کشف ۱۴ هزار قلم اشیای تاریخی از تپه حسنلوی نقده
کد خبر: 3800875
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

کشف ۱۴ هزار قلم اشیای تاریخی از تپه حسنلوی نقده

گروه فرهنگی - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقده گفت: از تپه حسنلو ۱۴ هزار قلم اشیای تاریخی کشف شده که در موزه‌های سطح کشور نگهداری می‌شود.

کشف ۱۴ هزار قلم اشیای تاریخی از تپه حسنلوی نقده

حامد پرورش، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقده، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، اظهار کرد: از تپه حسنلو ۱۴ هزار قلم اشیای تاریخی کشف شده است که هفت‌هزار قلم آن در موزه‌های سطح کشور به‌ویژه موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.
وی با بیان اینکه تپه حسنلو قدمتی هشت هزار ساله دارد، افزود: مهم‌ترین اشیای کشف شده از این تپه جام زرین حسنلو است و این جام زیبا در آغوش انسانی قرار گرفته بود که بر روی زمین افتاده و بر پشت این شخص، خنجری فرو کرده بودند، این جام زیبا دارای نقش‌ونگارهای متفاوتی است و به همین دلیل ارزش هنری بالایی نیز دارد، به نظر می‌آید که در ایجاد نقوش این جام، هنرمند مربوطه از داستان‌های حماسی الهام گرفته باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقده خاطرنشان کرد: نقده ۸۴ اثر ثبت ملی شده دارد که از جمله آنها می‌توان به تپه حسنلو، تپه قالاباشی، تفرجگاه یئدی‌گوز، دورگه سنگی و پل تاریخی ممیند و جاذبه‌های طبیعی از جمله پارک قالاباشی و رودخانه گدار اشاره کرد که سال گذشته ۱۲ هزار نفر از این جاذبه‌ها دیدن کردند.
گفتنی است، روستای حسنلو در حدود ۱۰ کیلومتر با شهر نقده فاصله دارد و باید از شهر مسیر این روستا را در پیش بگیرید تا تپه‌ها را ببینید، درواقع این تپه‌ها به دلیل قرارگیری در مجاورت این روستا به این نام، نامگذاری شده‌اند و از ارومیه نیز می‌توانید جاده به سمت جنوب و نقده را در پیش بگیرید تا پس از حدود یک ساعت رانندگی به این منطقه برسید ضمن اینکه در اطراف حسنلو، دریاچه‌ سدی نیز به همین نام قرار دارد.
انتهای پیام

captcha