باید و نبایدهای یک زائر حسینی(ع)
کد خبر: 3654704
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶

باید و نبایدهای یک زائر حسینی(ع)

گروه جامعه: حضور در همایش عظیم اربعین حسینی(ع) نیازمند داشتن آمادگی‌هایی قبل از عزیمت، حین مراسم و در زمان بازگشت است که ضرورت دارد زائران محترم به تمامی نکات آن دقت کنند تا ضمن بهره‎مندی کامل از این سفر معنوی و با ارزش، بدون مشکل و خیال آسوده طریق راه کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، شور و شوق غیر قابل توصیفی در میان شیعیان و دوستداران حضرت ابا عبدالله(ع) ایجاد می‌شود که نشان از دلدادگی و تکاپوی آنان برای زیارت کردن سرور و سالار شهیدان می‌دهد. افراد بسیاری با برنامه‎ریزی و از طریق مراکز حج و زیارت به این سفر مشرف می‎شوند و برخی‎ها به صورت انفرادی اقدام به طی کردن این مسیر می‌کنند.

مطمئنا، حضور در این همایش عظیم اسلامی نیازمند داشتن آمادگی‌هایی قبل از عزیمت، حین مراسم و در زمان بازگشت است که ضرورت دارد زائران محترم به تمامی نکات آن دقت کنند تا ضمن بهره‎مندی کامل از این سفر معنوی و با ارزش، بدون مشکل و خیال آسوده طریق راه کنند.

بصیرت‏‌افزایی؛ مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش سفر اربعین
زائران باید بدانند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش سفر اربعین در قدم اول معرفت و بصیرت افزایی در مورد امام حسین(ع) و یاران ایشان و اهداف قیام عاشورا است که زیبایی و دقت در پیام‎های حضرت زینب(س) می‌تواند بر این بصیرت اضافه کند. بنابراین زائران قبل از عزیمت به این سفر معنوی اربعین، به قدر توان اطلاعات مذهبی خود را در این باره تکمیل کنند.

لزوم رعایت قوانین و احترام به حاکمیت کشور عراق
بعد از کسب بصیرت و بالا بردن آگاهی در خصوص اهداف قیام عاشورا و شناخت روشن از ابا عبدالله(ع)، ضروری است که زائرین نکات اجرایی را رعایت کنند؛ از این رو زائران اربعین حسینی(ع) باید توجه داشته باشند که به یک کشور دیگر و با شرایط و مقررات خاص خود سفر می‌کنند، بنابراین لزوم رعایت قوانین و احترام به حاکمیت کشور عراق از الزامات این سفر معنوی محسوب می‌شود.

داشتن پاسپورت و ویزای عراق برای زائران ضروری است
قطعا بارها شنیده‎اید که توصیه‎های زیادی برای داشتن ویزا و گذرنامه از سوی زائرین ایرانی آنجا شده است و نداشتن آن جرم محسوب می‌شود؛ لذا داشتن پاسپورت و ویزای عراق برای زائرین کشورمان ضروری و حتمی است چرا که امسال طبق اعلام مسئولان عراقی و ایرانی، آنها از ورود و خروج بدون مجوز به شدت ممانعت خواهند کرد.

زائرین مهر ورود و خروج را فراموش نکنند
زائرین عزیز توجه داشته باشند که در مرزها نسبت به ثبت مهر خروج و مهر ورود عراق دقت شود و مدت زمانی که منتظر ثبت مهر ایران و مهر ورود عراق هستند با حلم و بردباری آن را طی کنند چرا که داشتن مدارک قانونی و ثبت مهر ورود ضروری است و با توجه به حساسیت دولت عراق ورود به خاک این کشور بدون ویزا یا بدون ثبت مهر ورود به عنوان ورود غیر قانونی تلقی و حداقل سه سال زندانی در پی دارد؛ پس معطلی چند ساعته پشت مرز بهتر از چند سال زندانی و یا چندین ماه معطلی است. زائرین پس از ورود به خاک عراق نیز توجه داشته باشند که از عکاسی نقاط حساس خودداری کنند.

آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید
داشتن سلامت و آمادگی جسمانی برای زائرین یکی از مهمترین ضروریات این سفر است. چراکه با توجه به طولانی بودن مسیر، احتمال تغییرات دمایی، ازدحام جمعیت، احتمال بیماری و امثال آن داشتن آمادگی جسمانی ضروری است. از این رو، کهنسالان، کودکان، بیماران قلبی و عصبی و زنان باردار باید توجه داشته باشند که از سفر پیاده‌روی اربعین خودداری و زیارت را به فرصت دیگری موکول کنند. البته سایر زائران توجه کنند که حتی‌المقدور داروهای ضروری را همراه خود داشته باشند.

