گزارش عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اهداف آموزش عمومی قرآن منتشر شود
کد خبر: 3468137
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱

گزارش عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اهداف آموزش عمومی قرآن منتشر شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: در جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن پیشنهاد شد تا هر یک از دستگاه‌های عضو کمیسیون، عملکرد خود در اجرای اهداف آموزش عمومی قرآن را منتشر کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) چهل و هفتمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن پیش از ظهر امروز، 27 دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن و مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی عضو کمیسیون در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
دستور اول جلسه امروز کمیسیون آموزش عمومی قرآن به اعلام اخبار قرآنی اختصاص داشت که مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این بخش از جلسه به فعالیت کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با مسئولیت سازمان دارالقرآن اشاره کرد و گفت: از چند ماه پیش جلسات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کمیته قرآن با حضور مسئولان و نمایندگان 20 دستگاه عضو آغاز شده است تا بتوانیم برنامه‌های قرآنی خوبی به لحاظ کمی و کیفی در ایام الله‌ دهه فجر اجرا کنیم.
وی در ادامه گفت: سال گذشته هزار و 200 برنامه قرآنی در ایام‌الله دهه فجر اجرا شد و امسال نیز امیدواریم تعداد برنامه‌های قرآنی این ایام به هزار و 500 برنامه افزایش پیدا کند و جشن‌های دهه فجر رنگ و بوی قرآنی داشته باشد.
همچنین، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این جلسه اظهار کرد: هرساله نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یک آیه و سوره را به عنوان محور برنامه‌های این اتحادیه تعیین می‌کند که امسال آیه 105 سوره مبارکه مائده و سوره انسان به عنوان محور برنامه‌ها انتخاب شدند.
وی ادامه داد: به تازگی دو عنوان کتاب با عناوین «مراقب گل‌هایم باش» ویژه مربیان و «باغبان خود باشیم» ویژه دانش‌آموزان به چاپ رسید و همچنین مسابقه مفاهیم سوره انسان نیز ماه گذشته به صورت مجازی برگزار شد که برگزیدگان این مسابقه نیز همزمان با ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی تجلیل می‌شوند.
همچنین، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در این جلسه به برگزاری همایش سوره‌های سرخ به منظور تجلیل از شهدای قرآنی اشاره کرد و گفت: این همایش طی یک ماه گذشته از سوی سپاه تهران در فرهنگسرای بهمن برگزار شد که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد برگزاری چنین همایشی را در سال تحصیلی آینده برای دانش‌آموزان شهید قرآنی دادند و بنده نیز از مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خواستم تا این موضوع را پیگیری کند.
وی افزود: در طول جنگ تحمیلی هشت ساله، دانش‌آموزان قاری نیز بسیار بودند که شهید شدند و می‌توانیم همایشی برای تجلیل از خانواده این شهدای دانش‌آموز و گرامیداشت یاد و خاطره آنها داشته باشیم و این دانش‌آموزان شهید قرآنی را به عنوان الگو به نسل امروز معرفی کنیم.
بخش دیگری از دستور جلسه این کمیسیون به ارائه گزارشی از سند راهبردی آموزش عمومی قرآن اختصاص داشت که عرفانی‌نسب، رئیس دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به ارائه این گزارش پرداخت.
در این بخش از نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن، سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: در بررسی برنامه‌های قرآنی دستگاه‌ها در ارتباط با آموزش عمومی قرآن، طرح‌های مختلفی از جمله طرح ملی حفظ قرآن و یا برنامه‌های آموزشی عمومی و تربیت کادر آموزشی و زیرساختی بسیار متشتت و با سرفصل‌های متفاوت بود و به عنوان مثال در موضوع آموزش روخوانی و مفاهیم قرآن ممکن بود بیش از 10 برنامه مختلف داشته باشیم.
وی افزود: اگر برنامه‌های حوزه آموزش عمومی قرآن را به این شکل کنونی که شکل پراکنده‌ای است به تصویب برسانیم ممکن است در آینده برای مقایسه راندمان بهره‌وری و خروجی راندمان، دچار مشکل شویم که در نهایت طی جلسات گذشته تصمیم گرفته شد تا کارگروهی به این منظور تشکیل شود و به ارائه برنامه‌های تعریف شده و استاندارد با الگوی ثابت بپردازد تا تمامی دستگاه‌های عضو کمیسیون برنامه‌های خود را با توجه به این استانداردها ارائه کنند.
