کشاورزی؛ پایه قدرت ملی و چانه‌زنی بین‌المللی
کد خبر: 3553152
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
رئیس‌جمهور در جشن شکرگزاری برداشت محصول:

کشاورزی؛ پایه قدرت ملی و چانه‌زنی بین‌المللی

گروه سیاسی: دکتر روحانی با بیان اینکه کشاورزان پایه اصلی افتخار تأمین امنیت غذایی کشور و جامعه هستند، اظهار کرد: وقتی به واسطه کشاورزی قدرت ملی افزایش پیدا می‌کند، قدرت چانه‌زنی ما در سطح جهانی در مذاکرات جهانی بیشتر می‌شود؛ این قدرت تنها در مذاکرات هسته‌ای نبود، بلکه ما توانستیم در اجلاس اوپک نیز قدرت چانه‌زنی داشته باشیم و بتوانیم در مورد تولید و قیمت نفت تأثیرگذار باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح امروز، دوشنبه، 22 آذرماه، در جشن شکرگزاری برداشت محصول، با ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم، جشن خودکفایی برداشت گندم را جشن افتخار ملی برای تبلور بزرگ‌ترین بخش اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
رئیس‌جمهور، کشاورزان را پایه اصلی این افتخار بیان کرد و افزود: کسانی که روزهای قحطی دوران جنگ جهانی اول را به یاد می‌آورند می‌دانند امنیت غذایی یعنی چه. 
دکتر روحانی با بیان اینکه کشاورزان پایه اصلی افتخار تأمین امنیت غذایی کشور و جامعه هستند، اظهار کرد: کشاورز همراه با خلقت حق قدم برمی‌دارد و کشاورزی پایه قدرت ملی و استقلال کشور است.
وی افزود: وقتی قدرت ملی افزایش پیدا می‌کند، قدرت چانه‌زنی ما در سطح جهانی در مذاکرات جهانی بیشتر می‌شود؛ این قدرت تنها در مذاکرات هسته‌ای نبود، بلکه ما توانستیم در اجلاس اوپک نیز قدرت چانه‌زنی داشته باشیم و بتوانیم در مورد تولید و قیمت نفت تأثیرگذار باشیم.
رئیس‌ جمهور تصریح کرد: اگر قدرت تولید نفت نداشته باشیم کسی با ما کاری ندارد و کسی با ما حرفی نمی‌زند، کسی چانه‌زنی ما را گوش نمی‌دهد اما وقتی کارگران و مهندسان صنعت نفت ما قادرند ظرف چند ماه تولید نفت ایران را از 1 میلیون بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه برسانند، ایران می‌تواند در اوپک و غیر اوپک با تولیدکنندگان نفت برای تولید و قیمت نفت چانه‌زنی کند.
دکتر روحانی روز اجرایی شدن برجام را روز عزای رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: 27 دی‌ماه که توافق برجام صورت گرفت هم اسرائیل سیاه‌پوش شد و هم یکی از کشورهای منطقه که مسیر غلطی قرار گرفته سیاه پوش شد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: از آن روز قدرت ایران افزایش پیدا کرد به طوری که از ما برای حضور در اوپک دعوت می‌کنند تا جلسه را اداره کنیم و چانه بزنیم؛ این موفقیت در مذاکرات بین‌المللی اوپک بود؛ علاوه بر آن توانستیم در خرید هواپیما و صنعت کشاورزی نیز به موفقیت دست پیدا کنیم و در آینده هم موفق خواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه ملت مقاوم، امیدوار و متوکل به خداوند و متحد از هر مشکلی عبور می‌کند، گفت: اساساً خداوند بشر را طوری خلق کرده که در زندگی با مشکلات دست و پنجه نرم کند؛ از آغاز تولد تا پایان زندگی و اصلاً لذت زندگی به همین ایستادگی و مقاومت است والا اگر همه چیز آماده باشد حرکتی وجود نخواهد داشت؛ زندگی توأم با سختی، با اراده قوی و با ایستادگی و تلاش برای به دست آوردن محصول زندگی را لذت‌بخش می‌کند.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: یکی از اهداف اولیه دولت یازدهم از روز اول راجع به کشاورزی و موضوع گندم بود و بر اساس گزارش‌هایی که در همان روزها به دست ما رسید متوجه مشکلی شدیم که باعث شد وزارت کشاورزی با اراده‌ای مستحکم‌تر حرکت کند و در مسیر خوداتکایی و استقلال در مواد استراتژیک غذایی قرار گیرد.
