند این سیل همه را می‌برد و ما در اینجا از فرمانده نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم.

وی اظهار کرد: نکته دیگر یک موعظه دردمندانه به رئیس جمهور است که در نمایشگاه مطبوعات مطالبی را گفتند که اندکی نیش داشت. کسی که در رأس دستگاه اجرایی است باید عصبی برخورد نکند و ادبیاتش مؤمن شادکن باشد و این نوع ادبیات در شأن یک رئیس‌جمهور نیست.

وی همچنین در خطبه نخست نماز جمعه اظهار کرد: شما بندگان شایسته خدا و خودم را به تقوای الهی، رعایت حرمات حق تعالی، سعی در شناخت وظایف الهی، آشنایی با تکالیف بندگی و ترک گناه توصیه می‌کنم.

وی افزود: هر خیری هست در اطاعت خدا و هر شر در معصیت است. کسانی‌که فرمان خدا را اجراء می‌کنند و چشمشان با دستور خدا می‌بیند و گوش به چیزی که رضای خدا در آن نیست انقیاد پیدا نمی‌کند و با فرامین الهی زندگی می‌کنند بهترین وعده‌ای که خدا به آنان داده این است که با منعم علیهم که در همه نمازها در خواست می‌کنیم محقق می‌شود.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: کسی‌که مطیع خدا و رسول(ص) باشد خداوند آنها را دوست انبیاء قرار می‌دهد. خداوند متعال دو نوع ربوبیت شامل ربوبیت عامه همانند حرکت ستارگان و نظم عمومی جهان و ربوبیت تشریحی دارد که انسان‌ها را بر سر دوراهی قرار می‌دهد و اگر انسان‌ها راه خوب را قرار دهد هدایت خاصه نصیب آنها شده و خداوند آنها را با مرکب نور به مقصد می‌رساند.                             

حجت‌الاسلام صدیقی اظهار کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا اعلام کردند که ولی من و سرپرست و سازنده و تربیت‌کننده من الله است و اوست که کتاب را تدوین کرده کتاب وجودی من را هم منطبق با کتاب قرار داده است.    

وی افزود: اگر ظواهر عبادات و اطاعت ما دارای باطن نباشد هنگامی‌که حضرت عزرائیل ما را توفی می‌کند زبان قلب ما باز نخواهد شد لذا باید جان انسان ربوبیت خدا را در خود هضم کرده باشد در غیراینصورت در موقع مرگ در ادای جواب سؤال من ربُک گرفتار خواهیم شد. لذا باید همه سعی خود را انجام دهیم که ظاهر ما بر باطن ما غلبه نداشته باشد.

captcha