به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در حالی که از مهلت قانونی سهماهه برای معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میگذرد، اما همچنان این وزارتخانه بدون وزیر و با حضور سرپرست اداره میشود. درباره انتخاب وزیر اصلح برای این وزارتخانه و نقش دانشگاه در استغال فارغالتحصیلان با سه تن از رؤسای دانشگاه گفتوگویی انجام دادیم که به تبیین مهمترین شاخصههای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند؛
مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) در گفتوگو با ایکنا با اشاره به شاخصههای وزیر علوم اظهار کرد: وزیر علوم، بایستی فردی باشد که تمام مراحل دانشگاهی را خود او قبلا تجربه کرده باشد، به نیازهای دانشگاه واقف و حامی بسیار جدی برای دانشگاه باشد.
وی همچنین درباره نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بحث اشتغال و کارورزی فارغالتحصیلان دانشگاهی، گفت: برخی معتقدند که کارورزی فارغالتحصیلان شاید خیلی به وزارت علوم مرتبط نباشد و بیشتر به صنایعی مربوط باشد که نیاز به این افراد دارند، اما وزارت علوم میتواند از طریق وساطت و هماهنگی با این دستگاهها نقش مطلوبی را ایفا کند، البته بیشتر خود دانشگاهها هستند که میتوانند در این زمینه تصمیم بگیرند.
رئیس دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به وضعیت رشتههای بدون بازار کار بهویژه در دانشگاه الزهرا(س) نیز تصریح کرد: این مسئله در دانشگاه الزهرا(س) در دست بررسی است و به همین منظور تیمی تشکیل شده که در مورد این رشتهها تصمیمگیری شود و رشتههای فاقد بازار کار حذف بشوند و سراغ رشتههایی برویم که دانشجویان ما بتوانند از طریق این رشتهها به بازار کار متصل شوند.
حسین شمس، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای نیز در خصوص مطالبات جامعه دانشگاهی از وزیر علوم آینده، اظهار کرد: وزیر علوم باید آشنا به دانشگاهها و شرایط فعلی جامعه و نیازهای دانشگاهیان باشد.
وی با اشاره به بحث کارورزی فارغالتحصیلان دانشگاهی گفت: ما در دانشگاه فنی و حرفهای، بحث کارورزی بسیار مورد تاکید است، باید دانشجویان پس از کارورزی به سمت صنعت سوق داده شوند و دانشگاه باید بتواند آنها را در این زمینه توانمند کند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: در جهت توانمندسازی دانشجویان، دانشگاهها باید جهتگیری جدید داشته باشند. توانمندی به آن معناست که در تاسیس و ایجاد رشتهها، تلاش شود جهتگیری وزارت علوم به سمت رشتههای تقاضامحور باشد، رشتههای ما تقاضامحور نیست، باید ببینیم صنعت چه نیازهایی دارد و بر اساس آنها رشتههایی را در جهت تامین نیازهای صنعت تاسیس و راهاندازی کنیم.
وی ادامه داد: یکی از سختترین انتخابهای کابینه، در دو دوره گذشته، انتخاب وزیر علوم بوده، چرا که به نظر من مقام وزارت باید بتواند نیازهایی را به نحو احسن پاسخگو باشد، از یک طرف نیازهای دانشگاهیان و از طرف دیگر نیازهای اجتماع است. این که فردی را بشود پیدا کرد که از عهده هر دوی این کار بر بیاید، بسیار دشوار است و کار راحتی نیست، اگر چه کاندیداهایی هستند، اما باید امیدوار باشیم فرد صالحی که بتواند این انتظارات را برآورده کند، انتخاب شود.
رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که به گلایههای دانشگاهیان مبنی بر جای خالی وزارت علوم در اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی، چه پاسخی باید داده شود، گفت: این یک کملطفی است که بگوییم وزارت علوم جایش در این زمینه خالی است، اغلب آنهایی که سر کار هستند و فارغالتحصیل دانشگاه بودهاند، به نوعی وزارت علوم آبشخورشان بوده است و خروجی همین وزارتخانه بودهاند. وزارت علوم اگر چه نقش مستقیم در اشتغال دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی ندارد، اما نقش غیرمستقیم غیرقابل انکاری دارد.
نکومنش گفت: میدانیم برای دانشجو، پس از فارغالتحصیلی، پیدا کردن شغل مشکل است. بنابراین باید دانشجویان را به شکلی آموزش داد که کارآفرین باشند نه کارجو! شعار ما برای دانشجویان این است که ما دیگر دانشجو نمیگیریم که فارغالتحصیل و بعد کارجو باشند، دانشجو باید از ما بخواهد او را کارآفرین تربیت کنیم و دانشگاهها نیز در حال چرخش به این سمت هستند، اما این موضوع چیزی نیست که در یک یا دو سال اتفاق بیفتد و مسئلهای است که یک رویکرد است و در درازمدت جواب میدهد و دانشگاهها به عنوان بخشی از اجتماع، خود را موظف میدانند در ارتباط با مسائل فکری اجتماع که دغدغه مردم است، راهحل ارائه نمایند. راهحلهایی که وجود دارد احتیاج به زمان دارد و در آینده نتایج آن حاصل میشود.