دانشکده الهیات فردوسی مرکز رشد تأسیس می‌کند
کد خبر: 3561250
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵

دانشکده الهیات فردوسی مرکز رشد تأسیس می‌کند

گروه معارف: دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با هدف سازمان‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی، مرکز رشد و شرکت دانش‌بنیان تأسیس می‌کند.

حجت‌الاسلام غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی اظهار کرد: در دانشکده الهیات هسته، گروه یا پژوهشگاه تخصصی که در آن امور پژوهشی انجام شود نداریم البته دانشجوها به کمک اساتید علاوه بر پایان‌نامه و رساله، براساس علاقه‌‌مندی که دارند طرح‌ها و کارهای پژوهشی انجام می‌دهند اما این موارد سازمان یافته نیست.
وی با اشاره به طرح‌های پژوهشی که در دانشکده الهیات انجام می‌شود، گفت: این طرح‌ها در سه سطح هستند؛ طرح‌های سطح سه همان رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان است، در طرح‌های سطح دو که در خود گروه تصویب می‌شود دانشجو با کمک استاد راهنما، کار پژوهشی را انجام می‌دهد و شرطش این است که از این کار پژوهشی یک مقاله علمی استخراج شود، در طرح‌های سطح یک هم که باید پس از تصویب در گروه به تصویب معاونت پژوهشی دانشگاه هم برسد الزاما باید دو مقاله علمی از آن استخراج شود.
رئیسیان با بیان اینکه کارهای پژوهشی به صورت تخصصی و در یک هسته یا گروه پژوهشی در دانشکده انجام نمی‌شود، گفت: اساتید ما ممکن است با مراکز آموزشی و پژوهشی ارتباط داشته باشند و کارهای پژوهشی را انجام دهند، اما اینها سازمان یافته نیست و برای اینکه آن را سامان دهیم دنبال تشکیل مرکز رشد و شرکت دانش‌بنیان هستیم.
رئیس دانشکده الهیات با اشاره به اینکه با تشکیل مرکز رشد و شرکت دانش‌بنیان، کارهای پژوهشی؛ هم از کانال دانشگاه انجام می‌شود و هم کاربردی و جهت یافته ارائه خواهد شد، اظهار کرد: مراکزی؛ مانند آستان قدس، شهرداری‌، نیروی انتظامی، سازمان گردشگری و ارشاد همه نیاز به کار پژوهشی دارند و الآن هم دولت الزام کرده که هر کار پژوهشی باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد، این پیوست فرهنگی را دانشگاه الهیات می‌تواند از طریق همان مرکز رشد و شرکت‌ دانش‌بنیان انجام دهد.
رئیسیان با بیان اینکه تشکیل یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه علوم اسلامی در دانشکده الهیات با کمک مرکز رشد دانشگاه فردوسی می‌تواند گام بزرگی برای سمت و سو دادن به مطالعات دانشجویان و درآمدزایی برای آنها باشد، تصریح کرد: انجام چنین پروژه‌هایی برای دانشجویان آورده مالی دارد؛ لذا هم برای دانشجو توجیه اقتصادی دارد و هم مراکزی که متقاضی کار پژوهشی هستند، کار علمی کارشناسی شده‌ای را دریافت خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر بسته‌های فرهنگی طرح‌های پژوهشی توسط افرادی نوشته می‌شود که تخصص و اطلاعات لازم را ندارند، اذعان کرد: امیدواریم هرچه زودتر مرکز رشد و شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی شود تا از این طریق پژوهش‌ها سامان یافته‌تر شود.
وی یادآور شد: این مرکز چون برند دانشگاه را با خود دارد، می‌تواند برای سازمان یا گروه متقاضی پژوهشی اعتمادبخش و ارزش‌آفرین باشد.
captcha