اعطای وام تا سقف 20 میلیون تومان به دانشجویان حافظ قرآن دانشگاه پیام‌نور
کد خبر: 3839430
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
زمانی خبر داد:

اعطای وام تا سقف 20 میلیون تومان به دانشجویان حافظ قرآن دانشگاه پیام‌نور

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه پیام‌نور خبر داد: به حافظان قرآن شاغل به تحصیل در دانشگاه پیام‌نور تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل همکار با دانشگاه اعطا می‌شود.

اعطای وام ۲۰ میلیونی به حافظان قرآن پیام‌نوربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری رئیس دانشگاه پیام‌نور، به منظور تشریح آخرین طرح‌ها و برنامه‌های اجرا شده و در حال پیگیری در این دانشگاه، امروز دوشنبه ۱۱ شهریورماه، با حضور محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام‌نور برگزار شد.

زمانی در آغاز این نشست، با بیان اینکه ۴۳۰ هزار دانشجوی دانشگاه پیام‌نور در تمامی رشته‌ها غیر از رشته‌های حوزه پزشکی، در ۴۰ نمایندگی و ۵۰۰ مرکز مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: دانشگاه پیام‌نور دارای چهار هزار عضو هیئت علمی است و هر ترم ۲۰ هزار عضو هیئت علمی مدعو هم به این دانشگاه افزوده می‌شود. همچنین ۱۰ هزار کارمند در واحدهای این مجموعه علمی همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام‌نور در مقطعی وظیفه اصلی خود را تمرکز بر ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به دانشجویان می‌دانست. اما در سال‌های اخیر به دلیل آنکه بحث دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مطرح است و دانشگاه پیام‌نور هم تلاش دارد به سمت دانشگاه‌ مهارت‌آفرین و کاربردی حرکت کند، لذا برنامه مهمی که از سال گذشته دنبال می‌کند، موضوع مهارت‌افزایی دانشجویان است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور افزود: همچنین سال گذشته بحث تمرکززدایی از دانشگاه مطرح شد، پیش از این بسیاری از امور به صورت متمرکز توسط سازمان مرکزی دانشگاه هدایت و پیگیری می‌شد. عملیات واگذاری اختیارات به واحدها و مراکز از سال گذشته آغاز شده و سازمان مرکزی بیشتر نقش سیاست‌گذار و نظارت بر انجام امور را ایفا خواهد کرد.

زمانی با بیان اینکه بحث شفاف‌سازی رویکرد دیگری در دانشگاه پیام‌نور در طول سال گذشته بوده است، گفت: برای اینکه بحث شفاف‌سازی را بیشتر مورد تاکید قرار دهیم، در هفته‌ گذشته که هفته دولت نام داشت، چهار سامانه در دانشگاه در راستای عملیاتی کردن شفاف‌سازی رونمایی شدند. یکی از این سامانه‌ها، راه‌اندازی میز خدمت دانشگاه پیام‌نور بود. بر این اساس هر یک از مخاطبان دانشگاه درخواستی داشته باشند، می‌توانند وارد این سامانه شده و درخواست خود را ثبت کنند. راه‌اندازی میز خدمت یکی از وظایف دستگاه‌های مختلف کشور تعریف شده بود، که دانشگاه پیام‌نور با توجه به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خود توانست در این زمینه ورود و اقدام به راه‌اندازی این سامانه کند.

ایجاد سامانه تسهیلات

وی با بیان اینکه ایجاد سامانه تسهیلات دیگر طرحی بود که رونمایی شد، افزود: در این سامانه که به روز است، کارمندان و کارکنانی که تاکنون تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند، می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و در نوبت قرار گیرند و حتی بدانند دقیقا چه زمانی موعد اعطای تسهیلات به آنها خواهد بود.

زمانی با تأکید بر ایکنه موضوع نقل و انتقال اعضای هیئت علمی و غیرعلمی، عنوان سامانه رونمایی شده دیگر در دانشگاه پیام‌نور است، ادامه داد: قبل‌تر این‌گونه بود که اعضای علمی و غیرعلمی دانشگاه برای اعزام به مأموریت و نقل و انتقال به مناطق دیگر درخواست می‌کردند و پس از ثبت تقاضا، درخواست آنها بررسی می‌شد که آیا در آن منطقه فضا و ظرفیت برای حضور و فعالیت این شخص وجود داد یا خیر، اما امروز روند بررسی این جریان به‌واسطه این سامانه خیلی سریع بررسی می‌شود و در صورت نیاز آن منطقه فرد می‌تواند مدارک خود را بارگذاری کند و اگر نیازی به آن تخصص نباشد، همان ابتدای ثبت تقاضا نتیجه مشخص می‌شود و نیازی به پیگیری‌های بعدی نیست.

از سال گذشته تمهیداتی را در دانشگاه به منظور توسعه آموزش‌های مهارت‌محور در نظر گرفته‌ایم، لذا ۱۰ مرکز نوآوری در ۱۰ منطقه کشور و ۱۲۰ هسته نوآور و ۲۲ مرکز رشد تاکنون تأسیس شده‌اند

زمانی افزود: سامانه امانت دیجیتال نام سامانه دیگر دانشگاه پیام‌نور است که رونمایی شد. آموزش در دانشگاه پیام‌نور محتوامحور است و به صورت کاغذی و یا چاپ الکترونیک در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. دانشجویان هم باید این محتواها را برای ترم تحصیل خود تهیه کنند. سال گذشته سامانه‌ای طراحی شد که دانشجویان می‌توانند به کمک آن محتواهای الکترونیک و حتی منابع درسی کاغذی خود را سفارش دهند. همچنین اگر دانشجویی توان خرید منابع درسی را نداشته باشد می‌تواند با عضویت در این سامانه و با پرداخت مبلغ کمی نسخه الکترونیک منابع را در اختیار داشته باشد. این اقدام به منظور حمایت از دانشجویان مناطق کمتر برخوردار بوده است. اگرچه ارائه نسخه الکترونیک منابع، باعث افت کیفیت آموزش دانشگاه پیام‌نور نمی‌شود. چرا که آمارها نشان می‌دهد در بین دانشگاه‌های باز دنیا، دانشگاه پیام‌نور رتبه ششم را دارد، که ما نیز تلاش می‌کنیم این رتبه را ارتقا دهیم. همچنین در سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۶ دانشگاه ایران در جمع بیش از ۹۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند که دانشگاه پیام‌نور در بین ۲۶ دانشگاه ایرانی قرار داشت.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه پیام‌نور در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی دانشجویان توانسته مقام‌های متعددی در المپیادهای ورزشی ملی و بین‌المللی کسب کند، گفت: دانشگاه پیام‌نور همچنین با گستردگی فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی خود و با دارا بودن دو هزار و ۱۰۰ انجمن علمی، فرهنگی و دانشجویی، ۶۰۰ کانون دانشجویی، ۳۴۰ نشریه دانشجویی توانسته است ۱۲ مقام برگزیده در جشنواره رویش دوره پیشین و دو مقام برگزیده در جشنواره نشریات کسب کند.

افزایش آزمون‌های الکترونیک

رئیس دانشگاه پیام‌نور همچنین درباره برگزاری آزمون‌های هماهنگ در دانشگاه پیام‌نور که به صورت همزمان برگزار می‌شود، گفت: در طول سال تحصیلی گذشته بیش از شش میلیون نفر آزمون در دانشگاه برگزار شده است. از این میان حدود چهار میلیون و ۶۰۰ آزمون قابلیت برگزاری به صورت الکترونیک را دارد و در حالی که میزان برگزاری آزمون به این صورت تا سال گذشته ۱۱ درصد بود، امسال این رقم به ۴۶ درصد رسیده است. هدف از اجرای این طرح صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و به‌کارگیری نیروهای کمتری برای نظارت بر آزمون‌ها بوده است.

زمانی همچنین درباره اعطای تسهیلات مالی در نظر گرفته شده به دانشجویان پیام‌نور بیان کرد: دانشگاه پیام‌نور دانشگاه دولتی است اما تلاش دارد بخشی از هزینه تحصیل را به صورت کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان ارائه کند. روش مرسوم دریافت تسهیلات دانشجویی، دریافت وام از صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم است. این صندوق در اعطای تعداد تسهیلات و مبلغ با محدودیت مواجه است. لذا ما به دنبال راهکار دیگری بودیم و تلاش کردیم با بانک‌های عامل قرارداد همکاری ببندیم. تا کنون هم با سه بانک مذاکره کرده‌ایم تا تعداد تسهیلات اعطایی به دانشجویان پیام‌نور را افزایش دهیم و اکثریت دانشجویان بتوانند با ۱.۴ درصد سود،  تسهیلات دانشجویی را دریافت کنند. برخی از این بانک‌ها نیز تا ۵۴ ماه مدت بازپرداخت تعیین کرده‌اند و دانشجویان می‌توانند براساس زمان بازپرداخت، بانک مورد نظر خود را انتخاب کنند.

همکاری با بنیاد علوی برای ارائه وام قرض‌الحسنه 

به گفته رئیس دانشگاه پیام‌نور؛ تسهیلاتی که بانک‌ها به دانشجویان این دانشگاه خواهند داد، هم شامل شهریه فعلی دانشجویان می‌شود و هم می‌تواند به‌منظور پرداخت بدهی گذشته دانشجویانی که نتوانسته‌اند شهریه خود را پرداخت کنند، استفاده ‌شود. برای استفاده بیشتر دانشجویان این دانشگاه در مناطق محروم هم تلاش کردیم با بنیاد علوی برای اعطای وام قرض‌الحسنه با کارمزد صفر درصد برای این قشر مذاکراتی انجام دهیم تا راه را برای تحصیل دانشجویان مناطق محروم باز کنیم.

زمانی در ادامه درباره برنامه مهارت‌افزایی دانشگاه پیام‌نور هم گفت: از سال گذشته تمهیداتی را در دانشگاه به منظور توسعه آموزش‌های مهارت‌محور در نظر گرفته‌ایم، لذا ۱۰ مرکز نوآوری در ۱۰ منطقه کشور و ۱۲۰ هسته نوآور و ۲۲ مرکز رشد تاکنون تأسیس شده‌اند. با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم مراکز نوآوری و فناوری بیشتری راه‌اندازی خواهند شد. همچنین استارتاپ‌های متعددی از جمله مراقبت و‌ سالمندی در دانشگاه دنبال می‌شوند. همچنین با توجه به دغدغه‌های خانواده‌ها در زمینه زیست فرزندانشان در فضای مجازی در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری‌هایی داشته‌ایم تا بتوانیم به دانش‌آموزان سراسر کشور کدنویسی آموزش دهیم تا خود آنها برنامه مورد علاقه‌شان را بنویسند و طراحی کنند و کمتر به سراغ برنامه‌های غیربومی غیرایرانی بروند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه دو برنامه برای دانشجویان حین تحصیل و یک برنامه هم برای آنهایی که فارغ التحصیل شدند در نظر گرفته‌ایم، افزود: تلاش داریم هر دانشجویی که در طول تحصیل خود علاقه‌مند است در یک حرفه خاص مهارتی بیاموزد ‌بتواند با مراجعه به دفاتر کارورزی در حوزه اصناف مختلف است مهارت لازم را بیاموزد. در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام داده‌ایم. همچنین تفاهم‌نامه‌ای به منظور همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش دانشجویان حین تحصیل منعقد کرده‌ایم.

استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌نور ‌در مناطق محروم

زمانی با بیان اینکه برای فارغ‌التحصیلان پیام‌نور هم قدم‌های خوبی برداشته شده، گفت: با همکاری مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ظرفیت استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌نور ‌در مناطق محروم فراهم و اکنون کار به صورت پایلوت شروع شده است. بر این اساس، هر فارغ التحصیلی در هر منطقه در حرفه خاصی آموزش کوتاه‌مدت می‌بیند، آموزشی که مورد نیاز منطقه است. پس از گذراندن دوره و صادر شدن گواهی، معاونت توسعه روستایی استان‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام اشتغالزایی برای شروع کار به این افراد خواهد داد. حتی اگر چند فارغ التحصیل با هم اقدام کنند، مبلغ بیشتری می‌توانند دریافت کنند. این طرح در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، همدان، مرکزی و خراسان رضوی به صورت پایلوت آغاز شده است. این اقدام باعث می‌شود دانشجویان هم انگیزه بیشتری برای تحصیل در دانشگاه پیام‌نور پیدا کنند.

طرح بخشودگی شهریه دانشجویان جامانده از تحصیل

وی درباره طرح بخشودگی شهریه دانشجویان جامانده از تحصیل هم گفت: اگر دانشجویی در مقطعی ترک تحصیل کند و بعد از مدتی به دانشگاه بازگردد و بخواهد ادامه تحصیل دهد لازم است در این مدت شهریه ثابت این مدتی که نبوده را پرداخت کند. تعداد زیادی از افراد هستند که ثبت‌نام کردند و بخشی از دوران تحصیل را گذراندند اما بعدا به هر دلیلی ادامه ندادند. آن دسته از دانشجویانی که پیش از سال ۹۶ در دانشگاه پیام‌نور ثبت‌نام کردند و به هر دلیلی دیگر تحصیل را ادامه ندادند، اگر تا ۱۵ آبان‌ماه ۹۸ برای ادامه تحصیل مراجعه کنند، تمامی شهریه ثابتی که باید پرداخت می‌کرده‌اند مشمول بخشودگی ‌شود.

سعی داریم از ظرفیت دانشجویانی که در مسیر کاروان‌ها حضور دارند، استفاده کنیم و اقداماتی انجام دهیم تا دانشجویان شرکت‌کننده در این رویداد بتوانند از مواکبی که نزدیکترین فاصله با کربلا و حرم ائمه(ع) را دارد استفاده کنند

زمانی در ادامه با تأکید بر رعایت عدالت آموزشی در دانشگاه پیام‌نور، گفت: با توجه به مهمترین ویژگی دانشگاه پیام‌نور که آموزش ترکیبی(حضوری، نیمه حضوری و الکترونیک) است، هر فرد در هر نقطه از کشور و با هر توان مالی که علاقه‌مند به تحصیل در مقطعی در این دانشگاه باشد، می‌تواند در دانشگاه پیام‌نور تحصیل کند و دانشگاه موظف است به این افراد سرویس دهد. فرصت ثبت‌نام در دانشگاه پیام‌نور تا ششم شهریور بود که اکنون تا ۲۶ شهریورماه، تمدید شده است. همچنین از سال تحصیلی جدید هر دانشجویی تقاضا کند می‌تواند برای شرکت در آزمون‌های پایان ترم خود به نزدیکترین واحد که به محل زندگی او نزدیک است، مراجعه کند.

وی درباره ساماندهی واحدهای دانشگاه پیام‌نور ‌نیز چنین گفت: شورایی ذیل ستاد آمایش وزارت علوم وجود دارد که علاوه بر رصد رشته‌های دانشگاهی، مراکز آموزش عالی را هم تحت بررسی قرار می‌دهد. بهتر است به جای ادغام از واژه ساماندهی استفاده کنیم. ممکن است مرکزی ذیل دانشگاه پیام‌نور باشد که تعداد دانشجوی آن به اندازه‌ای نباشد که بتوان عنوان واحد دانشگاهی را به آن اطلاق کرد، اما می‌توان با مأموریت‌محور کردن این مراکز و با توجه به توانمندی هر استان به آنها مأموریت داد و یا به مرکز نوآوری و خلاقیت تبدیل شوند. تلاش می‌کنیم در حد توان از توانمندی واحدها استفاده کنیم. در بحث ساماندهی هرگز به دنبال فرمول مشترکی برای همه واحدها نیستیم. کمیته پیگیری دانشگاه موظف‌ است واحد به واحد و مرکز به مرکز بررسی و تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد و حتی در این زمینه با مسئولان محلی صحبت کند، شاید برخی مراکز چاره‌ای جز ادغام با مراکز همجوار نداشته باشند. اگرچه تنها معیار در ساماندهی مراکز تعداد دانشجو نیست، ممکن است واحدی در منطقه محرومی قرار گرفته باشد و تنها مرکز آموزش عالی آن منطقه باشد. ما این مرکز را تعطیل نمی‌کنیم، ساماندهی آنها در جهت مثبت و مأموریت‌محور شدن این مراکز خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست همچنین محمدعلی کریمی، معاون فناوری و پژوهش دانشگاه پیام‌نور درباره شبکه هوشمند اطلاع‌رسانی این دانشگاه، گفت: پیام من نام دیگر این شبکه است. از دو ماه قبل فعالیت این شبکه آغاز شده و مهمترین رویکرد دانشگاه در اجرای این طرح این است که ذیل استفاده از تلفن هوشمند و همگام با رویکردهای روز جهانی، فناوری‌های روز و اینترنت و نیز با درنظرگیری نوع تحصیل در دانشگاه پیام‌نور به دانشگاهیان پیام‌نور ارائه خدمت شود. به واسطه این شبکه هر آنچه که دانشجو‌ نیاز دارد در این بستر ارائه می‌شود. بخش عمده فعالیت شبکه اطلاع‌رسانی هوشمند دانشگاه پیام‌نور آموزشی است، از اعلام نمرات تا برگزاری آزمون‌های آزمایشی و ارائه برنامه‌های کلاسی و حتی امکان ارتباط با اساتید و ارتباط با کارشناسان و‌ کارمندان دانشگاه از طریق این شبکه امکان‌پذیر است. آخرین نیازهای پژوهشی و تأمین مقالات مورد نیاز از دیگر جنبه‌های فعالیت این شبکه است. این شبکه یک سامانه تعاملی است که سه وجه دانشجو، استاد و کارمند را به یکدیگر متصل می‌کند.

افزایش تعداد نشریات دانشجویی

محمدهادی امین‌ناجی، معاون فرهنگی این دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌های دانشگاه پیام‌نور به منظور مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی دانشجویی گفت: هرگونه فعالیت فرهنگی مبتنی بر اختیار مخاطب است، مخاطب متناسب با ذائقه خود در برنامه‌ها مشارکت دارد. لذا افزایش مخاطب و ارائه برنامه‌ها متناسب با نیاز های دانشجویان مورد توجه ما بوده است. یکی از فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شد این بود که با توجه به علاقه‌مندی دانشجویان به فعالیت در حوزه نشریات تعداد نشریات دانشجویی از ۲۶۰ نشریه در سال ۹۶ به حدود ۳۱۴ نشریه درسال ۹۷ افزایش یافت.

به حافظان قرآن شاغل به تحصیل در دانشگاه پیام‌نور تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل همکار با دانشگاه اعطا می‌شود

وی افزود: همچنین در زمینه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان، هم‌اکنون مراحل برگزاری بیست و دومین دوره مسابقات قرآنی دانشگاهیان پیام‌نور پیگیری می‌شود. دوره پیشین با مشارکت هفت هزار نفر از دانشجویان پیام‌نور به پایان رسید و امسال و در این دوره رقم مشارکت دانشجویان، از ۱۰ هزار مشارکت کننده گذشته است و تنها در بخش معارفی ۹ هزار و ۴۹ نفر شرکت کرده‌اند و تاکنون و در تمامی بخش‌ها ۱۳ هزار و ۲۷۲ دانشجو شرکت کرده‌اند و این آمار نسبت به دوره پیشین دو برابر شده است.

امین‌ناجی با اشاره به اقدام دیگر دانشگاه برای جذب هرچه بیشتر دانشجویان برای انجام فعالیت‌های قرآنی، گفت: به حافظان قرآن شاغل به تحصیل در دانشگاه پیام‌نور تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل همکار با دانشگاه اعطا می‌شود. امیدواریم این اقدام، رقبتی در میان دانشجویان برای حفظ قرآن ایجاد کند.

وی همچنین درباره مشارکت دانشجویان در مراسم پیاده‌روی اربعین بیان کرد: سومین جلسه ستاد اربعین دانشگاه پیام‌نور را با حضور رؤسای واحدهای سه استان کرمانشاه، خوزستان و ایلام برگزار کردیم. علاوه بر مشارکت بیشتر دانشجویان در این رویداد عظیم، سعی داریم از ظرفیت دانشجویانی که در مسیر کاروان‌ها حضور دارند، استفاده کنیم و اقداماتی انجام دهیم تا دانشجویان شرکت‌کننده در این رویداد بتوانند از مواکبی که نزدیکترین فاصله با کربلا و حرم ائمه(ع) را دارد استفاده کنند. همچنین همایش اربعین پژوهی را در استان خوزستان برگزار خواهیم کرد و اعلام فراخوان آن همزمان با آغاز سال تحصیلی خواهد بود؛ زمان برگزاری نیز اسفندماه است.

انتهای پیام

captcha