حجت‌الاسلام روحانی گفت: در این زمینه حرکت بسیار خوبی از آغاز دولت شروع شد البته کاری نداریم به برخی افراد که نسبت به دولت یازدهم غیر منصفانه حرف می‌زنند اما دولت قبل از مسئولیت رسمی خود جلساتی در مورد کشاورزی و مسئله تأمین گندم برگزار کرد تا مردم با مشکل نان مواجه نشوند.
وی خودکفایی در گندم را از جمله عوامل اقتدار یک ملت دانست و گفت: وقتی در مسئله گندم خودکفایی صورت می‌گیرد آنگاه سرمان را بالا می‌گیریم و نیازی نداریم به بانک‌های خارجی التماس کنیم تا به دنبال خرید گندم باشیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمارهای بخش کشاورزی نشان‌دهنده تلاش کشاورزان و برنامه‌ریزی دقیق مسئولان این حوزه است، گفت: محصولات مواد غذایی و بخش کشاورزی در سال 92، 97 میلیون تن اعلام شد در حالی‌که امسال به 117 میلیون تن افزایش پیدا کرده است؛ یعنی در عرض 3 سال، 20 میلیون تن افزایش یافته است که به معنای برنامه‌ریزی درست و حرکت درستی است که در این مسیر صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به برگزاری جشن خودکفایی گندم در سال 1383 اظهار کرد: در سال 83 بعد از 40 سال ایران در مسئله گندم به خودکفایی رسید که روز مهمی بود اما این روند طی نشد و در سال 88 به نقطه قبلی رسیدیم.
وی با بیان اینکه پیشرفت مهم است اما مهم‌تر از آن، تداوم یک حرکت است، اظهار کرد: اینکه بخش کشاورزی ما رشد داشته باشد اما سال بعد حرکت متوقف شود، کار ارزشمندی نیست لازم است که روند رشد هر ساله تداوم داشته باشد و ادامه پیدا کند و در مسیر پیشرفت قرار گیرد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت استفاده از فناوری روز و تجربیات جهانی برای تحول در کشاورزی گفت: عده‌ای تصور می‌کنند که اگر دور کشور دیوار بگیریم، وضعمان خوب می‌شود در حالی که باید از پیامبر خدا(ص) یاد بگیریم که توصیه کردند هر کجا علم و حکمت است مؤمن باید به دنبال آن باشد.
حجت‌الاسلام روحانی افزود: من نمی‌دانم جطور برخی که با اسلام و قرآن هم آشنا هستند اما دچار نسیان و فراموشی شده‌اند؛ یادمان نرود که دستور قرآن و اسلام این است که از تجربیات دیگران استفاده و بهره‌برداری کنیم.
وی با بیان اینکه تأمین منابع مالی برای خرید گندم واقعاً سخت بود، گفت: فشار زیادی به ما آمد؛ چرا که یک دفعه با 15 هزار میلیارد تومان هزینه برای خرید گندم مواجه شدیم؛ یعنی نصف کل بودجه عمرانی کشور؛ البته هرچه زندگی کشاورزان بهتر باشد و ما بتوانیم کمک بیشتری کنیم وظیفه و افتخار ماست اما در عین حال برای ما تأمین این مسئله سخت بود.
رئیس‌جمهور گفت: رضایت و حمایت از کشاورزان برای ما بسیار مهم است؛ حفظ آب، حفظ خاک و محیط زیست نیز موارد مهمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. اگر آب و خاک نباشد در بلند مدت چیزی نخواهیم داشت.
حجت‌الاسلام روحانی در پایان، آب و خاک را دو سرمایه عظیم عنوان کرد و گفت: در دولت بحث مفصلی در رابطه با آب مطرح شد تا بتوانیم برای کاهش مصرف آب از فناوری‌های نوین استفاده کنیم؛ ما باید بتوانیم در زمینه کشاورزی با آب و زمین کمتر فعالیت کنیم و محصول بیشتری برداشت کنیم که این مسئله شدنی است.
captcha