مختصات دانشگاه و بورس
کد خبر: 3767341
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
رئیس مرکز پژوهش بورس تبیین کرد:

مختصات دانشگاه و بورس

گروه دانشگاه ــ رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس معتقد است، دانشگاه از بازار عقب است و نتوانسته‌ عملیاتی وارد این عرصه شوند، اکنون بازار سرمایه یک قدم جلو می‌رود و دانشگاه پشت سر آن تحلیل ارائه می‌دهد، در حالیکه این روند باید عکس باشد.

سیدمرتضی شهیدی، رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره این پرسش که با کدام سازوکار می‌توان از ظرفیت دانشگاه‌ها در حل مشکلات بازار سرمایه استفاده کرد تا اگر در این زمینه مشکلی در کشور به وجود آمد، به راهکار مناسب‌تری برای مقابله با مشکلات دست یافت؟ اظهار کرد: مشتاق شکل‌گیری این هم‌اندیشی بین دانشگاه و بازار سرمایه هستیم، اما متاسفانه دانشگاه از بازار عقب است، یا دانشگاهیان نخواسته‌اند خود را درگیر بازار کنند و یا گرفتاری‌های دیگری دارند و نتوانسته‌اند عملیاتی وارد این عرصه شوند و به بازار سرمایه کمک کنند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه و ذیل آن سازمان بورس دانش‌بنیان است. اکثر افراد در این عرصه با سطح تحصیلات عالی فعالیت دارند. در عین حال بازار سرمایه یک قدم جلو می‌رود و دانشگاه‌ها پشت سر آن تحلیل ارائه می‌دهند، در حالیکه باید عکس این باشد و دانشگاه مسیر را هموار کند و بازار سرمایه در این جاده که دانشگاه تهیه کرده حرکت کند و بداند به کدام سمت می‌رود و در چه مسیری حرکت می‌کند.

شهیدی افزود: اگر دانشگاهی در این زمینه پیشنهادی دارد و کاری می‌تواند انجام دهد، در صورتی که بتواند درباره طرح و برنامه و نیز دستاورد‌هایی که اجرای آن خواهد داشت، توضیحاتی ارائه دهد، از سوی مرکز پژوهش سازمان بورس مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه تک‌بعدی نیست، یادآور شد: بعد مالی یک بعد این بازار است. ابعاد دیگری که برای آن تعریف می‌شود؛ حوزه فناوری اطلاعات، نهادی نظارتی و حقوقی بودن است. در بحث حقوقی در بازار سرمایه با خلا‌های زیادی مواجهیم و از دانشگاه‌ها تقاضا داریم در این زمینه و به‌ویژه درباره کشف و برخورد با تخلفات و حمایت از حقوق سرمایه‌داران ورود کنند. این‌ها و دیگر مسائل مورد نیاز جامعه از جمله مواردی است که دانشگاه‌ها باید در آن صاحب‌نظر باشند اگر نه کارکردی برای بازار سرمایه در کشور نخواهند داشت.

به گفته رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی، این مرکز یکی از واحد‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است و دارای دو گروه بازار‌ها و هنجار‌های مالی و نیز آمار و تحلیل ریسک است. در گروه بازار‌ها و ابزار‌های مالی سه زیرگروه مجزا از جمله نهاد‌های مالی، گروه ناشران و گروه مالی-اسلامی وجود دارد که در ذیل این گروه‌ها کارشناسان مربوطه فعالیت دارند. در این بین گروه مالی-اسلامی با یک کارگروه تحت عنوان بازار سرمایه اسلامی در قم ارتباط دارد. در این گروه پنج کمیته تشکیل شده که دبیرخانه آن‌ها در مرکز پژوهش قرار دارد و یکی از مهمترین کمیته‌ها، کمیته تخصصی فقهی است که دبیرخانه آن در مرکز پژوهش مستقر است و در این کمیته فقهایی از حوزه بازار سرمایه اسلامی حضور دارند. علاوه بر این کمیته تدوین مقررات هم در این گروه تشکیل شده که قوانین و مقررات در این کمیته تدوین می‌شود و به هیئت مدیره گروه برای تصویب نهایی ارائه می‌شود.
 
