مردم سالاری دینی از نگاه امام(ره) تزئینی نبود
کد خبر: 3817161
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵

مردم سالاری دینی از نگاه امام(ره) تزئینی نبود

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با بیان اینکه مردم سالاری دینی از نگاه امام یک مسئله تزئینی نیست، گفت: در هیچ یک از نظام های دنیا از حق الناس بودن رای مردم صحبت نمی‌شود و ولی فقیه به همان مقدار که برای اسلامی بودن نظام هزینه می کند، برای جمهوریت آن نیز هزینه می‌کند.

آرمان‌های امام راحل و رهبری یکی استروح‌الله متفکر آزاد، عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به یکسان بودن آرمان‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری، اظهار کرد: شیوه نگاه به مسائل امام (ره) و مقام معظم رهبری را نمی توان از هم جدا کرد، چرا که همچون دو خطی هستند که با یکدیگر انطباق کامل دارند.

وی افزود: با بررسی سخنان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و با مراجعه به نگاه امام، یک سبک رفتاری مشابه و همان صراحت امام را مشاهده می‌کنیم.

ایجاد تمدن اسلامی و مقدمه سازی برای ظهورمهم ترین آرمان امام(ره)

متفکر آزاد، با اشاره به مهم ترین آرمان امام (ره)، گفت: مهم ترین آرمانی که امام در 10 سال نخست انقلاب و مقام معظم رهبری در 30 سال دوم انقلاب به آن اشاره کرده اند، ایجاد تمدن اسلامی و مقدمه سازی برای ظهور است؛ تمامی زیر بحث‌ها و زیر تیترهای مورد بحث نیز همگی تحت این موضوع قلمداد می شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در خصوص نظریه‌های مبنی بر لزوم جدایی دین از سیاست، اظهار کرد: انقلاب اسلامی زمانی پدیدار شد که شرق و غرب جهان در حال یکه تازی گفتمانی بودند و در دوران بعد از رنسانس نیز باور عموم بر این بود که دین باید از عرصه‌های اجتماعی حذف شده و تبدیل به سکولار شود، اما انقلاب اسلامی حضور دین در عرصه‌های اجتماعی را به عنوان یک روش و مسیر نو که خروجی آن یک تمدن جدید خواهد بود، بیان می کند.

وی با بیان اینکه سخن گفتن از یک تمدن جدید نیازمند مشخص کردن نقاط اشتراک و تفاوت انقلاب اسلامی با سایر نظریه ها است، گفت: انقلاب اسلامی به منظور استقرار حکومت توحیدی، حمایت از مستضعفان و معرفی اسلام ناب در برابر اسلام آمریکائی به دست امام (ره) بنا گذاشته شد.

متفکر آزاد  خاطر نشان کرد: امام از اسلام ناب سخن گفته است، اسلامی که پیامبرش به کمک به مظلومان در هنگام نیاز آن ها توصیه کرده است.

ریشه شجاعت امام (ره) در توحید وی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با اشاره به شجاعت و نترس بودن حضرت امام (ره) اظهار کرد: ریشه شجاعت امام (ره) در توحید وی است؛ زمانی که می‌فرمایند خمینی اگر تنها نیز بماند حرف خود را خواهد زد، نشانگر توجه ویژه امام راحل به مبدا آفرینش است.

وی افزود: دستاورد های نظام نیز محصول این نگاه بوده و امام (ره) باور توانستن را در ما زنده کردند؛ باوری که امروزه دشمنان نظام می خواهند آن را از ما بگیرند.

متفکر آزاد با اشاره به معنویت و عرفان امام (ره) در اوج رهبری مدبرانه وی، بیان کرد: حضرت امام (ره) تعریف جدیدی از معنویت را ارائه دادند، البته این بدان معنی نیست که از اسلام جدیدی سخن گفته است بلکه اسلام ناب را زنده کرده‌اند.

وی افزود: ایشان به ما نشان داد که حوزه معنویت می‌تواند در جامعه تحقق یافته و با رد معنویت در گوشه نشینی، به معنویت در صحنه معتقد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در خصوص قاطعیت امام راحل، اظهار کرد: امام (ره) در مورد حفظ نظام قاطعیت داشته و معتقد بود که حفظ نظام از اوجب واجبات است.

وی افزود: علت این مسئله این است که امام انقلاب اسلامی را مقدمه ظهور پس از 1400 سال تازیانه خوردن مستضعفان عالم دانسته‌اند لذا معتقدند در رابطه با نظام جمهوری اسلامی جای تعارف نیست.

امام (ره) به مردم اعتماد داشتند

متفکر آزاد با بیان اینکه امام (ره) به ملت اعتماد زیادی دارند، گفت: امام معتقد است که ملت ما از ملت عصر پیامبر (ص) و امیرالمومنان نیز جلوتر بوده و از آفت های ملت های آن دوران مبرا است.

وی قانونمند بودن را از جمله ویژگی‌های بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: ایشان جایگاه ولایت را نیز در قانون اساسی آورده است، ولایتی که یک اعتقاد الهی و توحیدی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به باور حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به سنت‌های الهی، گفت: باور به سنت‌های الهی یکی از ویژگی‌های مومنان بوده و امام با بیان اینکه خرمشهر را خدا آزاد کرد ایمان خود به سنت های الهی را نشان می دهد.

وی مرزبندی صریح و دقیق با غیر را یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی امام دانست و بیان کرد: نمی توان در جمهوری اسلامی «شریک دزد و رفیق قافله» شد و این مرزبندی صریح است که از فتنه ها جلوگیری می کند.

مردم سالاری دینی از نگاه امام تزئینی نیست

متفکر آزاد درادامه با بیان اینکه مردم سالاری دینی از نگاه امام یک مسئله تزئینی نیست، گفت: در هیچ یک از نظام های دنیا از حق الناس بودن رای مردم صحبت نمی‌شود و ولی فقیه به همان مقدار که برای اسلامی بودن نظام هزینه می کند، برای جمهوریت آن نیز هزینه می‌کند.

وی با بیان اینکه حکمت مند بودن امر رهبری خاصیت دیگری است که در حوزه جایگاه نقش رهبری در جمهوری اسلامی اهمیت دارد، گفت: ما در گفتمان امام (ره) و مقام معظم رهبری با حکمت مواجه بوده و با شعار زدگی مواجه نیستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز اظهار کرد: ولایت فقیه تنها در قانون وجود نداشته بلکه جایگاه دینی دارد.

متفکر آزاد همچنین در خصوص دوران ارتحال بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، بیان کرد: تصوری وجود داشت که با رحلت حضرت امام (ره) انقلاب نیز از هم فروپاشیده می شود و این تصور همواره تبلیغ می شد؛ در حالی که با تدبیر خود امام و بزرگان نظام و عنایت ویژه ولی عصر(عج) نظام جمهوری اسلامی بعد از امام شاهد درخشش و ثبات بوده و انتخاب رهبری در کمتر از یک روز نشان می‌داد که نظام جمهوری بن بست نداشته و به راحتی می تواند از تمام مشکلات عبور کند.

نظام جمهوری اسلامی چشم انداز تمدنی دارد

وی با اشاره به ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: گام دوم انقلاب دارای دو بعد عملیاتی و تبیینی است و مقام معظم رهبری به تبیین آن نیز اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

متفکر آزاد با اشاره به محورهای این بیانیه، بیان کرد: عظمت انقلاب اسلامی، عظمت مسیر طی شده، عظمت چشم انداز پیش رو و عظمت نقش جوانان محورهای چهارگانه‌ای هستند که همگی دارای اهمیت بوده و مقام معظم رهبری در این موارد دغدغه مند هستند.

عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی چشم انداز تمدنی دارد، گفت: نظام جمهوری اسلامی یک تمدن واقعی است و این یک امید واهی نیست؛ توجه به عظمت نقش جوانان نیز یعنی مقام معظم رهبری تغییر نسل را جدی گرفته‌اند.

انتهای پیام

captcha