شدیدترین احکام برای حاملان مواد مخدر
یکی از مسائلی که در این سفر مشاهده می‌‎شود حضور برخی معتادان البته با شور و عشق حسینی است؛ اما آنها باید به این نکته توجه داشته باشند که حمل هرگونه مواد مخدر جرم محسوب می‌شود و فرد معتاد در این مسیر نه به عنوان بیمار بلکه به عنوان یک متهم به حساب می‌آید؛ بنابراین با اینگونه افراد که به قانون توجه نداشته باشند برخورد خواهند کرد و طبق گفته مسئولان پس از رسیدگی به مسئله موضوع قضایی خواهد شد که البته شدیدترین احکام نیز برای این جرم صادر می‌شود.

مهمترین وسایل شخصی که یک زائر باید به همراه داشته باشد
در هر سفری داشتن وسایل ضروری از الزامات آن است و در سفر اربعین به علت طولانی بودن و شرایط آب و هوایی مسیر لازم است که زائران وسایلی همانند کوله پشتی، کیسه خواب، کفش مناسب و وسایل شخصی و در صورت تمایل دفترچه یادداشتی برای ثبت خاطرات همراه داشته باشند . البته با توجه به استقرار خودپردازها در عراق به همراه داشتن کارت بانکی در این سفر بلا مانع است اما لزومی به همراه داشتن مقدار زیادی پول نیست و زائران فقط در حد سفر پول کافی را همراه داشته باشند.طبق گفته مسئولان، زائران نیازی به همراه داشتن کارت پایان خدمت، کارت ملی و دفترچه بیمه ندارند، بلکه می‎توانند تنها تصاویر آنرا در موبایل خود ثبت کنند.

وقتی در سفر چیزی و یا کسی را گم کردیم چه کنیم؟
در پیاده‌روی اربعین یکی از اساسی‌ترین و مهمترین مشکلات بحث گمشدگان، مفقودین و اموال آنان است. در این مسیر احتمال گم‌شدن کهنسالان، کودکان و بیماران بیشتر از بقیه وجود دارد؛ لذا اگر اصرار بر حضور این افراد وجود دارد حتما مشخصات شخصی، شهر اعزام‌کننده، تلفن یکی از همراهان، تلفنی از شهر اعزام کننده و بیماری احتمالی آنان را در کارتی درج و به‌صورت گردن‌آویز یا در جیب افراد قرار دهید.

در مورد وسایلی اعم از ساک، کوله پشتی، موبایل، کیف پول و... نیز یک شماره تماس و مشخصات در آنها قرار گیرد تا در صورت بروز مشکلات تماس گرفته شود؛ دقت کنید پشت موبایل خود نیز شماره دیگری جز شماره خط نوشته شود که در صورت مفقود شدن با آن تماس گرفته شود. زائران در آخرین صفحه گذرنامه خود یک شماره تلفن قید کنند تا در صورت گم شدن مدارک به سرعت کارهای یافتن و بازگرداندن آن انجام شود. بنا به گفته مسئولان سال گذشته 200 موبایل، 170 ساک و 700 گذرنامه در جریان فرآیند اربعین حسینی یافت شد.

زائران محترم با دقت کنند توجه به امکانات شهرهای نجف و کربلا، توقع خود را نسبت به خدمات ارائه شده باید کاهش دهند چرا که در ایام اربعین حسینی روزانه حدود 4 میلیون نفر در کربلا حضور دارند که به همین ترتیب امکانات طبعا پاسخگوی نیازمندی‌ها به خصوص اسکان شایسته و در خور نخواهد بود. همچنین با توجه به تراکم جمعیتی در مرزها و اماکن دیگر داشتن سعه‌صدر بخشی از زیارت محسوب می‌شود؛ احترام به دیگر زوار مخصوصا بزرگترها و میانسالان در این سفر الزامی است.

بانوان به صورت انفرادی سفر نکنند
زائران به‌ویژه بانوان از سفر انفرادی تا جایی که می‌توانند اجتناب کنند و تلاش کنند تا این سفر به صورت دسته جمعی انجام گیرد و بانوان نیز همراه کاروان باشند. بانوان در زمان سفر نیز توجه داشته باشند که از همراه آوردن طلا و جواهرات خودداری کنند و اگر لزومی برای به همراه داشتن آنها وجود دارد از آشکار کردن و نشان دادن آن به دیگران خودداری و در حفاظت آن دقت لازم را داشته باشند چرا که ممکن است معدود افراد فرصت طلب که نیت دیگری جز زیارت دارند، بین افراد حضور داشته باشند و به همین منظور باید مراقبت لازم انجام گیرد.

توصیه‌های ایمنی حفاظتی و بهداشتی در سفر اربعین
موضوع مهم و حساس دیگر در سفر اربعین توصیه‌های ایمنی حفاظتی و بهداشتی است. از این رو زائران دقت کنند از گرفتن امانت و هدیه از افراد ناشناس اعم از کتاب و مفاتیح، کادو، خودکار، ساک و... خودداری کنند؛ ضمن اینکه از گرفتن مواد غذایی مواکب ناشناس و به‌خصوص سیار اجتناب شود. زائران به‌طور حتم به رعایت الگوهای رفتاری همانند احترام به بزرگترها و توجه به احکام حجاب توجه ویژه داشته باشند؛ عرف حجاب در کشور عراق، چادر و آن هم به رنگ مشکی است بنابراین چادر رنگی، مانتو و روسری خیلی مقبول نیست و به این نکته نیز باید دقت شود.

زائران باید دقت کنند که به هیچ‎عنوان از مسیرهای تعیین شده برای راهپیمایی در مسیر نجف به کربلا خارج نشوند و هرگز به مسیرهای ماشین رو ورود نیابند چرا که متاسفانه سال گذشته بخاطر حضور زائران پیاده به مسیر ماشین رو چندین تصادف منجر به فوت رخ داد.

لزوم به خاطر سپردن آدرس موکب و کسب اطلاعات لازم با توجه به تشابه فراوان مواکب  و حتی آدرس دقیق و اخذ کارت موکب باید از سوی زائران انجام شود. دقت در حفظ امنیت برای جلوگیری از مواردی چون سرقت و آتش سوزی نیز مورد توجه زوار اربعین حسینی قرار گیرد.

بهتر است زوار با عرف مردم عراق آشنا شوند؛ به عنوان مثال عرف در پذیرایی در منزل، بیش از سه روز نیست بنابراین از باقیماندن در منازل ایشان بیش از حد عرف خودداری کنیم. زائران این مهم را مورد توجه قرار دهند که بسیاری از اهالی عراق به‌خصوص کربلا و نجف به زبان فارسی آشنایی دارند بنابراین در تعاملات و برخوردها دقت بیشتری صورت گیرد.

زائران و مدیریت زمان سفر
زائران باید در این مسیر سفر و زمان خود را مدیریت کنند. آنها می‌توانند با توجه به نظرات علما ازجمله حضرت آیت الله سیستانی و بسیاری از علمای دیگر مبنی بر قبول زیارت ایام اربعین به جای روز اربعین، در صورت وصول زودتر به کربلا پس از زیارت، کربلا را ترک کنند تا به مشکلات بعد از مراسم برخورد نکنند.

زائران عزیز دقت و توجه داشته باشند که قبل از اتمام مدت ویزا نسبت به خروج اقدام کنند چرا که اقامت غیر مجاز جریمه سنگینی خواهد داشت یعنی جریمه زائران روز اول 30 دلار و هر روز اضافی 10 دلار خواهد بود. پس از پایان مراسم تمامی زوار، مسئولان، خادمان و ...خسته هستند بنابراین حفظ حرمت یکدیگر و احترام به بزرگترها و کهنسالان ضروری است.

طبعاً میلیونها نفر در مدت دو هفته خود را به عراق رسانده‌اند و تقریباً همین تعداد قصد خروج طی چند روز را دارند بنابراین این تردد می‌تواند مشکلات عدیده ای از نظر کمبود وسیله حمل و نقل و ازدحام  جمعیت و.... داشته باشد که باید با صبر و احترام این موضوعات نیز حل و فصل شود. زائران بدانند با توجه به جمع شدن مواکب عراقی از بعد از ظهر اربعین، نسبت به خروج سریع‌تر از کربلا اقدام کنند و از سفر به اماکن غیر مطمئن خودداری و در این مورد به پیام‌های مسئولان توجه کنند.

در پایان از زائران محترم می‌خواهیم تا ما را در ثواب زیارت و دعاهای خود شریک قرار دهند و برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) یکدل و یکصدا دعا کنند و یاد تمامی عاشقان اهل بیت(ع) را در نجواهای خود گرامی بدارند.

captcha