«شیخ محمود البجیرمی» قاری قرآنی که سال 58 در ایران بود + تلاوت
کد خبر: 3529911
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
واکاوی تلاوت و شخصیت قاریان جهان اسلام/

«شیخ محمود البجیرمی» قاری قرآنی که سال 58 در ایران بود + تلاوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: شیخ محمود البجیرمی از قاریان خوش‌خوان و اصیل مصری بود که مدتی نیز در ایران حضور داشته است، اما کمتر از او نامی به میان می‌آید.

شیخ محمود البجیرمی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شیخ محمود البجیرمی در سال 1933 میلادی، برابر با سال 1312 هجری شمسی در روستای بُجَیرِم، واقع در استان منوفیه مصر، چشم به جهان گشود. محمود از اوان کودکی، تحت تربیت دینی و قرآنی قرار گرفت. در همین راستا قرآن را حفظ کرد و به فراگیری تجوید و اصول آن پرداخت. پس از چندی به موسسه قرآنی شبرا پیوست؛ وی در این مرکز، قرائت‌های مختلف قرآنی را آموخت. از آنجا که از صدای زیبا و اداء لحنی متین و زیبایی بهره‌مند بود، تلاوت آیات قرآن را در پیش گرفت و از سبک و اسلوب قاریان مشهور زمانه بهره گرفت. از این قاری مصری، کمتر نامی به میان می‌آید و بر آن شدیم تا معرفی اجمالی از وی داشته باشیم.
او علاقه فراوانی به روش لحنی شیخ مصطفی اسماعیل داشت. بنابر این در ابتدای مسیر قرآنی خود تقلید از سبک او را آغاز کرد. محمود البجیرمی، پس از آن که در تلاوت قرآن به تسلط و مهارت دست یافت، ضمن شرکت در آزمون انتخاب قاریان رادیو مصر در سال 1986 میلادی، برابر سال 1347 هجری شمسی توانست نام خود را به عنوان قاری این رسانه ثبت کند و در کنار مشاهیر قرائت قرآن، به تلاوت کتاب خدا مشغول شود.
وی علاوه بر آن که در استدیوی رادیو به قرائت قرآن می‌پرداخت، در محافل و مجالسی که توسط رادیو پوشش داده می‌شد و به صورت زنده برای شنوندگان داخل و خارج از مصر پخش می‌شد، حضوری پررنگ داشت. محافل صبحگاهی مسجد امام حسین(ع)، نمونه‌ای از این مجالس‌اند که وی در آنها آثار فاخری از خود بر جای گذاشت.
شیخ محمود البجیرمی

سیدامین میرزایی،‌ کارشناس قرائت قرآن در واکاوی شخصیت شیخ محمود بجیرمی، قاری اصیل‌خوان مصری چنین می‌گوید: «شیخ محمود در سال 1966 میلادی برابر با سال 1345 هجری شمسی کار خود را به عنوان قاری در مسجد عمربن عبدالعزیز واقع در مصر الجدیده آغاز کرد، سپس در سال 1980 میلادی برابر با سال 1359 هجری شمسی به عنوان قاری در مسجد عین الحیاة برگزیده شد. انتشار شهرت و آوازه او در اقصی نقاط کشور‌های اسلامی موجب شد تا برای قرائت قرآن به سرزمین‌های مختلف دعوت شود، برای مثال ضمن سفر به امارات متحده عربی به تلاوت در مهمترین مساجد این کشور حاشیه خلیج فارس پرداخت و برخی از آثار خود را در تلویزیون امارات ماندگار کرد.

علاوه بر این در سال 1358 هجری شمسی به ایران مسافرت کرد. وی در آن ایام اغلب به قرائت آیات وحی در مسجد قبای تهران مشغول بود، همچنین با برخی از استادان و قرآن‌دوستان ایرانی نشست و برخاست داشت و در محافل دوستانه و خصوصی آنها شرکت می‌کرد.

اگرچه او تلاوت‌های قابل توجهی در ایران انجام داد، لکن به علت عدم دسترسی قرآن‌دوستان ایرانی به وسایل مناسب ضبط صدا در آن دوره، آثار چندانی از وی جمع‌آوری نشد، چنان برخی از صاحب نظران گفته‌‌اند، شیخ محمود البجیرمی با وجود بهرهمندی از ادای قرآنی متین و مسلط دچار کندی آشکاری در خواندن یا کندی در ادای حروف بود به نحوی که گاهی برخی از حروف پیش از حد لازم می‌کشید از این جهت یکی از موسیقی‌دانان طراز اول مصر به او سفارش کرد تا جهت بهبود مهارت‌‌های ادا و رفع نواقص موجود در محضر شیخ درویش الحریری که سهم بسزایی در تربیت ادایی قاریان مشهور داشت، حاضر شود تا از تجربیات ذی‌قیمت او بهرمند شود.

شیخ محمود البجیرمی پس از سال‌ها خدمت به قرآن و برجا گذاشتن آثار ارزشمندی از تلاوت‌های زیبا و متین سرانجام در سال 1992 میلادی برابر با سال 1371 هجری ـ شمسی به دیدار حق شتافت.

در پایان تلاوتی از شیخ محمود البجیرمی ارائه می‌شود.

کد
دریافت
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۱۷:۱۶
0
2
سلام. سفر شیخ محمود البجرمی به ایران در سالهای قبل از انقلاب بوده. بعد از انقلاب تا سال ۱۳۶۸ خبری از قراء مصری نبود تا این که برای اولین بار استادغلوش و بسیونی به ایران اومدن...
captcha