«نوبت یعنی بعدی»؛ نمایش ایستادگی فرهنگ شهادت / تعزیه؛ ابزار انتقال پیام هزار ساله عاشورا
کد خبر: 3518982
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

«نوبت یعنی بعدی»؛ نمایش ایستادگی فرهنگ شهادت / تعزیه؛ ابزار انتقال پیام هزار ساله عاشورا

گروه هنر: معاون هنری ـ فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی تئاتر«نوبت یعنی بعدی» را مستقل دانست و افزود: این نمایش، با ارائه مضامین والایی همچون ایثار و شهادت، در سراسر کشور اجرا داشته است تا این فرهنگ را به جامعه انتقال دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ابراهیم زره‌ساز، معاون هنری ـ فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی در نشست خبری تئاتر «نوبت یعنی بعدی» که صبح امروز، یکشنبه، 10 مردادماه در محل حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد، ابراز کرد: هنر تئاتر یکی از بهترین راه‌های ارتباط برقرارکردن با مخاطب است.
وی با بیان اینکه هنر تئاتر مظلوم است و هنوز رابطه خوبی با عموم مردم برقرار نکرده است، افزود: تئاتر کلاسیک، مانند بسیاری از هنرها از غرب به ما رسیده است اما در فرهنگ خودمان نمایش تعزیه را داریم.
تئاتر؛ ابزاری برای انتقال مفاهیم مقدس
وی ضمن اشاره به این مطلب که نمایش آئینی تعزیه، پیام عاشورا را به بهترین شکل ممکن به مردم منتقل کرده است، ابراز کرد: هنر تئاتر، توانسته فرهنگ عاشورایی را بعد از هزار و 400 سال به خوبی منتقل کند؛ همچنین از این ابزار مقدس هم درون جبهه وهم بعد از جنگ استفاده شده است. 
زره‌ساز، به نقش ارزشمند تئاتر بر مخاطبان خود اشاره کرد و گفت: به دلیل زنده بودن اجرا و ارتباط مستقیم آن با مخاطبان می‎تواند بسیار اثرگذار باشد؛ امروزه ترویج هنر تئاتر و حمایت از هنرمندان دچار نقصان است و ما بر این موضوع اعتماد راسخ داریم که ترویج آن نیازمند یاری همگان است.
وی همچنین بیان کرد: تئاتر«نوبت یعنی بعدی» با ارائه مضامین والایی همچون ایثار و شهادت، در سراسر کشور اجرا داشته است تا از این طریق در جهت ترویج این فرهنگ حرکتی کرده باشد.
معاون هنری ـ فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی همچنین در رابطه با آماده‌سازی مقدمات بزرگترین سالن نمایش «بلک باکس» شرق کشور در مجموعه حوزه هنری خراسان رضوی نیز گفت: ساخت این مکان نمایشی تحت نظارت این مجموعه در حال پیگیری است.
در ادامه این نشست رسانه‌ای، مرتضی شاه‌کرم، نویسنده و کارگردان نمایش «نوبت یعنی بعدی» با بیان این نکته که این اثر حاصل تلاشی یک‌ساله گروه نمایشی «دیدومک» بود، اظهار کرد: از آنجایی که نمایش‌نامه از مهمترین ارکان تئاتر محسوب می‌شود، شش ماه برای آمادگی کار تمرین کردیم، سپس در جشنواره تئاتر ایثار شرکت کرده و بعد از آن به جشنواره فجر سی و چهارم راه یافتیم.
وی با بیان اینکه این نمایش دراستان‌های یزد، البرز و خراسان اجرا شده است، اضافه کرد: اجرای نمایش در شهرها حائز اهمیت فراوانی است، به ویژه اساتید برجسته تئاتر مشهد کار را بسیارمورد تحسین و تشویق قرار دادند.
تئاتر رضوی موجبات دیده شدنم را فراهم آورد
شاه‌کرم، مشهد را قطب تئاتر ایران معرفی کرد و افزود: ممکن است افراد چهره و سرشناس در تئاتر ما حضور نداشته باشند اما کارمان به خوبی گرفت، اولین تجربه نمایشی‌ام به تئاتر رضوی برمی‌گردد و موضوع نخستین تئاترم در کتابی به چاپ رسید و من دیده شدم همین موضوع باعث شد، بفهمم چقدر مشهد نقش اثرگذاری در تئاتر کشور دارد.
وی با بیان اینکه اگر قصد اجرای چنین نمایشی را در هر استانی دیگری به جز مشهد داشتم، ممکن بود فقدان حضور چهره‌های سرشناس در تئاتر برایشان مهم باشد، تأکید کرد: اما در این شهر بیشتر به سطح کار اهمیت می‌دهند، مسلماً کار کردن با گروه جوان مستلزم سحتی زیاد است اما ما در پی کسب رضایت مخاطبانمان هستیم.
این کارگردان تهرانی، صحبت درباره تئاتر را سخن درباره خانواده‌اش دانست و گفت: باید در نگاه‌مان به تئاتر تجدیدنظر جدی صورت بگیرد؛ من مشهد را خانه خودم می‌دانم و در این رابطه کاری به مدیران ندارم، معتقدم برای رفع مشکلات‌مان باید در دورن خانواده صحبت بکنیم.
هنر به تهران محصور نشود
وی ضمن تأکید بر اینکه نباید نمایش بهترین‌های تئاتر ایران به شهر تهران خلاصه شود و بایستی در شهرستان‎ها نیز به نمایش درآیند، ادامه داد: همچنین باید فکری به حال نویسندگان کرد، پیشنهادم آن است که در این زمینه نیازمند رابط هستیم تا همه نمایش‌نامه‌های نویسندگان در یک جا گردآوری شود و هر کس به نمایش‌نامه‌ای احتیاج دارد، با خرید آنها از این مرکز خریداری کند.
شاه‌کرم تصریح کرد: درصورتی که نمایش‌نامه‌نویسی نجات یابد، تئاتر نجات یافته و اگر تئاتر نجات یابد، فرهنگ نجات یافته است؛ متأسفانه برای حساس‌ترین جای تئاتر هیچ فکر و جایگاه خاصی به منظور تأمین درآمدی اندیشیده نشده است. 
وی، حرکت جشنواره‌های تئاتر کنونی را فاقد پیشرفت برشمرد و بیان کرد: معمولاً جشنواره‌ها باید سیاست‌گذاری داشته باشند، و این یعنی مرگ تئاتر، زیرا تئاتر بر اساس نمایشنامه‌ها بنا می‌شود؛ اما جشنواره موجب شده تا این هنر برای سیاست‌ها دنبال شود و به همین دلیل از مردم دور می‌شویم.
جنگ دغدغه من است
شاه کرم، نویسنده و کارگردان نمایش در بخش دیگری از این نشست تخصصی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص محتوای اثر گفت: نمایش‌نامه‌نویسی در حوزه جبهه و جنگ از دغدغه‌های همیشگی من بوده و چون اهل خرمشهرم و خانواده‌ام 18 سال درگیر جنگ بوده‌اند، همواره دنیای بعد از جنگ دنیای عجیب و غریبی برایم بوده است. 
وی درادامه با بیان اینکه علاقه‌مندم دغدغه‌هایم را با مردم به اشتراک بگذارم، در رابطه با محتوای نمایش نیز اندکی توضیح داد و اظهار کرد: ماجرای «نوبت یعنی بعدی»، داستان پیرزنی را روایت می‌کند که به دنبال یافتن اهداکننده عضو است تا پسر در بستر بیماری‌اش سلامتی خود را باز یابد، وی طبقه بالای خانه‌اش را اجاره می‌دهد، در همین حین مستأجر نیز که قصد عمل جراحی یکی از دخترانش را دارد برای یافتن عضو، پیرزن را همراهی می‌کند.
در زندگی هم سرک نکشیم 
کارگردان نمایش «نوبت یعنی بعدی» ابراز کرد: داستان‌ها به صورت موازی در نمایش  پیش می‌روند، پیام موردنظرمان آن است که باید مراقب نگاه‌هایمان به دیگران باشیم تا بی‌خود در زندگی همدیگر سرک نکشیم چون ممکن است باعث رخ دادن فاجعه شود. 
وی با طرح دو نقد اجتماعی گنجانده شده در این اثر هنری گفت: در این نمایش، همه محدودند که نقدی نامحسوس به شرایط کنونی اجتماعی است، دوم اینکه امروزه همه در کنار هم هستیم ولی هر کدام در یک دنیا به سر می‌بریم که اشاره به جهان مجازی هم‌عصرمان دارد.
شاه‎کرم، آغاز اولین کارحرفه‌ای‎اش را در سال 78 اعلام و عنوان کرد: به خاطر وجود مشکلات در بخش خصوصی، تاکنون اجرای خارجی نداشتم، البته علاقه‌ای هم به اجرای خارجی ندارم، سال گذشته می‌خواستم برای اجرای نمایشی به کشور بلاروس بروم ولی به دلیل مشکلات مالی نرفتم. 
علی قابشی، یکی از هنرمندان این گروه نمایشی نیز در همین راستا بیان کرد: اولین کار بازیگری تئاترم را با مرتضی شاه‌کرم شروع کردم و با 17 سال سابقه کار در این عرصه، در این کار با گروهی جوان و با انگیزه همچنان در حال کار و ادامه مسیر هستم .
میلاد خرمن‌بیز، به عنوان طراح صحنه نمایش «نوبت یعنی بعدی» نیز در ادامه صحبت‌های عوامل این تئاتر ارزشی گفت: دومین بار است که آقا علی بن موسی الرضا(ع) ما را طلبیده‌اند، برای همین، از ایشان بسیار سپاس‌گذارم، من از سال 82 کارم را در حوزه هنر آغاز کردم و با نیروی کسی که صاحب ایران و صاحب کارهاست یعنی امام رضا(ع) در این راه در حال فعالیت هستیم.
مجتبی فرزانه، مسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی «هفت سینما» درخصوص شرایط خریداری بلیط نمایش نیز در خاتمه این نشست اعلام کرد: در صورتی که متقاضیان بلیط نمایش را به صورت اینترنتی، از سایت «مشهد گیشه» تهیه کنند، از تخفیف 20 درصدی روزهای نخست اجرای آن یعنی به قیمت 19 هزار تومان بهره‌مند می‌شوند.
وی همچنین عنوان کرد: زنگ افتتاحیه این نمایش، از امشب، با حضور بزرگان و پیشکسوتان هنر مشهد از ساعت 20:30 به مدت سه هفته در تماشاخانه اشراق به صدا درمی‌آید. 
captcha