دفاع مقدس؛ حضور عقلانیت و احساس/ نگاه تحلیلی‌ نسبت به جنگ داشته باشیم
کد خبر: 3751426
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

دفاع مقدس؛ حضور عقلانیت و احساس/ نگاه تحلیلی‌ نسبت به جنگ داشته باشیم

گروه سیاست و اقتصاد - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت: بعد عاطفی در جنگ بسیار پررنگ شده و از دانشگاه انتظار می‌رود که نگاهی تحلیلی‌تر نسبت به جنگ داشته باشد چراکه این مسئله بسیار حائز اهمیت است اما اگر دیدگاه‌های علمی روز را نیز بخواهیم مطرح کنیم، صحبت از حضور عقلانیت در کنار عاطفه هم‌اکنون بسیار مطرح می‌شود.

پیوندی ناگسستنی بین شهدای گمنام و جامعه وجود داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ابوالفضل غفاری شب گذشته، 7 مهرماه در همایش شرح بی‌نهایت که در محل باشگاه پیشکسوتان دانشگاه فردوسی برگزار شد، بیان کرد: قطعا نباید تمام مسائل مربوط به جنگ را ایدئولوژیک کرد؛ کما اینکه اگر برای هر تصمیمی که در جنگ رخ داده، دلایل ایدئولوژیک بیابیم نیز اقدام چندان درستی نیست. رد ایدئولوژی نیز در حکومت اسلامی ممکن نیست اما نمی‌توان دخالت ایدئولوژی در جنگ را منکر شد.
وی اضافه کرد: بعد عاطفی در جنگ بسیار پررنگ شده و از دانشگاه انتظار می‌رود که نگاهی تحلیلی‌تر نسبت به جنگ داشته باشد چراکه این مساله بسیار حائز اهمیت است اما اگر دیدگاه‌های علمی روز را نیز بخواهیم مطرح کنیم، صحبت از حضور عقلانیت در  کنار عاطفه هم‌اکنون بسیار مطرح می‌شود. 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: اگر سخنرانی‌های تحلیلی در خصوص جنگ داشته باشیم، بسیار عالی است اما ارتباط عاطفی ما با دین و حکومت باید جنبه‌های عاطفی بسیار قوی داشته باشد که باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد.
غفاری تأکید کرد: به طور مثال مساله شهدای گمنام یک پیوند ناگسستنی بین مردم و دفاع مقدس ایجاد کرده‌ است که به صورت یک ذخیره هرچند وقت یک بار به جامعه تزریق می‌شود. وقتی بعد عاطفی در حال کمرنگ شدن است، باید این ذخیره تزریق شود.
وی ادامه داد: من نیز اعتقاد دارم باید نگاهی تحلیلی به جنگ داشت و باید دانشگاه به این مسائل بپردازد؛ هرچند نگاه حوزوی نیز در این قبیل اتفاقات کارساز است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: نکته دیگر آنکه جنگ مساله خوبی نیست اما ما جنگ نکردیم بلکه دفاع کردیم. در شأن یک حکومت اسلامی که داعیه آزادی‌خواهی دارد نیست که با کشوری دیگر وارد جنگ شود. ما دفاع کردیم و مساله دفاع با جنگ متفاوت است. دفاع مقدس است و اگر چنین نباشد، بایستی به آن ایراد وارد کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مباحثی نظیر اسلام رحمانی نیز که این روزها مطرح است و این مباحث به گونه‌ای جلوه می‌کند که گویی دفاع در برابر تجاوز عراق ناصحیح بوده و ما باید از در صلح وارد می‌شدیم. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه هنگامی که به شما زور گفته می‌شود، از در گفت‌وگو وارد شوید؟ در چنین شرایطی فضای مذاکره مهیا نیست.
انتهای پیام

captcha