ضرورت همكاری دانشگاه‌ها و پرداختن به روح شهادت در كنگره شهدای جانباز قطع نخاعی
کد خبر: 3795253
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
در نشست روسای دانشگاه‌های اهواز تأکید شد؛

ضرورت همكاری دانشگاه‌ها و پرداختن به روح شهادت در كنگره شهدای جانباز قطع نخاعی

گروه فرهنگی ــ در نشست هماهنگی برگزاری كنگره بين‌المللی شهدای قطع نخاعی بر ضرورت همكاری دانشگاه‌ها و پرداختن به روح حماسی ايثار و شهادت تأکید شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، فريدون غلامی، دبير اجرايی نخستين كنگره بين‌المللی بزرگداشت جانبازان شهيد قطع نخاعی در نشست هماهنگي برگزاری این كنگره که امروز 13 اسفندماه با حضور روسای دانشگاه‌های اهواز در دفتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: در استان خوزستان 120 جانباز قطع نخاعی وجود دارد كه 20 نفر آنها به شهادت رسيده‌اند و 100 نفر نيز در قيد حيات هستند. در كشور نيز 2 هزار جانباز قطع نخاعی داريم و با توجه به اينكه تعداد زيادی از آنها در سال‌های بعد از جنگ تحميلی تا به امروز به شهادت رسيده‌اند، بنا بر اين شد كه با برگزاری اين كنگره، با نگاهی ملی و بين‌المللی، آنگونه كه شايسته است از اين جانبازان ياد شود.

وی افزود: در روند برگزاری كنگره از جانبازان استان‌های كشور، از هر استان يک نفر و از جانبازان محور مقاومت نيز از هر كشور يک جانباز به مراسم دعوت می‌شود. با توجه به برنامه‌ريزی انجام شده، هدف اين است كه مدل كار در اين كنگره متفاوت از يادواره‌های ديگر باشد و با نگاهی جديدی به موضوع ايثار و شهادت پرداخته شود. بنا نيست كه در اين كنگره صرفا سخنرانی و مداحی داشته باشيم، بلكه بنا بر اين است كه كنگره‌، اميدآفرين باشد و به روح حماسی ايثار و شهادت پرداخته شود.

غلامی تصريح كرد: تكريم جانبازان قطع نخاعی در قيد حيات، نيز از ديگر اهداف كنگره است. در كنار آن، تكريم ايثارگران گمنام، كه همان همسران جانبازان قطع نخاعی هستند از مهم‌ترين بخش‌های كنگره خواهد بود. همسران اين جانبازان، اسوه ايثار و مقاومت هستند، اين در حالی است كه هيچ‌گاه آن‌گونه كه بايد توجهی به آنها نشده است. اين افراد از دوران جوانی، با مردی مواجه بوده‌اند كه روی صندلی چرخ‌دار بوده و با مشكلات متعددی نيز روبرو بوده، اين در حالی است كه آنها عمر و جوانی خود را صرف پرستاری از جانبازان كرده‌اند و مشكلات مافوق تصور جامعه را به جان خريده‌اند.

دبير اجرايی نخستين كنگره بين‌المللی جانبازان شهيد قطع نخاعی خاطرنشان كرد: نگهداری از يک جانباز و در عين حال بزرگ كردن فرزندان و دست و پنجه نرم كردن با انواع و اقسام مشكلات زندگی كه همه با آن مواجه هستند، كار دشواری است كه اين همسران جانبازان بدون هيچ گله و شكوه‌ای، آن را تحمل می‌كنند و بيشتر آنها نيز دچار انواع ناراحتی‌های جسمی شده‌اند. همچنين مشاهده يک جانباز كه در گوشه‌ خانه با درد دست و پنجه نرم می‌كند، اين همسران را با مشكلات روحی نيز مواجه می‌كند، ولی همه مشكلات را به خاطر رضای خدا پذيرفته‌اند. اين ايثارگری‌ها بايد برای نسل جوان بازگو شود، نسلی كه با يک اختلاف جزيی، كارش به دادگاه و طلاق می‌كشد، بايد با اين همسران جانبازان آشنا شود.

غلامی گفت: بسياری از همسران جانبازان قطع نخاعی پس از مجروحيت، با آن جانباز ازدواج كرده‌اند و اين، اوج از خود گذشتگی يک فرد است، زيرا مشكلات جانبازان مافوق تصور جامعه است و برخی از آنها مانند شهيد حبيب رمضانی روزی 40 قرص مسكن می‌خورند، ولی باز هم بی‌فايده است و درد بسياری تحمل می‌كنند.

وی افزود: در ميان جانبازان افراد موفق بسياری نيز وجود دارد كه علی‌رغم مشكلات فيزيكی، موفقيت‌های بسياری به دست آورده‌اند؛ مانند عبدالرضا جوكار كه قهرمان المپيک است و يا افراد ديگری كه در حوزه‌های مختلف دانشگاهی و مديريتی موفق بوده‌اند و در اين كنگره به معرفی آنها می‌پردازيم.

غلامی با تاكيد بر ضرورت همكاری همه دستگاه‌های اجرايی و دانشگاه‌ها، افزود: شورای سياست‌گذاری كنگره تشكيل شده و برنامه‌ريزی‌ها به خوبی در حال انجام است. رونمايی از پوستر كنگره، برگزاری جشنواره ادبی، شب شعر، شب خاطره، جشن روز جانباز، و تهيه و انتشار كتاب با موضوع زندگی‌نامه جانبازان، از جمله موارد پيش‌بينی شده است كه در حال اجراست. همچنين پيگير ديدار اعضای كنگره با مقام معظم رهبری هستيم.

