جایگاه غیرت در کلام امیر
کد خبر: 3582753
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴

جایگاه غیرت در کلام امیر

گروه اجتماعی: غیرت با آن همه اهمیتی که دارد اگر در مسیر افراطی قرار گیرد ناپسند است؛ کمااینکه امام علی(ع) می‌فرماید: «از غیرت بی‌جا (در مورد زنان) بپرهیز، زیرا درست‌کار را به بیماردلی و پاکدامن را به بدگمانی می‎رساند».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، یکی‌از صفات پسندیده اخلاقی غیرت است. واژه غیرت به حمیت و حساسیتی اطلاق می‎شود که منجر به مراقبت لازم از حریم خصوصی و اجتماعی می‎شود.
غیرت، یعنی نهایت تلاش در جهت نگه‌داری هویت انسانی و دینی خود و خانواده، این‌کار، نشانه ایمان است، چنان‌که امام علی(ع) فرمود: «غیرت مرد،(علامت) ایمان است». حضرت در سخن دیگر، هنگامی‎که می‎خواهد میزانی برای سنجش عفت و پاکدامنی مردی ارائه کند، غیرت را میزان قرار می‎دهد و می‎فرماید: «عفت مرد، به اندازه غیرت اوست».
در حدیث آمده است: «همانا خداوند متعال باغیرت است و هر انسان باغیرتی را دوست می‎دارد به‌جهت همین غیرتش زشتی‎ها را چه آشکار و چه پنهان حرام کرده است.
علامه طباطبایی می‎نویسد: «غیرت، عبارت است از دگرگونی انسان از حالت عادی و اعتدال؛ به‌طوری‌که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی‌که به یکی‌از مقدساتش ـ اعم‌از دین، ناموس، وطن و ... ـ تجاوز کرده، از جای خود می‎کند.این صفت غریزی، صفتی است که هیچ انسانی به‌طور کلی از آن بی‌بهره نیست.پس غیرت، یکی‌از فطریات آدمی است و اسلام هم دینی است که براساس فطرت، تشریع شده است.آن اندازه از غیرت که مطابق فطرت است.حق است و شاخ و برگی که دیگران به آن داده و می‌دهند باطل است.
امام علی(ع) در فراز چهل و سوم از نامه خود به امام حسن‌مجتبی(ع) در رابطه با غیرت بی‌جا فرموده است: «از غیرت بی‌جا(در مورد زنان) بپرهیز، زیرا درست‌کار را به بیماردلی و پاکدامن را به بدگمانی می‎رساند».
در سخن امیرمؤمنان علی(ع) به آفات غیرت نابجا و زیاده از حد اشاره شده است.غیرت با آن همه اهمیتی که دارد اگر در مسیر افراطی قرار گیرد ناپسند است.اگر شخصی به انگیزه غیرت‌مندی، ناموس خود را در تنگنا قرار دهد و او را از هرگونه حضور در مجالس و حتی هم‌سخنی با نیکان و پاکان بازدارد، خود را به بیماردلی دچار می‎سازد و ناموسِ پاک‌دامن خود را به‌سوی بدگمانی می‎برد و یا نسبت به دیگران بدگمان می‎شود.
رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «از انواع غیرت، بعضی را خدا دوست می‎دارد و برخی را ناخوش می‎دارد اما غیرتی‌که آن‌را دوست دارد غیرت‌ورزی هنگام شک و ربیه است و غیرتی که دوست ندارد، غیرت نشان دادن در جایی است که شکی در بین نباشد».
منطق اسلام، سالم‌‌سازی روابط زن و مرد است.برای این‌کار به‌شدت از بدفکری، بددلی و بدگمانی و سوءنیت نهی کرده است و ریشه این امور را وسواس و غیرت نابجا می‎داند.
captcha