توجه به شاخص‌های اسلامی‌سازی علوم در دانشگاه آزاد
کد خبر: 3634611
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
حجت‌الاسلام کلانتری گفت:

توجه به شاخص‌های اسلامی‌سازی علوم در دانشگاه آزاد

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در نخستین نشست خبری رئیس این دانشگاه با بیان اینکه تکلیف بزرگی در راستای اسلامی سازی علوم بر عهده همه دانشگاه‌هاست، عنوان کرد: یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد در دوره جدید، توجه به شاخص‌های علوم انسانی بومی است که در این دانشگاه توسعه یابد و به تدریج انجام خواهد شد.

به گزارش‌ خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، صبح امروز ۴ شهریورماه در نخستین نشست خبری رئیس این دانشگاه و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر برنامه‌های این دانشگاه، در راستای اسلامی سازی علوم و تاکیدات مقام معظم رهبری در این امر، اظهار کرد: دانشگاه آزاد به عنوان بخشی از آموزش عالی، تابعی است از مجموعه سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی است که به‌ویژه در حوزه علوم انسانی تکلیف بزرگی به عهده همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد است و باید به سمت علوم انسانی اسلامی و بومی برویم که متناسب با نیازهای کشور و در شان انقلاب و نظام است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های متعددی مانند شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، شورای تحول در علوم انسانی که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، گروه‌های معارف در دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی، مسئولیت امر اسلامی سازی علوم را دارا هستند، از سوی دیگر یکی از اهداف و برنامه‌های هیئت رئیسه دانشگاه آزاد در دوره جدید، توجه به شاخص‌های علوم انسانی بومی است که در این دانشگاه توسعه یابد و به تدریج انجام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص پایان نامه‌های تقلبی هم تصریح کرد: دو اقدام در این زمینه نیاز است، نخست اقدام پیشگیرانه و تلاش برای ارتقای فرهنگ پژوهش و کار تحقیقاتی و مطالعاتی در سطح دانشگاه است و دیگری برخورد جدی‌تر و با شدت بیشتر با متخلفان است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، گفت: یکی از برنامه‌های مدیریت جدید ارتقا کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی است و شعار ما در این دوره همین مسئله است که توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش موجب رشد و ارتقا کیفیت دانشگاه آزاد نیز خواهد شد.

وی در خصوص اولویت‌های فرهنگی جهت نهادینه شدن معارف قرآن و ارتباط با حوزه‌های علمیه، افزود: فرهنگ مانند هوای تنفس جامعه است و اگر فرهنگ آلوده شود موجب آلوده شدن سایر بخش‌های جامعه هم خواهد شد. اهمیت فرهنگ در دانشگاه آزاد، مورد تاکید همه ارکان دانشگاه آزاد است و در این زمینه نیاز به یک برنامه جامعه فرهنگی داریم.

کلانتری همچنین با اشاره به اولویت‌های کلی حوزه فرهنگ در دوره جدید، گفت: ساماندهی به کارهای فرهنگی در دانشگاه در سه محور؛ محتوایی، ساختارهای فرهنگی و نیروهای فرهنگی از اولویت‌های ماست و این سه بخش مورد بازنگری و بازتعریف قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: توسعه همه جانبه کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه، هیئات مذهبی و نیز کارهای خودجوش دانشجویی و استادی در حوزه فرهنگ، از دیگر اولویت‌های دانشگاه است، کار فرهنگی، کار بخش نامه‌ای و دستوری نیست.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: جلوگیری از هنجارشکنی‌های فرهنگی و سیاسی در فضای دانشگاه، تکریم مقام علم و عالم و اندیشمندان، تعمیق معرفت دینی، تقویت اساتید گروه‌های معارف اسلامی و همچنین برگزاری جشن‌های ازدواج دانشجویی از دیگر برنامه‌های مهم فرهنگی دانشگاه آزاد در دوره جدید خواهد بود.
captcha