بر اساس اين گزارش، عبدالعلی ذاكری، دبيركل كنگره نيز با تاكيد بر اينكه همه جانبازان تا آخرين نفس در مسير انقلاب هستيم، گفت: يک جانباز قطع نخاعی، مانند يک كودكی است كه بزرگ نمی‌شود و همه آن كارهايی كه بايد برای يک كودک انجام داد، برای اين جانباز نيز بايد انجام شود؛ ولی همه اين دردها موجب نشده از مسير انقلاب، ذره‌ای فاصله بگيريم و از اهداف ولايی خود عقب‌نشينی نكرده‌ايم. همه ما وام‌دار شهدا هستيم و به همين دليل برای برگزاری هرچه بهتر اين كنگره و ادای احترام به شهدا، در تلاشيم.

وی افزود: بدخواهان نظام در حال كار عليه ما هستند و با رنگ و لعاب، جوانان ما را فريب می‌دهند؛ به همين دليل لازم است همه ما پای كار باشيم و نسل جوان را آگاه كنيم تا بداند در اطراف‌اش چه مي‌گذرد. جانبازان و شهدايی كه گاه استخوان‌های آنها به كشور بازمي‌گردد، ذخاير ما هستند و گنج‌هايي هستند كه در دل زمين نهفته شده‌اند تا پس از مدتي، ما را متوجه كنند تا غفلت نكنيم.

بر اساس اين گزارش، جمال عالمی نيسی، فرماندار اهواز نيز در اين نشست تاكيد كرد: جانبازان نمونه‌های ايثار و از خود گذشتگی هستند و به همين دليل اين كنگره بايد در شان آنها و به‌خوبی برگزار شود. وسعت كار بسيار زياد است و با توجه به اينكه بعد ملی و بين‌المللی دارد و به جبهه مقاومت نيز توجه شده است، لازم است برای برگزاری هرچه بهتر، همه دستگاه‌های اجرايی پای كار باشند.

وی افزود: در دانشگاه‌ها نيز برنامه‌های فرهنگی و ادبی و هنری متعددی می‌توان پيش‌بينی كرد، ولی پيشنهاد من اين است كه كار در دانشگاه به خود دانشگاهيان واگذار شود. معاونت‌های فرهنگي دانشگاه‌ها لازم است با يكديگر هماهنگ باشند و با تدوين برنامه‌های مشترک و در شرح وظايف خود، كمک كنند كه مقدمات برگزاری كنگره فراهم شود.

بر اساس اين گزارش، دكتر علي‌حسين حسين‌زاده، معاون سياسی اجتماعی استانداری خوزستان نيز در اين نشست با تاكيد بر اينكه برگزاری اين كنگره به پيشنهاد خود جانبازان بوده است، افزود: پس از آنكه اين ايده مطرح شد، مورد استقبال قرار گرفت و استاندار خوزستان نيز آقای عالمی نيسی را مامور پيگيری كار كردند. در ابتدا بنا بود كار در سطح كوچکتری برگزار شود، ولی پس از طرح ايده‌های مناسب، وسعت كار بيشتر شد و به همين دليل زمان برگزاری به تعويق افتاد. همه دستگاه‌های اجرايی بايد در برگزاری كنگره مشاركت كنند و دانشگاه‌ها نيز با توجه به حوزه فعاليت‌شان، لازم است در بخش محتوايی و انجام كارهای فرهنگی و هنری مشاركت داشته باشند.

بر اساس اين گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحسن شفيعی، رييس دفاتر استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان نيز در اين نشست گفت: مايه افتخار است كه امروز در اين مكان، در محضر دو عزيز و يادگار سال‌های پايداری و ايستادگی هستيم. بنا به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامی، جنگ، گنجی بوده كه بايد استخراج شود؛ دفاع مقدس، بخش‌های پنهان بسياری دارد و ابعاد ناگفته آن، از آنچه گفته شده، بسيار بيشتر است و يكی از آن ناگفته‌ها، از خودگذشتگی همسران جانبازان قطع نخاعی است.

وی افزود: وقتی صحبت از پرستار مي‌شود، مي‌گويم كه دو قشر پرستار داريم؛ يكی پرستاران آشكار و عيان و يكی پرستاران ناشناخته و پنهان كه همان همسران جانبازان هستند و با وجود اين نمادهای واقعی، عشق‌های خيالی و استوره‌ای كتاب‌های ادبی، رنگ باخته‌اند.

شفيعی تصريح كرد: در سال‌های گذشته در خصوص جانبازان و همسران آنها، غفلت شده، ولی اكنون با وجود برنامه‌ريزی اين كنگره عظيم، انشاالله بايد همگی تلاش كنيم كه كار به خوبی برگزار شود و دانشگاه‌های استان و اهواز و جهاد دانشگاهی نيز قطعا پای كار هستند و همكاری خوبی خواهند داشت.

گفتنی است، در اين نشست، دكتر ايرج نظری، رئيس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، دكتر غلامحسين خواجه رييس دانشگاه شهيد چمران اهواز، سيدعليرضا علوی رييس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و دكتر فرج‌اله براتی رييس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز نيز حضور داشتند و برای همكاری در زمينه برگزاری هرچه بهتر كنگره اعلام آمادگی كردند.

انتهای پیام 

captcha