فاجعه منا؛ نقطه‌ای سیاه در تاریخ حج/ ضرورت ورود سازمان همکاری اسلامی
کد خبر: 3527776
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
جعفر روناس عنوان کرد:

فاجعه منا؛ نقطه‌ای سیاه در تاریخ حج/ ضرورت ورود سازمان همکاری اسلامی

گروه بین‌الملل: سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین با بیان این که فاجعه منا در کنار طیفی از مسائل قابل تأمل منتسب به عربستان اتفاق افتاد، گفت: این حادثه نقطه‌ای سیاه در تاریخ حج بود که ضعف حکام سعودی را بیش از پیش به جهانیان نشان داد.

فاجعه منا؛ نقطه‌ای سیاه در تاریخ حج/ ضرورت ورود سازمان همکاری اسلامی
«جعفر روناس»، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت نخستین سالگرد حادثه منا با بیان این مطلب گفت: وقوع فاجعه منا حادثه دردناکی بود که در کنار طیفی از مسائل قابل تأمل منتسب به عربستان اتفاق افتاد. حادثه منا از لحاظ ابعاد انسانی، میزان خسارت مالی و تأثیر آن در میان حوادثی که برای حجاج در سال‌های متمادی سفر مسلمانان به خانه خدا رخ‌داد، بی‌سابقه بوده و مرگبارترین این حوادث به‌شمار می‌رود.
وی افزود: بیش از هر چیز حادثه سیاه منا در حج ابراهیمی سال گذشته بار دیگر ضعف حکام سعودی را در برگزاری این گردهمایی سالانه معنوی در مقابل دیدگان عموم آشکار ساخت و بار دیگر بر این باور صائب جمهوری اسلامی ایران صحه گذاشت که مدیریت این رویداد معنوی جهانی، در توان کشور رژیم سعودی نبوده و ملل مظلوم و دول کشورهای اسلامی الزاما باید در خصوص این مراسم عبادی و سیاسی احساس مسئولیت کرده و مدیریت برگزاری این رویداد بزرگ را عهده‌دار شوند.
نقش ایران در روشنگری ابعاد حادثه
روناس تصریح کرد: پر واضح است جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری آزاده و مستقل، مهم‌ترین نقش را برای روشنگری در منطقه و دنیای اسلام درباره ابعاد این حادثه عهده‌دار شد و با وقوف کامل به حقوق حقه و قانونی خویش بر مطالبات مادی و معنوی هم‌وطنان آسیب دیده ثابت قدم ماند.
راهکارهای فراموش‌نشدن فاجعه
سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین اقدامات لازم برای فراموش نشدن فاجعه منا را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به ابعاد معنوی، حقوقی و انسانی این فاجعه اسفبار لازم است هر ساله با روشنگری در عرصه بین‌الملل به سمتی حرکت کنیم که جهان اسلام به این اصل مهم برسد که صرف موقعیت جغرافیایی میعادگاه مسلمین، حقی برای مدیریت برگزاری این مراسم معنوی برای آل‌سعود ایجاد نمی‌کند و همان‌گونه که قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی مسلمین در انحصار دولت‌ها نیست، مدیریت موسم حج نیز حق عینی عموم مسلمین آزاده جهان است.
جعفر روناس، مسئولیت جامعه بین‌الملل به ویژه نهادهای اسلامی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی را یادآور شد و تصریح کرد: حج به عنوان یک برنامه عبادی همیشگی و هرساله و مشترک میان کشورهای اسلامی، نیازمند مدیریت صحیح است و ورود کشورهای اسلامی در این موضوع برای اصلاح این مدیریت، ضروری است.  
ضرورت ورود سازمان همکاری اسلامی به مسئله حج
وی گفت: سازمان همکاری اسلامی در این زمینه مسئول است و یکی از وظایف اصلی این سازمان به عنوان مرجع رسمی و مورد اعتماد مسلمین جهان «حمایت از میراث اسلامی» است. سازمان همکاری اسلامی می‌تواند مقررات لازم برای مدیریت بین‌المللی حج از سوی کشورهای اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.
روناس در پاسخ به سؤالی درباره چرایی سکوت کشورهای اسلامی در قبال حادثه منا اظهار کرد: در این باره باید گفت برخی کشورهای اسلامی به دلیل حمایت‌های مالی دولت عربستان و تحت فشار بودن از سوی گروه‌های تندرو حاضر نشدند نسبت به از دست رفتن جان هموطنان‌شان اقدام کنند و سکوت کردند.
ناکارآمدی قدرت اداری و سیاسی در عربستان
وی همچنین با اشاره به سهل‌انگاری و بی‌تدبیری سعودی‌ها در حادثه منا گفت: آنچه آشکار است، ناکارآمدی قدرت اداری و سیاسی در عربستان و مشکلات مهم داخلی است که گریبان‌گیر این کشور شده است. دولت عربستان متهم به رفتارهای غیر اخلاقی مانند تبعیض نسبت به زوار ایرانی و شیعیان است و نه تنها در زمان بروز حادثه، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه امدادی از سوی این کشور، به موقع و مؤثر نبوده است، بلکه بعد از بروز حادثه نیز دفن دسته جمعی و قصور در بازگرداندن اجساد متوفیان به کشورهای متبوع، نقض قاعده حداقل رفتار بین‌المللی در قبال قربانیان محسوب می‌شده است.
برنامه‌های رایزنی در سالگرد منا
جعفر روناس در پایان درباره برنامه‌های رایزنی به مناسبت سالگرد حادثه منا بیان کرد: در این زمینه رایزنی فرهنگی به آن دسته از نخبگان علمی و فرهنگی تاثیر‌گذار فیلیپین که به مسائل بین‌المللی و فرامنطقه‌ای عنایتی دارند و همچنین اعضای «کمیسیون ملی امور مسلمین فیلیپین» و اساتید مرکز مطالعات آسیایی و مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه‌ها ابعاد آشکار و پنهان حادثه را از طریق ارسال اخبار و تحلیل اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
همچنین ویژه برنامه رادیویی رایزنی فرهنگی در روز عید قربان از طریق رادیو «صوت الاسلام فیلیپین» به منظور روشنگری ابعاد فاجعه‌آمیز منا پخش خواهد شد؛ در این روز درصدد هستیم ملاقات و مصاحبه‌ای نیز با بازماندگان تنها جانباخته فیلیپین برگزار کنیم که مشروح آن متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.
captcha