احصای حکمت‌‌های پزشکی قرآن و ارتقای بهره‌وری
کد خبر: 3482592
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷

احصای حکمت‌‌های پزشکی قرآن و ارتقای بهره‌وری

گروه سلامت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با بیان اینکه قرآن نگاه پزشک را به بیمار و بیماری عوض می‌کند، تأکید کرد: وقتی این نگاه عوض شد کل ناهنجاری‌ها در حوزه سلامت کاهش پیدا می‌کند.

سردار جعفر اصلانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه قرآن در حوزه‌های مختلف می‌تواند برای اساتید علوم پزشکی هادی باشد، اظهار کرد: در حوزه‌های آموزشی به ویژه اخلاق پزشکی می‌توان بهره‌های زیادی از قرآن برد.

وی عنوان کرد: قرآن در حوزه آموزشی اصولی دارد که هم به من استاد دانشگاه می‌گوید چگونه تدریس کنم و هم به دانشجو می‌گوید چگونه درس استاد را یاد بگیرد. از سوی دیگر به تمامی دانشجویان و اساتید آموزش می‌دهد که رفتار آنها نسبت به هم چگونه باشد تا آن را به بیمار و مراجع خود تسری دهند.

اصلانی تصریح کرد: مبنای قرآنی اخلاق پزشکی، حفظ کرامت انسانی بیمار است؛ رفتار کادر درمانی باید بر همین مبنا شکل بگیرد حال این اصول باید در دانشگاه‌ها آموزش داده شود، رفتار استاد با دانشجوی پزشکی باید به گونه‌ای باشد تا دانشجو نحوه رفتار با بیمار را از رفتار استاد با خود یاد بگیرد.

وی با بیان اینکه قرآن نگاه پزشک را به بیمار و بیماری عوض می‌کند، تأکید کرد: وقتی این نگاه عوض شد کل ناهنجاری‌ها در حوزه سلامت کاهش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: پزشک باید بیمار را به عنوان یک ودیعه الهی ببیند وقتی پزشک قائل به این است که شافی خداست و او واسطه این شفا است؛ دیگر منتی بر سر بیمار نمی‌گذارد بلکه او را هدیه‌ای می‌بیند که از جانب خداوند برای عمل به وظیفه فرستاده شده است.

وی ادامه داد: وقتی یک پزشک یا پرستار به این مسأله ایمان آورد که او مجری و واسطه شفای الهی است و بیمار وسیله این افتخار، من خود را نسبت به بیمار مدیون می داند.

اصلانی با تأکید بر اینکه در کلاس‌های درس باید بر روی این مسائل تمرکز کرد اظهار کرد: در دوره‌های آموزشی باید خود دانشجوها را در امر قرآن درگیر و آنها را تشویق کرد تا این آموزه‌ها را یادگرفته و در زندگی حرفه‌ای به کار بندند.

وی یادآور شد: این برنامه‌ها تحول می‌خواهد؛ مجموعه‌هایی باید کار بنیادی و مطالعاتی انجام دهند از سوی دیگر یکسری از حکمت‌های پزشکی قرآن باید احصا شده و با برنامه‌ریزی پیاده شوند تا دانشجویان پزشکی این هدایت‌های قرآنی را در زندگی حرفه‌ای خود و خدمت به بیماران به کار بندند.

captcha