تبیین بایسته‌های وزیری به نام علوم
کد خبر: 3652642
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد:

تبیین بایسته‌های وزیری به نام علوم

گروه دانشگاه: رؤسای دانشگاه الزهراء، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و رئیس پژوهشگاه پليمر و پتروشیمی ايران در گفت‌وگویی با ایکنا ضمن اشاره به شاخصه‌های مورد نیاز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بر لزوم توجه به اشتغال دانشجویان تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در حالی که از مهلت قانونی سه‌ماهه برای معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گذرد، اما همچنان این وزارتخانه بدون وزیر و با حضور سرپرست اداره می‌شود. درباره انتخاب وزیر اصلح برای این وزارتخانه و نقش دانشگاه در استغال فارغ‌التحصیلان با سه تن از رؤسای دانشگاه گفت‌وگویی انجام دادیم که به تبیین مهم‌ترین شاخصه‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند؛

مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به شاخصه‌های وزیر علوم اظهار کرد: وزیر علوم، بایستی فردی باشد که تمام مراحل دانشگاهی را خود او قبلا تجربه کرده باشد، به نیازهای دانشگاه واقف و حامی بسیار جدی برای دانشگاه باشد.

تبیین شاخصه‌های وزیر علوم از منظر روسای چند دانشگاه
نقش واسط وزارت علوم در بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان

وی همچنین درباره نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بحث اشتغال و کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، گفت: برخی معتقدند که کارورزی فارغ‌التحصیلان شاید خیلی به وزارت علوم مرتبط نباشد و بیشتر به صنایعی مربوط باشد که نیاز به این افراد دارند، اما وزارت علوم می‌تواند از طریق وساطت و هماهنگی با این دستگاه‌ها نقش مطلوبی را ایفا کند، البته بیشتر خود دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند در این زمینه تصمیم بگیرند.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به وضعیت رشته‌های بدون بازار کار به‌ویژه در دانشگاه الزهرا(س) نیز تصریح کرد: این مسئله در دانشگاه الزهرا(س) در دست بررسی است و به همین منظور تیمی تشکیل شده که در مورد این رشته‌ها تصمیم‌گیری شود و رشته‌های فاقد بازار کار حذف بشوند و سراغ رشته‌هایی برویم که دانشجویان ما بتوانند از طریق این رشته‌ها به بازار کار متصل شوند.

حسین شمس، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در خصوص مطالبات جامعه دانشگاهی از وزیر علوم آینده، اظهار کرد: وزیر علوم باید آشنا به دانشگاه‌ها و شرایط فعلی جامعه و نیازهای دانشگاهیان باشد.

تبیین شاخصه‌های وزیر علوم از منظر روسای چند دانشگاه

وی با اشاره به بحث کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، بحث کارورزی بسیار مورد تاکید است، باید دانشجویان پس از کارورزی به سمت صنعت سوق داده شوند و دانشگاه باید بتواند آنها را در این زمینه توانمند کند.

جهت‌گیری وزارت علوم به سمت رشته‌های تقاضامحور باشد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در جهت توانمندسازی دانشجویان، دانشگاه‌ها باید جهت‌گیری جدید داشته باشند. توانمندی به آن معناست که در تاسیس و ایجاد رشته‌ها، تلاش شود جهت‌گیری وزارت علوم به سمت رشته‌های تقاضا‌محور باشد، رشته‌های ما تقاضامحور نیست، باید ببینیم صنعت چه نیازهایی دارد و بر اساس آنها رشته‌هایی را در جهت تامین نیازهای صنعت تاسیس و راه‌اندازی کنیم.


بازتعریف هرم نیروی انسانی؛ پرورش تکنسین در اولویت نخست
وی افزود: ارتباط و هماهنگی رشته‌های علوم انسانی با رشته‌های فنی و حرفه‌ای نیز در این مسیر یاری‌رسان است، بحث‌های جامعه‌شناسی و علوم انسانی می‌تواند به کمک این تحول بیاید و این تحول می‌تواند منجر به تحول دانشگاه‌ها شود، چراکه دانشگاه‌ها باید به سمت رشته‌های کاربردی در صنعت بروند و هرم نیروی انسانی باید تغییر کند و بازتعریف شود، شاید اکنون نیاز ما این نباشد که به سمت تقویت دوره‌های تحصیلات تکمیلی برویم، بازار اکنون به پنجه‌های کارآمد نیاز دارد و این‌ها باید تقویت شوند و هرم باید به نحوی تغییر کند که اولویت با پرورش تکنسین‌ها باشد و تربیت کارشناس در اولویت بعدی قرار گیرد. اگر این هرم تغییر کند، نیازهای صنعت هم برطرف می‌شود.

مهدی نكومنش، رئیس پژوهشگاه پليمر و پتروشیمی ايران هم با تاکید بر شاخصه‌های وزیر علوم، تصریح کرد: با توجه به نقشی که آموزش عالی در جامعه دارد، به خصوص با توجه به سابقه آموزش عالی در دوران انقلاب و نقش‌آفرینی دانشجویان و اعضای هیئت علمی در ایجاد انقلاب و تحولات آن، طبیعتا نقش دانشگاه‌ها در اجتماع بسیار شاخص شده و همان است که انتخاب وزیر این حوزه را حساس کرده است.
تبیین شاخصه‌های وزیر علوم از منظر روسای چند دانشگاه
وزیر علوم باید پاسخگوی نیازهای دانشگاه و جامعه باشد

وی ادامه داد: یکی از سخت‌ترین انتخاب‌های کابینه، در دو دوره گذشته، انتخاب وزیر علوم بوده، چرا که به نظر من مقام وزارت باید بتواند نیازهایی را به نحو احسن پاسخگو باشد، از یک طرف نیازهای دانشگاهیان و از طرف دیگر نیازهای اجتماع است. این که فردی را بشود پیدا کرد که از عهده هر دوی این کار بر بیاید، بسیار دشوار است و کار راحتی نیست، اگر چه کاندیداهایی هستند، اما باید امیدوار باشیم فرد صالحی که بتواند این انتظارات را برآورده کند، انتخاب شود.


نقش غیرمستقیم و غیرقابل انکار وزارت علوم در بحث اشتغال

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که به گلایه‌های دانشگاهیان مبنی بر جای خالی وزارت علوم در اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، چه پاسخی باید داده شود، گفت: این یک کم‌لطفی است که بگوییم وزارت علوم جایش در این زمینه خالی است، اغلب آنهایی که سر کار هستند و فارغ‌التحصیل دانشگاه بوده‌اند، به نوعی وزارت علوم آبشخورشان بوده است و خروجی همین وزارتخانه بود‌ه‌اند. وزارت علوم اگر چه نقش مستقیم در اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ندارد، اما نقش غیرمستقیم غیرقابل انکاری دارد.


وی ادامه داد: در خصوص نقش مستقیم این دستگاه هم کارهای خوبی به‌تازگی اقداماتی شروع شده است و اکثر دانشگاه‌ها «مرکز رشد» دارند و مراکز رشد، پژوهشگاه‌ها و مراکز کارآفرینی در برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تاسیس شده است. تنها در دو سال گذشته 30 درصد دانشجویان پژوهشگاه ما، در مراکز کارآفرینی به صورت مستقیم دخیل شده‌اند و امیدواریم این مقدار را به بیش از 60 درصد برسانیم.

چرخش دانشگاه‌ها به سمت تربیت کارآفرین، نه کارجو!

نکومنش گفت: می‌دانیم برای دانشجو، پس از فارغ‌التحصیلی، پیدا کردن شغل مشکل است. بنابراین باید دانشجویان را به شکلی آموزش داد که کارآفرین باشند نه کارجو! شعار ما برای دانشجویان این است که ما دیگر دانشجو نمی‌گیریم که فارغ‌التحصیل و بعد کارجو باشند، دانشجو باید از ما بخواهد او را کارآفرین تربیت کنیم و دانشگاه‌ها نیز در حال چرخش به این سمت هستند، اما این موضوع چیزی نیست که در یک یا دو سال اتفاق بیفتد و مسئله‌ای است که یک رویکرد است و در درازمدت جواب می‌دهد و دانشگاه‌ها به عنوان بخشی از اجتماع، خود را موظف می‌دانند در ارتباط با مسائل فکری اجتماع که دغدغه مردم است، راه‌حل ارائه نمایند. راه‌حل‌هایی که وجود دارد احتیاج به زمان دارد و در آینده نتایج آن حاصل می‌شود.

captcha