سمینار «نقش رسانه‌ها در وحدت جوامع اسلامی» برگزار شد
کد خبر: 3534377
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
در راولپندی؛

سمینار «نقش رسانه‌ها در وحدت جوامع اسلامی» برگزار شد

گروه بین‌الملل: خانه فرهنگ كشورمان با مشارکت باشگاه خبرنگاران راولپندی، سمینار «نقش رسانه‌ها در وحدت جوامع اسلامی» را با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای راولپندی برگزار كرد.

سمینار «نقش رسانه‌ها در وحدت جوامع اسلامی» برگزار شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این سمینار با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و نعت‌خوانی در وصف پیامبر(ص) آغاز و با حضور لیاقت بلوچ، دبیرکل حزب جماعت اسلامی پاکستان، علامه عارف حسین واحدی، دبیرکل اسلامی تحریک پاکستان، ثاقب اکبر، معاون دبیرکل شورای همبستگی ملی پاکستان، طارق حجاز، استاد بخش علوم اسلامی دانشگاه ایرد، مولانا حافظ محمد اقبال رضوی، خطیب و امام جمعه اصلی راولپندی، نرجس زیدی، خبرنگار روزنامه «دی نیوز»، شمس‌الرحمان سواتی، رئیس جماعت اسلامی شهر راولپندی، زبیر فاروق، رئیس جماعت اسلامی اسلام‌آباد و مولانا علی‌اکبر کاظمی، سرپرست مجلس وحدت مسلمین راولپندی، برگزار شد.
در ادامه غلام‌مصطفی رضوی، از علمای اهل سنت پاكستان به عنوان نخستین سخنران، از خانه فرهنگ ایران و باشگاه خبرنگاران راولپندی به دلیل برگزاری این همایش قدردانی كرد؛ سپس با اشاره به آیات قرآن کریم، موضوع ترویج امنیت و وحدت را در شرایط امروز، مهم دانست و بر نقش رسانه‌ها در این خصوص تأکید کرد. وی در ادامه گفت: رسانه‌ها می‌توانند صدای مستضعفین جهان را به گوش دیگران برسانند.
سخنران بعدی طارق اعجاز هم با تأکید بر نقش رسانه‌ها از گذشته تاکنون، اظهار كرد: باید توجه شود که رسانه‌ها به محفل اختلاف تبدیل نشوند. رسانه‌ها وظیفه دارند تا حقایق را بیان کرده و ترویج دهند كه وظیفه‌ای سنگین است؛ آن‌ها با عمل به این وظیفه خود می‌توانند از ترویج اختلاف و فساد جلوگیری و توطئه‌های غرب علیه مسلمانان و فرهنگ اسلامی را خنثی كنند.
سخنران بعدی نرجس زیدی، خبرنگار روزنامه «دی نیوز» نیز با اشاره به اینکه همه خبرنگاران و رسانه‌ها دارای یک نگرش نبوده و به وظیفه خود آگاه نیستند، گفت: یک نویسنده باید منصف، راستگو و جامعه‌ساز باشد و نباید عامل ایجاد اختلاف در جامعه باشد؛ چون این مسئله می‌تواند اختلافات بسیاری را در بین انسان‌های زیادی دامن بزند و مشکلاتی را ایجاد كند. بنابراین، خبرنگار باید حافظ فرهنگ و میراث ملی باشد. همچنین بین مردم و خبرنگاران متعهد، باید رابطه بیشتری ایجاد شود.
حافظ محمد اقبال رضوی هم با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص وحدت، گفت: در حال حاضر پاکستان دارای مشکلاتی است؛ زمانی که تکفیری‌ها در کشور فعالیت می‌كردند، فعالیت‌های واحدی توسط گروه‌های مذهبی و سیاسی علیه آن‌ها صورت گرفت و اقدامات آن‌ها خنثی شد و از اختلاف جلوگیری به عمل آمد.
وی ادامه داد: رسانه‌ها باید به جای ترویج فساد و اختلاف برای ایجاد وحدت و اتحاد در میان مردم اقدام كنند و برای استحکام کشور وحدت و همبستگی را اشاعه داده و توطئه‌های قدرت‌های استکباری را علیه وحدت پاکستان خنثی كنند.
بنا بر اعلام این گزارش، ثاقب اکبر، لیاقت بلوچ و علامه عارف حسین واحدی نیز در سخنرانی‌های جداگانه نگرش‌های خود در این خصوص را بیان كردند و در ادامه نوبت به سخنرانی علی آقانوری، مسئول خانه فرهنگ ایران در راولپندی رسید. وی به فعالیت‌های رسانه‌ای غرب و دشمنان اسلام علیه جوامع اسلامی که با هدف تخریب دین، فرهنگ و آداب و سنن و وحدت جوامع اسلامی انجام می‌شود، اشاره و ایجاد وحدت میان مسلمانان را به عنوان یکی از اهداف رسانه‌ها در کشورهای اسلامی معرفی كرد.
وی سپس اظهار كرد: در شرایط کنونی، جهان اسلام بیشتر از هر زمان دیگری به وحدت نیازمند است و رسانه‌ها باید در ایجاد و گسترش اتحاد و برادری در میان مسلمانان تلاش و از اشاعه نفرت و خشونت جلوگیری كنند و در به وجود آوردن اجماع میان نخبگان، علما و اندیشمندان کشورها و جوامع اسلامی تلاش كرده و از دامن زدن به اختلافات مذهبی جلوگیری كنند.
علی آقانوری در ادامه گفت: در حال حاضر، رسانه‌های غربی و ماهواره‌ای مخالف اسلام با استفاده از ابزارهای متعدد و متنوع رسانه‌ای، جوامع اسلامی به ویژه جوانان را نشانه گرفته‌اند و برای تغییر نگرش و افکار آنها تلاش وسیعی انجام می‌دهند؛ بنابراین وظیفه رسانه‌های جوامع اسلامی است که برای خنثی‌کردن این اقدامات و تأمین برنامه‌های مناسب اقدام كنند و اندیشمندان، علما و اصحاب رسانه در کشورهای اسلامی، وظایف و کارکرد مهم رسانه‌ها را بررسی و تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.
captcha