تشدید نظارت فرانسه بر آموزش عربی به کودکان مسلمان
کد خبر: 3758639
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱

تشدید نظارت فرانسه بر آموزش عربی به کودکان مسلمان

گروه بین‌الملل ـ دولت فرانسه قصد دارد با افزایش تعداد مدارسی که زبان عربی برای کودکان مسلمان در آنها تدریس می شود، نظارت خود را بر محتوای کلاس‌ها و کتاب‌های عربی تشدید کند.

به گزارش ایکنا به نقل از وال‌استریت ژورنال؛ بسیاری از والدین مسلمان در فرانسه، کودکان خود را برای فراگیری زبان عربی و قرآن به مساجد می‌فرستند. اکنون دولت امانوئل ماکرون سعی دارد با افزایش تعداد مدارسی که زبان عربی در آن‌ها تدریس می‌شود به کودکان مسلمان دروس عربی با محتوای غیر‌دینی ارائه کند.

فرانسه یکی از بزرگترین جمعیت‌های مهاجر عرب را در خود جای داده  اما تنها بخشی از مدارس دولتی  این کشور دوره‌های آموزش زبان عربی دارند. بنا بر اعلام دولت فرانسه هزاران دانش‌آموز در دوره‌هایی که با حمایت کشورهای عرب‌زبان در این کشور برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

دولت فرانسه مدارس را مکانی برای پرورش کودکان بر اساس اصول غیر‌نژادی و غیردینی (سکولار) می‌داند. از این رو نخستین بار طرح ممنوعیت حجاب در مکان‌های عمومی در مدارس اجرا شد زیرا این کشور معتقد است حجاب، اصل جدایی دین از دولت را مخدوش می‌کند.

در حال حاضر بخشی از نیاز به تدریس عربی را کشورهای الجزایر، مراکش و دیگر کشورهای مستعمره پیشین فرانسه تأمین می‌کنند که معلمانی را به فرانسه می‌فرستند. بیش از 40 هزار کودک در فرانسه در این نوع کلاس‌ها که در خارج از ساعات مدرسه برگزار می‌شود، عربی یاد می‌گیرند.

حکیم الکاروئی (Hakim El Karoui) که تحقیقی را با عنوان «کارخانه اسلام‌گرایی» انجام داده است می‌نویسد: سخنرانان تندرو از دانش عربی خود برای تأثیر گذاری بر نسل جوان استفاده می‌کنند. او در این تحقیق به وزارت آموزش و پروش فرانسه توصیه کرده است برای حفظ اصول سکولار فرانسه معلم عربی تربیت کند.

انتهای پیام
captcha