سوگواره تعزیه خمین به کار خود پایان داد
کد خبر: 3545129
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲

سوگواره تعزیه خمین به کار خود پایان داد

گروه فرهنگی: پنجمین سوگواره تعزیه شهرستان خمین، با حضور رئیس شورای تعزیه استان مرکزی و با اعلام برترین‌ها، در سالن کوثر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، آئین اختتامیه پنجمین سوگواره تعزیه خمین، جمعه 21 آبان‌ماه در سالن کوثر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
مهدی دریایی، رئیس شورای تعزیه استان مرکزی در این مراسم گفت: تعزیه کلامی منظوم وموسیقایی است و تمام هنرها مانند تئاتر در موسیقی و فاصله‌گذاری رنگ‌ها از تعزیه بهره گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه در سال 1389 سازمان جهانی یونسکو تعزیه را ثبت جهانی کرد افزود: اما این سازمان فرهنگی به ایران تلنگر زده که  اجرای تعزیه در این سال‌ها متفاوت با تعزیه سنتی است. امروزتعزیه  با آسیب‌هایی روبرو است، مهمترین شکل تعزیه‌های استان ادبیات فارسی آنهاست چراکه بعضی شبیه‌خوان‌ها معنای اشعار را درک نمی‌کنند و حل این مشکل نیاز به برگزاری جلسات ادبیات کلامی و نوع قرائت شعر دارد.
این کارشناس تعزیه تصریح کرد: نیاز است تحریفات در تعزیه و خرافه‌های وارد به آن کارشناسی و خارج شود و همین طور باید از برخی آهنگ‌ها و سبک‌های غربی و شعرهای بی‌محتوا که در تعزیه وارد شده، جلوگیری کرد.
این پیشکسوت هنر تعزیه با اشاره به اینکه کسانی که سواد مکتبی دارند اشعار را درست می‌خوانند اظهار کرد:آگاهی کامل تعزیه خوانان جوان نسبت به شعرها، موسیقی و سبک‌های  تعزیه و شناخت نسخ از مزایای علمی شدن تعزیه است. کسانی که نسخ را سروده‌اند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود آشنایی کامل داشتند همچنین در تعزیه مفاهیم دینی مانند اذان، تیمم و وضو آموزش داده می‌شود.
وی افزود: در پنجمین سوگواره تعزیه خمین به دلیل برگزاری جلسات آسیب شناسی برای هر اجرا، نمی‌توان از رنگ، پوشش یا اجرای سنتی بیشتر گروه‌ها ایراد گرفت.
داور پنجمین سوگواره تعزیه خمین انتخاب برترین‌ها را بر اساس هماهنگی نسخ با سن شبیه خوان‌ها، هماهنگی لباس و رنگ، هماهنگی لحن و صدا با سن و درک نسخ توسط تعزیه‌خوان‌ها بیان کرد.
دریایی خمین را یکی از قطب‌های مهم تعزیه در استان مرکزی دانست و ادامه داد: این شهرستان با توجه به ظرفیت بالایی که در اجرای تعزیه توسط جوانان وحضور پیشکسوتان دارد با حمایت بیشتر مسئولان می تواند در سح کشور نیز بدرخشد. متأسفانه از سوگواره حمایت مالی نمی‌شود، برگزاری سوگواره تعزیه توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین بدون حمایت مالی قابل تقدیر است.
یادآور می‌شود، در پنجمین سوگواره تعزیه خمین که از 13 آبان آغاز شد، 117 نفر شبیه‌خوان در قالب 10 هیئت و 13 تعزیه به مدت 6 روز و 7 شب در جایگاه تعزیه‌خوانی خمین به رقابت پرداختند و در آئین اختتامیه از سه نفر برگزیده بخش‌های مختلف گروه‌های تعزیه با اهدای لوح و جوایز نقدی تجلیل شد همچنین در مراسم اختتامیه، تعزیه پشت خیمه عباس اجرا شد.
captcha