سرابی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: همچنین در جلسه گذشته کمیسیون آموزش عمومی قرآن مطلبی راجع به تلفیق درس قرآن در پایه‌های ابتدایی مطرح شد که برخی اعضای کمیسیون نامه‌ای را به وزیر آموزش و پرورش ارسال کردند تا جلوی این کار گرفته شود و همچنین برای هماهنگی‌های بیشتر، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن حضور پیدا کند.
وی افزود: هر چند که در جریان هستیم وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی وزیر با محتوای این نامه موافق هستند و اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد و روندی که در حوزه تلفیق درس قرآن در پایه‌های تحصیلی در حال اتفاق است برای ما کمی نگران‌کننده است و بحث تلفیق به جایگاه درسی قرآن در مقطع ابتدایی آسیب خواهد زد.
قائم مقام شورای عالی قرآن ادامه داد: متأسفانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن جدی گرفته نمی‌شود؛ ما توقع داریم وزارت آموزش و پرورش که مسئول کمیسیون آموزش عمومی قرآن است بیشترین بهره‌برداری را از این کمیسیون در امر آموزش عمومی قرآن داشته باشد که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.
همچنین، دستور دیگر جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن ارائه گزارشی از کارگروه ارزیابی کمیسیون آموزش عمومی قرآن بود که این کارگروه فعالیت خود را در راستای پایش دستگاه‌های قرآنی که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام می‌شود دنبال می‌کند.
میرشاه‌ ولد، رئیس کارگروه ارزیابی کمیسیون آموزش عمومی قرآن در این بخش از جلسه اظهار کرد: در اجرای هر فعالیت و برنامه‌ای، پیوست نظارتی از اهمیت بالایی برخوردار است تا روشن باشد وقت و سرمایه‌ای که گذاشته می‌شود به کجا می‌رسد و چه خروجی‌هایی خواهد داشت.
وی افزود: پیشنهادی که در این جلسه دارم این است که جمعی از مسئولان حاضر در این جلسه که در زمینه پایش و ارزیابی تخصص و تجربه هم دارند انتخاب شوند تا در مدت یک هفته پیش‌نویس نهایی ارزیابی کمیسیون را آماده کنند که در این صورت می‌توانیم پیش‌نویس را قبل از برگزاری جلسه چهل و هشتم کمیسیون آموزش عمومی قرآن آماده کرده و در آن جلسه ارائه کنیم.
رئیس کارگروه ارزیابی کمیسیون آموزش عمومی قرآن عنوان کرد: به طور کلی همه دستگاه‌ها یک کار عمومی دارند که باید انجام بدهند اما هر یک از دستگاه‌ها فعالیت‌های تخصصی نیز دارند؛ پیشنهاد داریم شاخص‌های عمومی به طور کلی برای همه دستگاه‌ها تعیین شود و شاخص‌های اختصاصی نیز به صورت مجزا برای دستگاه‌ها در نظر گرفته شود تا هر دستگاه با شاخص‌های اختصاصی خود بررسی شود.
در ادامه این جلسه مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، هاشمی، نماینده آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام والمسلمین مغنی، نماینده روحانیون و حوزه‌های علمیه انتخاب شدند تا پیش‌نویس شیوه‌نامه ارزیابی کمیسیون آموزش عمومی قرآن را تنظیم کنند.
همچنین، محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: یکی از اسناد راهبردی که در کمیسیون آموزش عمومی قرآن و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است اهداف آموزش عمومی قرآن است و با توجه به اهمیت این اهداف، دستگاه‌های عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن باید در این کمیسیون به ارائه گزارش‌هایی درباره وظایف و عملکرد خود در قبال اجرایی شدن اهداف آموزش عمومی قرآن بپردازند و اعلام کنند تاکنون چه اقداماتی را انجام داده‌اند.
در پایان این جلسه مقرر شد سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد شهید و امور ایثارگران در جلسه بعدی کمیسیون آموزش عمومی قرآن به ارائه گزارشی از وظایف خود در امر آموزش عمومی قرآن و برنامه‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند، بپردازند.
captcha