کاخ الحمرا در گرانادا
با وجود این که مسلمانان در اسپانیا بهعنوان یک کشور
اروپای غربی یک اقلیت محسوب میشوند، اما آثار بسیار مهم تاریخی مربوط به فرهنگ و تمدن
اسلامی در این کشور وجود دارد که گردشگران زیادی را به خود جلب میکند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)،
شبکه خبری «سیانان» در گزارشی به بررسی اسلام و میراث اسلامی در کشور اسپانیا پرداخته است.
در این گزارش میخوانیم:
«یاسین مایمیر»، راهنمای تور، در حالی که
در قصر تماشایی الحمرا در شهر گرانادا اسپانیا در حال قدم زدن است، در یک بخش، نگاهش
را به تزئینات براق دیوارهای داخلی معطوف میکند و با افتخار از کتیبههای این بخش
میگوید: حروف عربی، عبارات عربی. بیش از ده هزار مورد از اینها اینجا در الحمرا
وجود دارد.
مایمیر به قدم زدن در میان باغها و اتاقهای پر زرق و برق و مجلل ادامه میدهد؛ گاه میایستد تا در مورد آمیزه فلسفه اسلامی
و تکنیکهای معماری به کار رفته در طراحیها برای گردشگران صحبت کند.
نمایی از کاخ زیبای الحمرا در گرانادا
الحمرا با داشتن ستونهای سنگ مرمری نفیس و پنجرههای طاقدار نعل اسبگونه، یکی از جالب توجهترین نمونههای برجای مانده از تجلی معماری اسلامی در اسپانیا است.
اندلس
در سال 711 میلادی، مسلمانان از شمال آفریقا
وارد اسپانیا شدند. آنها به سرعت شبه جزیره «ایبری» را فتح کرده و قرنها حکمرانی مسلمانان
را در این منطقه پایهگذاری نمودند. آنها قلمرو و مناطق تحت تصرفشان را تا سواحل شمال
شرقی اسپانیا گسترش دادند. خیلیها به دلیل زندگی مسالمتآمیز دینی، این دوره زمانی
را منحصربهفرد توصیف میکنند، چراکه مسلمانان، یهودیها و مسیحیها قرنها در کنار یکدیگر
در جامعهای چنددینی زندگی میکردند.
دوره حکمرانی مسلمانان در اسپانیا در سال
1492 میلادی با پایان یافتن جنگهای طولانی میان مسیحیان سراسر شبه جزیره ایبری با
مسلمانان و تسخیر مناطقی که پیش از آن در تصرف نیروهای مسلمان بود، به اتمام رسید.
شهر «سویل» در اندلس
امروزه اسپانیا کشوری است که مسیحیت کاتولیک در آن دین رایج است و اسلام در سطحی وسیع درآن رواج ندارد. طبق آمار مرکز پژوهشهای پیو در سال 2010 میلادی، تنها نیم درصد از جمعیت 46 میلیون نفری اسپانیا را مسلمانان تشکیل میدهند (اگرچه انتظار میرود این تعداد تا سال 2020 به 3/3 درضد افزایش پیدا کند).
تأثیر اسلامی
در سالهای اخیر، در میان برخی از گروههای
راستگرای اروپایی هراس زیادی مبنی بر اینکه هویتهای فرهنگی بیشمار قارهشان با نفوذ
بیگانگان بهویژه بهواسطه دنیای اسلام تخریب میگردد، ایجاد شده است.
این دیدگاه از سوی گروههایی مثل جبهه ملی
فرانسه و اِی اِف دی آلمان مطرح شده است.
با این حال، درایسون معتقد است در اینجا
نکتهای وجود دارد که افراد از آن بیاطلاع هستند و آن اینکه مسلمانان قرنها در توسعه
اروپا مشارکت داشتهاند.
درایسون میگوید: مسلمانان باعث پیشرفت
و بهبود کشاورزی شدند، غذاهای جدید با کیفیت مطلوب به همراه دانش پزشکی، کشاورزی و
ریاضیات را برای اسپانیا به ارمغان آوردند. این امر بدون شک بر تمدنهای همسایه قاره
اروپا تاثیر داشته است.
البته اسپانیا تا حد زیادی در برابر پوپولیسم
راستگرا که در دیگر کشورهای اروپای غربی پیش رفته؛ مقاومت کرده است.
گزارش سال 2016 مؤسسه سلطنتی الکانو نشان
میدهد که اسلامهراسی در اسپانیا نسبتا ضعیف است. با این حال پست توئیتریِ سیاستمدار
محافظه کار، اسپرانزا آگیره در اوایل سال جاری که مدعی شده بود «با اسلام آزادی نخواهیم
داشت» و به مناسبت دوم ژانویه، سالگرد سقوط گرانادا توسط قوای کاتولیک در 1492 منتشر
شده بود، بسیار بحث برانگیزاست.
در همین حال مطالعه مؤسسه پیو در سال
2014 نشان داد که 46 درصد از اسپانیاییها دیدگاهی نامطلوبی نسبت به مسلمانان کشورشان
دارند.
درایسون براین باوراست که اسپانیا رابطهای پیچیده با پیشینه اسلامیاش دارد. وی میگوید: برخی گروههای راستگرا ترجیح میدهند
بگویند اسپانیا همیشه کشوری کاملا لاتین، اروپایی و مسیحی بوده است، تا اینکه با واقعیت
مواجه شوند. اما دیگران در مورد تاریخ کشورشان صریحتر هستند
و مشکلی با بررسی حضور اسلام در این کشور ندارند.
طعم گذشته
دیهگو گیل، مردی که در زمینه غذا و پخت و پز تخصص دارد، نقش مسلمانان در تاریخ کشورش را پذیرفته است. او به بازدیدکنندگان از شهر زادگاهش، کوردوبا، در مورد تأثیر آنها بر غذای محلی میگوید.
ترجمه: مریم سه دهی