وی همچنین ادامه داد: در گروه آمار و تحلیل ریسک مرکز هم دو زیرگروه شامل تحلیل‌های اقتصادی و نیز آمار و هوش تجاری فعالیت دارد.

شهیدی یادآور شد: کمیته دیگری که در این گروه فعالیت دارد؛ کمیته برنامه‌ریزی استراتژیک است که با هدف تحقق برنامه‌های هم‌سو تشکیل شده و برنامه‌هایی که با نظر رئیس سازمان و هیئت مدیره تدوین و تصویب می‌شود، کمیته دیگر گروه مالی-اسلامی سازمان، کمیته راهبری پژوهش است که متشکل از اعضای هیئت مدیره و رئیس مرکز و چند تن از اساتید دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف مالی و اسلامی است. کارکرد این کمیته آن است که درباره پایان‌نامه‌ها و رساله‌های قابل حمایت و یا پروژه‌های تعریف شده از سوی پژوهشگران که قابلیت حمایت دارند، تصمیم بگیرد. در این راستا تلاش ما این است ماهانه حداقل یک یا دو جلسه برگزار شود و در مورد این پروژه‌ها تصمیم‌گیری شود. کمیته دیگری که در ذیل این گروه فعالیت دارد، کمیته شاخص است که نماگر‌های بازار سرمایه با شاخص‌های موجود در این کمیته تصویب می‌شود و نیز تصمیم‌گیری درباره هر گونه تغییر درباره این شاخص‌ها در این کمیته صورت می‌پذیرد.

وی افزود: بخش دیگر سازمان کتابخانه است و شعار آن مرجعیت برای بازار سرمایه است و در زمینه جمع‌آوری و ارائه کتب و مقالات و آثار در همین زمینه فعالیت دارد.

رئیس این مرکز با اشاره به دیگر گروه فعال در این مرکز، اظهار کرد: گروه پژوهش‌های حقوقی گروه دیگری در این مرکز است که مستقیما زیرنظر رئیس مرکز فعالیت دارد و این گروه در جذب نیرو محدودیت دارد و تا کنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت این گروه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تاکید مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس بیشتر بر روی کمیته تدوین مقررات بوده است، گفت: کمیته تخصصی فقهی و گروه مالی-اسلامی در حوزه بازار سرمایه اسلامی فعالیت دارد و تلاش آن در این جهت است که از ظرفیت طلاب حوزه بیشتر استفاده کند. به همین منظور کارگروهی در قم مستقر است و تلاش می‌کنند در راستای ترویج ادبیات و فرهنگ بازار سرمایه اسلامی بین طلاب حوزه‌های علمیه نقش‌آفرینی کنند. کار‌های مشترکی قرار است با همکاری بین کارگروه و کمیته تخصصی فقهی انجام شود.

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با برخی دانشگاه‌ها ادامه داد: تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، خوارزمی و شهید بهشتی به امضا رسیده است. اما آنچه که برای مرکز و ما در اولویت است، عملیاتی کردن مفاد و استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه‌ها است. همچنین یک تفاهم‌نامه با مدیریت حوزه‌های علمیه به امضا رسیده که هدف آن ترویج ادبیات و فرهنگ بازار سرمایه و این صنف است.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای هم با مرکز پژوهش‌های مجلس منعقد کرده‌ایم و اکنون در مرحله عملیاتی قرار دارد و بر این اساس به تهیه گزارش‌های کارشناسی پیرامون تدوین قوانین و مقررات اقدام کرده‌ایم و این گزارش در دست تبیین است. یک تبادل اطلاعاتی صورت گرفته و قرار است در زمینه قوانین بازار سرمایه به ادبیات مشترکی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha