معرفی کتاب از تریبون نماز جمعه؛ منشأ گفتمان‌سازی کتابخوانی
کد خبر: 3569535
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
در شیرازه کتاب می‌خوانیم؛

معرفی کتاب از تریبون نماز جمعه؛ منشأ گفتمان‌سازی کتابخوانی

گروه ادب: در شماره جدید شیرازه کتاب به مطالبی چون معرفی کتاب از تریبون نماز جمعه به عنوان‌ منشأ گفتمان‌سازی کتابخوانی، شناسایی نیاز مخاطبان، نبود ستاد فرماندهی به عنوان منشأ مشکلات ترویج و تبلیغ کتاب پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در شماره جدید شیرازه کتاب که به کوشش مجمع ناشران انقلاب اسلامی منتشر می‌شود،‌ با پرداختن به موضوع تبلیغ و ترویج به عنوان پرونده ویژه،‌ موضوعات متنوعی محور بحث قرار گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به معرفی کتاب از تریبون نماز جمعه؛ منشأ گفتمان‌سازی کتابخوانی است اشاره کرد.

بخش طعم کتاب این شماره نیز به معرفی بسته‌های پیشنهادی همچون سامانه کارشناسی برای شهریور و مهر،‌ «از بس که غم حسین(ع) در خاطر ماست»،‌ رمان‌خوانی دفاع مقدس،‌ کتاب آه و کتاب جمعه پرداخته است. همچنین در خانواده نشر که بخش دیگری از این کتاب به شمار می‌آید، با صالح قاسمی گفت‌وگو شده که با عنوان «آل سعود؛ حافظ آل یهود» و گزارشی با عنوان تمرکز بر ترویج؛ بهینه‌سازی تولید کتاب به چاپ رسیده است.

در بخش سرمقاله این کتاب با عنوان تبلیغ و ترویج بسترساز مطالبه مردمی کتاب آمده است: «وقتی پای درددل بسیاری از ناشران می‌نشینیم، از این می‌گویند که شرکت‌های توزیعی،‌ کتابشان را توزیع نمی‌کنند و کتابفروشی‌ها نیز تمایلی به خرید کتاب آنها ندارند. کتاب‌هایشان در انبار باقی مانده و باید هزینه انبار را هم بدهند. برخی از آنها حتی حاضر هستند کتاب‌شان را به صورت امانی به توزیع‌کننده یا کتابفروش بدهند تا فروخته شود. با وجود این مسئله، باز هم برخی کتاب‌هایشان با اقبال روبرو نمی‌شود. این ناشران ضعف توزیع و زیرساخت‌های توزیعی را مهمترین مشکل نشر می‌دانند و نهایتاً بسیاری از آنها عطای نشر را به لقایش می‌بخشند و وارد حوزه‌ای دیگر می‌شوند.»

بخش خط اخبار این کتاب به هفتاد و پنجمین عصرانه ادبی فارس و با سخنرانی عبدالرضا رادفر اختصاص دارد که در بخشی از سخنانش به این موضوع که رسانه ملی و برخی شاعران انقلاب هم‌نوا با آنهایی که در غزل ناکام ماندند اشاره دارد. همچنین بخشی از سخنان بیژن ارژن به این موضوع که اگر انقلاب اسلامی پیروز نشده بود در این مطلب گنجانده شده است.

همچنین در بخشی از این کتاب به گفت‌وگوی محمد سرشار اختصاص پیدا کرده است با این تیتر که «ناشران و نویسندگان از مهمترین دلایل کم‌خوانی کتاب هستند.» وی در ارائه راهکار برای رفع این مشکل عنوان کرده است که معمولاً ساختن نمونه‌ها و الگوها کمک می‌کند تا بقیه هم به این سمت بروند؛ یعنی ساخت برنامه‌هایی موفق که توانسته این پیوند را ایجاد کند و بعد اثربخش بوده است،‌ باعث می‌شود باقی افراد هم به سمت آن بیایند. ما در سایر برنامه‌هایمان هم این تجربه را داشته‌ایم. تقلید باید از یک مدل که موفق بوده است شروع شود. مگر اینکه چنین اتفاقی شکل بگیرد و سرمایه‌گذاری بشود،‌ قله‌هایی که در حوزه برنامه‌سازی دارند این رویکرد را پیش می‌برند،‌ ایجاد شوند که بقیه هم آنها را ببینند و به سمت آن بروند.

مجید صحاف که اولین مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه و عضو سابق شورای کتاب معاونت سیما بوده است، نبود ستاد فرماندهی را منشأ مشکلات ترویج و تبلیغ کتاب معرفی می‌کند و می‌گوید: یکی از اشکالاتی که از قبل به بحث معرفی کتاب در رسانه وارد بود،‌ این بود که ما در پایان به مردم نمی‌گفتیم شما چگونه کتاب را تهیه کنید. این سد در آن سال‌ها شکسته شد یعنی این مجوز را گرفتیم که در پایانش بگوییم مثلاً این کتاب را از ترنجستان یا شیرازه تهیه کنید و این خود امتیاز بسیار خوبی برای حوزه نشر بود.

«معرفی کتاب از تریبون نماز جمعه منشأ گفتمان‌سازی کتابخوانی است» عنوان بخش دیگری از مطالب این فصل به شمار می‌آید. نماز جمعه یکی از مراکز مهم تجمع مومنین و همواره از جمله منشأهای مهم جریان‌سازی فرهنگی بعد از انقلاب بوده است. محتواهای مطرح شده در نماز‌های جمعه به دلیل ارتباط قوی با مراکز دینی،‌ از جمله حوزه‌های علمیه و نهادهای حاکمیتی است که مردم به آن اعتماد دارند. نماز جمعه در صدر جریان‌سازی فرهنگی در دوران انقلاب است. اهمیت و جایگاه فرهنگی نماز جمعه تا جایی است که مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه فرمودند: «نماز جمعه همان طور که از اسم آن پیداست،‌ محل جمع است،‌ محل اجتماع است؛ این هم یک فرصت بزرگی است برای تبیین کردن،‌... دور هم جمع شدن،‌ یک چیز دیگر است. ممکن است چند صدهزار نفر یک حرفی را، یک پیامی را در اینترنت یا با پیامک بگیرند؛ اما این خیلی فرق می‌کند با اینکه همین چند صد هزار نفر یک جا جمع بشوند،‌ یک نفر با آنها حرف بزند، ‌صحبت کند. این نگاه کردن رو به رو، یک تاثیر فوق‌العاده دیگری دارد؛ ...14/10/94»

معرفی کتاب از طریق تریبون نماز جمعه را می‌توان به اصلی‌ترین منشأ گفتمان‌سازی برای مطالعه و کتابخوانی تبدیل کرد. اقدام به معرفی یک کتاب در خطبه‌های پیش از نماز جمعه در سراسر کشور یا شهرهای بزرگ و توزیع همان کتاب در محل نماز جمعه، باعث افزایش تقاضای کتاب، افزایش تولید کتاب، افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی و در نهایت اعتلای فرهنگ عمومی کشور می‌شود.

captcha