قوانین فعلی، حقوق اسلامی زنان را تأمین نمی‌کند
کد خبر: 3558263
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸
زن در اسلام/1

قوانین فعلی، حقوق اسلامی زنان را تأمین نمی‌کند

گوه معارف: یک معلم تفسیر قرآن با تأکید بر اینکه در قوانین فعلی جامعه، حقوق زنان آن طور که در اسلام آمده رعایت نمی‌شود، گفت: اسلام تحت هیچ شرایطی ظلم را نمی‌پذیرد ولی در حال حاضر ظلم‌های زیادی از لحاظ جسمی، روحی و مالی در حق زنان می‌شود.

ماه منیر سادات ثامنی، معلم تفسیر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به ورود خانم‌ها به عرصه اجتماع و تقاضای روز افزون آن ها برای اشتغال اظهار کرد: قبل از این که بخواهیم در مورد اشتغال زنان تصمیم‌گیری کنیم باید ابتدا بپرسیم چه چیزی باعث شده که این همه زنان تمایل به کار کردن داشته باشند.
این شاگرد استاد انصاری با اشاره به وظایف یک زن، نظیر همسرداری، نظافت، آشپزی و از همه مهمتر، تربیت فرزندان، گفت: یک زن اینقدر مشغله دارد که اگر تنها بخواهد نقش مادری‌اش را ایفا کند، زمان کم می‌آورد اما اینکه چه می‌شود یک زن با وجود این همه مشغله‌، دنبال اشتغال است؟ سئوالی است که باید به آن توجه شود.
وی نیازهای مالی و داشتن پشتوانه اقتصادی را مهمترین علت گرایش زنان به اشتغال عنوان کرد و افزود: خانمی که به عنوان مثال همسرش دنبال‌ عیاشی است و خرجی زن را نمی‌‌دهد بهترین کاری که برای حفظ خود و فرزندانشان می‌تواند انجام دهد، همین اشتغال البته با حفظ حیا و عفت است.
انحراف از اسلام ناب
ثامنی یادآور شد: مشکلاتی نظیر خیانت به همسر اینقدر باب شده که همه زنان احساس ناامنی می‌کنند و با توجه به اینکه در چنین شرایطی هیچ پشتوانه مالی و حقوقی برای زن وجود ندارد تقاضای اشتغال به عنوان یک پشتوانه مالی روبه افزایش است.
وی با اشاره به باب شدن خیانت و تعدد زوجین در بین مردان، گفت: اسلام در تعدد زوجین، قوانین ارزشمندی دارد از جمله اینکه عدالت باید بین همسران رعایت شود. همچنین اسلام حقوقی نظیر مهریه و نفقه را برای زنان تعیین کرده اما آنچه در عمل می‌بینیم این است که یک فرد به راحتی به همسرش خیانت می‌کند و زن هیچ پشتوانه مالی و حقوقی ندارد.
وی با بیان این که مهریه و نفقه برای طلاق مطرح می‌شود و آن هم در بسیاری موارد اینقدر زن مورد ظلم و آزار و اذیت قرار می‌گیرد که قید مهریه‌اش را می‌زند، اظهار کرد: کمتر مردی هست که در حین زندگی با همسرش، مهریه و نفقه او را بپردازد، این در حالی است که اگر این قوانین اسلام  رعایت می‌شد، زنان در زندگی تا حدی می‌توانستند استقلال و پشتوانه مالی داشته باشند و اینقدر  تقاضای اشتغال به کار زیاد نمی‌شد.
وی گفت: بسیاری از خانواده‌ها هستند که با شرایط سخت مالی روبه‌رو هستند، در چنین شرایطی یک نفر که ایمانش قوی است و تقوا دارد، گرسنگی و بی‌پولی را تحمل می‌کند اما یک نفر که ایمانش ضعیف است عفت خودر ا زیر پا می‌گذارد و به گناه کشیده می‌شود.
اعمال جریمه و مجازات برای خاطیان
وی با بیان این که در وضعیت موجود اگر جلوی اشتغال زنان گرفته شود، فساد بیشتر می‌شود، اظهار کرد: خلیی درد است که در یک جامعه اسلامی که خدا و رسولش اینقدر به زن بها داده‌اند، زنان در شرایطی قرار گیرند که به خاطر نیاز مالی عفت خود را نادیده بگیرند.
شاگرد استاد انصاری با تاکید بر اینکه در قوانین فعلی جامعه، حقوق زنان آنطور که اسلام گفته رعایت نمی‌شود و راه برای خاطیان و تجاوزگران باز است، گفت: اسلام تحت هیچ شرایطی ظلم را نمی‌پذیرد ولی در حال حاضر ظلم‌های زیادی از لحاظ جسمی، روحی و مالی در حق زنان می‌شود لذا باید مسئولین ما قوانین اسلام در خصوص زنان را به طور کامل و همه جانبه اعمال کنند و برای مردانی که این حقوق را رعایت نمی‌کنند مجازات و جریمه در نظر بگیرند.
وی با بیان این که متاسفانه در حال حاضر حتی خانم‌های با حیا و با عفت هم مورد تعرض مردان قرار می‌گیرند و این وسط زنان بدون هیچ پشتوانه‌ای قربانی می‌شوند، بیان کرد: امام خمینی(ره) خیلی تاکید داشتند که مرد از دامن زن به معراج می‌رسد این جمله امام بسیار ارزشمند است و به ارزش و قابلیت بالای یک زن اشاره دارد اما متاسفانه در حال حاضر اینقدر جایگاه زنان تنزل پیدا کرده که فقط به ظاهر زن توجه می‌شود و به عنوان یک کالا برای ارضای غرایز جنسی در جامعه به آن نگریسته می‌شود.
اعتبار بخشیدن به زنان
این معلم تفسیر قرآن، مهمترین راهکار برای برون رفت از مشکلات فعلی را اعتبار بخشیدن به زنان عنوان کرد و گفت:  یکی از مهمترین کارهایی که پیامبر(ص) انجام دادند همین اعتبار بخشی به زنان بود ولی هنوز جایگاه و شان و منزلتی که پیامبر برای زنان قائل می‌شدند، اعمال نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه باید حق و حقوق زنان طبق آنچه اسلام گفته مشخص و اجرا شود، گفت: وقتی اعتبار زن خیلی محدود، معنا شده، نه همسرش برای او ارزش قائل می شود و نه یک مرد غریبه.
وی تصریح کرد: اینقدر اعتبار زنان در جامعه ما کم است که حتی وقتی وارد عرصه اشتغال می‌شوند، در آمدهای آن ها بسیار پایین است و ابتدایی‌ترین مسائل نظیر بیمه، برایشان اعمال نمی‌شود که این خود آسیب‌های بعدی را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه زن در جامعه اسلامی باید پشتوانه داشته باشد، اظهار کرد: گرچه جامعه ما کادر تعریف شده اسلام را دارد اما شعور اسلامی در آن بسیار کم است این در حالی است که می بینیم در بعضی کشورهای غیر اسلامی، قوانین دین ما را اعمال می‌کنند و خودمان از این قوانین غفلت کرده‌ایم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کاربر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۹:۰۵
0
0
مگه همه کسانی که سرکار میرن برای استقلال مالیه؟ اینهمه زنانی که بخاطر کمک به خانواده میرن سرکار چیه پس.زنانی که شوهرانشون مریض هستند. بخاطر مشکل مالی زندان هستند.
چرافقط بحث خیانت مطرح شده؟
یک استاد تفسیر درکش از قران و مفاهیمش همینه؟!!!
متاسفم برای این نگاه...
captcha