سومین دوره تخصصی «اقراء» برگزار می‌شود
کد خبر: 3568924
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
میرزاجانی:

سومین دوره تخصصی «اقراء» برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: برپایی سومین دوره تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «اقراء» با حضور یکی از اساتید قرآنی کشور سوریه تا اوایل اسفندماه همچنان ادامه دارد.

محمدتقی میرزاجانی
محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح جزئیات سومین دوره تخصصی «اقراء» پرداخت و بیان کرد: دوره‌ای که در حال حاضر برگزار می‌شود و از چهارشنبه، ششم بهمن ماه آغاز شده است، تحت عنوان سومین دوره تخصصی اقراء است. سنت «اقراء» یکی از سنت‌هایی است که از صدر اسلام رواج پیدا کرده و در این برنامه، قاری قرآن روش تلفظ و اداء کلمات را از استاد و شیخ خودش فرا می‌گیرد و به همین ترتیب الفاظ قرآن با دقت و امانت نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده تا به دست ما رسیده است.
میرزاجانی در ادامه تصریح کرد: در همین راستا شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن جهت برقراری اتصال مقوله قرائت با سلسله اسناد معتبر شیوخ اجازات، نسبت به برگزاری دوره‌ها اقدام کرده و هدف هم این بوده که حلقه اتصال سند قرآن در جمهوری اسلامی ایران به اسناد معتبر این حوزه نزد مشایخ صاحب اجازه برسد و این حلقه اتصال برقرار بشود.
وی بیان کرد: به همین مناسبت دو دوره پیشتر از این برگزار شد و در دوره سوم و تخصصی «اقراء» در خدمت دکتر «رفعت علی دیب» هستیم که از اساتید برجسته سوری، مسلط به مقوله قرائت و از مقریان کشور سوریه هستند. ایشان در کشور ما به مدت حدوداً یک ماه حضور دارند و در این مدت سه نفر از قاریان و سه نفر از حافظان برجسته کشور حضور خواهند داشت و یک دوره کامل قرآن را نزد این شیخ سوری تلاوت خواهند کرد و مجوز لازم را از ایشان دریافت خواهند کرد.
رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن با اشاره به دوره‌های قبل «اقراء» بیان کرد: در دو دوره قبل مجموعاً دوازده نفر دیگر از اساتید، قاریان و حافظ موفق شده بودند که در دوره حضور یابند و مجوز قرائت را در یکی از روایت‌ها به روایت «حفص از عاصم» و «خلف از حمزه» بگیرند، البته غالب اساتید، اجازه قرائت حفص از عاصم را گرفته‌‌اند و یک نفر هم اجازه قرائت به روایت «خلف از حمزه» را دریافت کرده بود و در این دوره نیز این شش قاری و حافظ شرکت کننده، این برنامه را دنبال می‌کنند تا بتوانند در طول این یک ماه بتوانند اجازه قرائت را دریافت کنند.
میرزاجانی در ادامه افزود: به شکل اصولی بنا روی روایت «حفص از عاصم» است اما ممکن است در هر یک از دوره‌ها به صورت موردی غیر از روایت «حفص از عاصم» را اقدام کنیم و در این دوره نیز در یک مورد روایت «ورش از نافع» در دستور کار قرار دارد، در واقع همه اساتید روایت «حفص از عاصم» و یک نفر هم روایت «ورش از نافع» را می‌خوانند(اقراء می‌کنند) و روال بر این است که در موارد خاصی به یک روایت مشهور دیگر هم توجه می‌کنیم.
captcha