رفتار احتیاط‌آمیز آمریکا بعد از طرح مسئله مسدودسازی تنگه هرمز/ توافق برد ـ برد مدنظر اروپا باشد
کد خبر: 3733625
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲
عبدالرضا مصری عنوان کرد:

رفتار احتیاط‌آمیز آمریکا بعد از طرح مسئله مسدودسازی تنگه هرمز/ توافق برد ـ برد مدنظر اروپا باشد

گروه سیاسی ــ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جدا از این‌که میزان عملی شدن موضوع بستن تنگه هرمز چه‌قدر شدنی است، باید توجه داشت که حتی طرح این واکنش از سوی ایران لرزه بر اندام آمریکا و سایر متحدینش انداخته و به خاطر همین کمی احتیاط را در قبال ایران در پیش گرفتند.

جمعه /// موضوع مسدودسازی تنگه هرمز؛ عاملی مهم در تعیین رفتارهای احتیاط‌آمیز آمریکا/ توافق برد-برد مدنظر اروپا باشدعبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با بسته پیشنهادی اعضای اروپایی 1+4 به جمهوری اسلامی در خصوص برجام گفت: در مذاکرات در خصوص ادامه بقای برجام باید منافع جمهوری اسلامی ایران در کنار منافع اروپا مهم انگاشته شود و این نباشد که آن‌‎ها نفع یک‌طرفه را مدنظر قرار دهند. همچنین یکی از انتظارات ما از طرف اروپایی این است که در عمل به‌ویژه در برابر فشارهای آمریکا به طور عملی بر تعهداتشان پایبند بمانند نه این‌که فقط با مذاکره وقت را به بطالت بگذرانند، لذا در صورتی‌که ما حسن نیت در رفتار اروپا مشاهده نکنیم این حق برای ایران محفوظ است که درباره ادامه بقای برجام تصمیم‌گیری کند.

نماینده مردم کرمانشاه در ادامه برای بی‌اثر ساختن تحریم‌های آمریکا پیشنهاد داد که یورو یا ریال جایگزین دلار شود و در توضیح بیشتر این مطلب افزود: معاملات مختلفی در دنیا صورت می‌گیرد و برخی معاملات هستند که براساس پیمان‌های دو و یا چندجانبه انجام می‌شوند و از این ابزار و دیگر کشورها می‌توانیم استفاده کنیم. بر اساس واردات و صادرات و معاملاتی که با دیگر کشورها داریم می‌توانیم اساس را به سمت ارز دو کشور ببریم؛ یعنی کشورمان با ارز خودش و کشورهای دیگر با ارز خودشان، بعد عواید این معاملات در یک صندوق مشترکی که می‌توانیم تشکیل دهیم ذخیره شوند و یا خط اعتباری در این خصوص ایجاد شود.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان در مبادلات اقتصادی آینده با سایر کشورها بدون نیاز به دلار، ارز مورد قبول طرفین را جایگزین کنیم و با یک ضریب مشخص آ‌ن‌را به وجه مورد توافق تبدیل کنیم و از نظر معادل‌سازی پول رایج کشورها امری شدنی است.، اما تا زمانی‌که سوئیفت مورد تحریم آمریکا قرار داشته باشد هرگز نخواهیم توانست دلار را در گردش معادلات اقتصادی مورد استفاده قرار دهیم.

مصری در رابطه با اشاره به تمایل شرکت‌های کوچک اروپایی برای همکاری با ایران گفت: اغلب بانک‌ها و شرکت‌های کوچکتر اروپایی تمایل به هکاری با ایران دارند و از آن‌جا که این شرکت‌ها و یا بانک‌ها تجارت زیادی با آمریکا ندارند خیلی از اقدامات تنبیهی نگرانی ندارند، لذا اروپایی‌ها این بانک‌ها و یا شرکت‌ها را به ایران پیشنهاد داده‌اند. بنابراین اگر ضمانت قوی‌ پشتوانه این پیشنهادات باشد من فکر می‌کنم بسته پیشنهادی اروپایی برای تمامی طرفین پیشنهاد برد - برد به حساب می‌آید.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به موضوع بستن تنگه هرمز در صورت بازگشت تحریم‌های نفتی اشاره کرد و افزود: تنگه هرمز موقعیت راهبردی فوق‌العاده خوبی را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده که می‌توان از آن به‌عنوان اهرم فشار استفاده کرد. جدا از این‌که میزان عملی شدن موضوع بستن تنگه هرمز چه‌قدر شدنی است حتی طرح این واکنش از سوی ایران لرزه بر اندام آمریکا و سایر متحدینش انداخته و به خاطر همین کمی احتیاط را در قبال ایران در پیش گرفتند.

وی ادامه داد: برای رفع نیاز‌هایمان نیاز به فروش نفت داریم و اگر قرار است ایران نتواند نفت بفروشد راهی جزء مبادرت جستن به انجام این کار نداریم و دیگر کشورها هم حق ندارند به راحتی نفت بفروشند.

نماینده مردم کرمانشاه در پایان تصریح کرد: دولت می‌تواند با کنترل بازار مصرفی و کاهش میل مردم به مصرف‌گرایی اوضاع ملتهب اقتصادی امروز کشور را آرام کند تا با انجام برنامه‌ریزی‌های صحیح در حوزه اقتصادی از این بحران هم با موفقیت عبور کنیم. همچنین در مورد کالاهای اساسی دولت باید ورود کند و نگذارد سفره مردم خالی شود و همچنین نباید اجازه دهد اقلام غیرضروری ثبت سفارش شوند.

انتهای پیام

captcha