مؤسسات قرآنی تخصصی شوند/ نیازمند بهره‌مندی از هنر و رسانه در این عرصه هستیم
کد خبر: 3559886
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

مؤسسات قرآنی تخصصی شوند/ نیازمند بهره‌مندی از هنر و رسانه در این عرصه هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: قائم مقام رئیس و دبیر شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه برای اقبال و جذب مردم به قرآن کریم باید از هنر و رسانه بهره بگیریم، گفت: در واقع مؤسسات قرآنی باید به سمت استفاده از هنرهای قرآنی، تخصصی شدن و انجام اقدامات تبلیغی و ترویجی برای جذب مردم به قرآن کریم بروند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی، در دوره «ارتقای مدیران مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآنی خراسان رضوی» که شامگاه، 15 دی‌ماه در مشهد برگزار شد با اشاره به سه ضلع مثلث توسعه فرهنگ قرآنی، ابراز کرد: ضلع نخست توسعه معرفت قرآنی است که توسط مؤسسات قرآن و از طریق آموزش روخوانی، روانخوانی، تفسیر، تدبر، معارف و ... صورت می‌گیرد.
توسعه ایمان قرآنی
وی ادامه داد: توسعه ایمان قرآنی نیز دومین ضلع این مثلث است، یعنی هر آنچه که یک قرآن‌آموز فرار می‌گیرد باید مؤمنانه و از عمق جانش باشد و بدان معرفت و محبت داشته باشد در واقع بعد از ایمان به الله، به رسول(ص)، ایمان به کتاب الله مطرح است و این ایمان، مانند دالانی پر نور است که هر که از آن عبور کند، بدون شک به سعادت می‌رسد.
رفتار قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی رفتار قرآنی را ضلع سوم توسعه فرهنگ قرآنی دانست و تصریح کرد: این ضلع نیز می‌خواهد آنچه را فرا گرفته‌ایم و بدان ایمان پیدا کرده‌ایم را وارد زندگی ما به شکل عمل و رفتار کند.
ضرورت رشد هماهنگ سه ضلع مثلت توسعه فرهنگ قرآنی در مؤسسات
وی با بیان اینکه رشد متوازن و متناسب این سه ضلع در کنار هم، رشد و توسعه فرهنگ قرآنی را سبب می‌شود، ابراز کرد: وقتی آموزش‌های قرآنی ما اثر دارد که ایمان قرآنی نیز وجود داشته باشد و لذا باید این سه ضلع با هم در مؤسسات رشد پیدا کند.
قائم مقام رئیس و دبیر شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد:‌ در توسعه فرهنگ قرآنی سه رویکرد و راهبرد شامل فرهنگ‌سازی، هماهنگ سازی و نظام سازی وجود دارد که مهم است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در مورد وضعیت و وظیفه مؤسسات قرآنی ابراز کرد: در ابتدا باید به تحلیل وضعیت و مأموریت مؤسسات قرآنی بپردازیم در واقع جایگاه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در توسعه فعالیت‌های قرآنی باید مشخص شود.
رشد مناسب در تعداد موسسات قرآنی در سطح کشور
وی توسعه کمی موسسات و افزایش تعداد آنها را یکی از موارد مهم در وضعیت مؤسسات و جایگاه آنها دانست و با بیان اینکه در این زمینه تا حدودی رشد خوبی را شاهد بودیم و از نظر کمی تعداد مؤسسات افزایش داشته است، گفت: یک مؤسسه قرآنی در واقع تجمع سازمان یافته از کارشناسان امور قرآنی با عزم و انگیزه برای فعالیت‌های قرآنی است.
وی، هماهنگ‌سازی و فرهنگ‌سازی را از جمله محورهای منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی دانست و با بیان اینکه این فرهنگ سازی خود دو پایه توسعه آموزش عمومی و توسعه تبلیغ و ترویج را شامل می‌شود، ادامه داد: البته بیشتر مؤسسات در حوزه توسعه تبلیغ و ترویج دچار مشکل هستند.
کامل شدن، ادغام اتحادیه موسسات قرآنی تا دو ماه آینده
قائم مقام رئیس و دبیر شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه ابراز کرد: ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی کاری است که در حال انجام است و در برخی شهرستان‌ها انجام شده و طی دو ماه آینده عملا عملیات ادغام در کل کشور انجام می‌شود که در راستای وحدت و ایجاد اتحادیه واحد است.
وی با اشاره به فوائد و برکات ادغام اتحادیه مؤسسات قرآنی عنوان کرد: پرهیز از تفرقه و عمل به امر قرآنی «وحدت»، تسهیل فرایند صدور و تمدید مجوز و نظارت بر کار موسسات و عدالت و تسهیل در حمایت و پشتیبانی از مؤسسات از جمله این برکات است که در این راستا هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور ایجاد شده است و 9 عضو دارد.      
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: همچنین در راستای این ادغام، تاکنون 40 جلسه مختلف با اعضاء برگزار شده است و کلیه ضوابط برای تأیید و حمایت راهبردی از مؤسسات آماده شده است و همه مجوزهای از این پس از سوی این هیئت صادر می شود حتی گواهی فعالیت برای مؤسسات در کشور یکی است و به امضاء بالاترین فرد سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسد.
وی با بیان اینکه مؤسسات به چند نوع تک منظوره و چند منظوره یا تخصصی تقسیم می‌شوند، ابراز کرد: موسسات چند منظوره در زمینه‌های هنری، قرآنی، پژوهشی و آموزشی نیز فعالیت دارند، البته اکثر مؤسسات کار آموزش را انجام می‌دهند و امر تبلیغ و ترویج در آنها مغفول مانده که این خطرناک است، همچنین تعداد مؤسسات فعال در حوزه هنر قرآنی نیز کم است.
ضرورت بهره‌مندی از هنر و رسانه برای جذب به قرآن
 وی با بیان اینکه برای اقبال و جذب مردم به قرآن کریم باید از هنر و رسانه بهره گیریم، عنوان کرد: در واقع ما باید مردم را به حفظ قرآن کریم تشویق و فواید و ضرورت حفظ را بیان کنیم زیرا این امر در آنها ایجاد انگیزه می‌کند، همچنین کار تبلیغی و ترویجی نیز باید انجام شده و از هنر هم استفاده کنیم و در این صورت مردم خود مشتاقانه به سوی کلام الهی و حفظ و فراگیری آن می روند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه با اشاره به لزوم شکل‌گیری انجمن‌های تخصصی و فعالیت‌ شبکه‌ای مؤسسات در اتحادیه جدید که حاصل ادغام است، گفت: به مرور باید موسسات علاوه بر آموزش‌های ابتدایی روخوانی و روانخوانی قرآن، وارد تفسیر و تدبر هم بشوند.
وی با بیان اینکه بیش از 50 رشته تخصصی هنری قرآنی داریم که همه مؤسسات باید آنها را داشته باشند، ابراز کرد: این هنرهای قرآنی به تولیدات قرآنی فاخر و ارزشمند که مورد علاقه مردم هم هست، منجر می شود و لذا در همین راستا شهرک‌های تولید محصولات هنری قرآنی در حال ایجاد هستند و متاسفانه بسیاری از محصولات این بخش از چین وارد می‌شود.
قائم مقام رئیس و دبیر شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه حدود پنج هزار مؤسسه قرآن وعترت در کشور داریم، تصریح کرد: با این تعداد مؤسسه، در واقع به بلوغ در زمینه کمیت رسیده‌ایم لذا باید مؤسسات به سمت کیفی شدن پیش بروند.
راهکارهای توانمندسازی و کیفی شدن مؤسسات
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به راهکارهای توانمندسازی و کیفی شدن فعالیت مؤسسات قرآن، اضافه کرد: توانمندی در حوزه مدیریتی، اقتصادی و مالی با تشویق مردم به انجام وقف‌های قرآنی، توانمندی در زمینه نیروی انسانی، برنامه‌ریزی و ... از جمله موارد بالابردن سطح کیفی کار مؤسسات است. 
captcha