مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ کرسی تلاوت قرآن در 25 هزار مسجد در شب عاشورا
کد خبر: 3840731
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ کرسی تلاوت قرآن در 25 هزار مسجد در شب عاشورا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «۲۵ هزار مسجد در شب عاشورا کرسی تلاوت قرآن برگزار می‌کنند» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز شنبه 16 شهریورماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، تا ساعت 15 امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «۲۵ هزار مسجد در شب عاشورا کرسی تلاوت قرآن برگزار می‌کنند» آمده است: حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، از برگزاری کرسی تلاوت قرآن در شب عاشورا در ۲۵ هزار مسجد کشور از سوی این کانون‌ها خبرداد و اظهار کرد: امام حسین(ع) با هدف احیای قرآن و معارف دینی قیام کردند و در شب عاشورای نیز از لشکریان دشمن برای راز و نیاز، عبادت خدا و قرائت قرآن مهلت خواستند، بنابراین پاسداشت قرآن و احیای آن در شب عاشورا بسیار با اهمیت است. کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به جهت هم‌نوایی با این طرح، در ۲۵ هزار مسجد، کرسی تلاوت قرآن کریم را برگزار می‌کند. مدیران مسئول کانون‌های کشور با ورود به این سامانه می‌توانند جزئیات برنامه‌های مسجد خود شامل نام قاری و ... را ثبت کنند که به منظور ترویج قرآن خوانی تأکید شده است، از قاریان نوجوان در این برنامه استفاده شود. براساس دستورالعمل پیش‌بینی شده در این کرسی‌های تلاوت که بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود، یا به صورت قرائت مجلسی سوره فجر تلاوت خواهد شد و یا به صورت قرائت ترتیل یک جزء قرآن تلاوت و به سوره فجر ختم خواهد شد.
وی با بیان اینکه در برخی از هیئت‌های مذهبی که البته بیشتر آنان نیز در خارج از مساجد به عزاداری می‌پردازند، توجه به قرآن کمتر است، افزود: مقام معظم رهبری امسال در ابتدای ماه رمضان فرمودند: چه خوب استقرائت قرآن در مساجد انجام شود. امسال این طرح برای اولین بار برگزار می‌شود و ان‌شاء‌الله در سال‌های آتی با انسجام بیشتری برگزار خواهد شد. پس از اجرای این طرح، ۱۴ مدیرمسئول و ۱۴ قاری برتر این طرح انتخاب و معرفی خواهند شد و از میان تمام افراد شرکت‌کننده نیز به قید قرعه، افرادی عازم سفر عتبات عالیات خواهند شد.
هفت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «قتیل العبرات» اثری از گروه محمد رسول الله(ص) در وصف سالار شهیدان+فیلم، تعزیه «شمیم حسینی» در ۵ امامزاده و ۵ میدان استان تهران برگزار می‌شود، چگونه می‌توانیم بهشت را خریداری کنیم؟/ تجارتی پرسود با تضمین ویژه خدا، امام حسین (ع) بهترین محور وحدت انسان‌ها/ پای ثابت عزای حسینی هستیم، اولویت‌های دینی در حوزه مصرف چیست؟/معروفی به نام «حمایت از کارگر ایرانی»، شرحی بر روایت امام رضا(ع) خطاب به ریان‌بن‌شبیب منتشر شد و تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۲ قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن آیات، هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز بسیار پرکار بوده و تا این ساعت تعداد 16 خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «شرحی بر روایت معروف امام‌رضا(ع) درباره سیدالشهداء(ع) منتشر شد» آمده است: کتاب «پریشان موی و خاک‌آلود» که شرحی است بر روایت امام رضا علیه السلام خطاب به ریان‌ ابن‌ شبیب توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد. یکی از روایات صحیح‌السند معروف و مشهور درباره حادثه عاشورا روایتی است که امام رضا(ع) به ریان ابن شبیب فرموده است. بخش‌هایی از مضمون این روایت بسیار گفته و شنیده می‌شود: «یابن شَبیب اِن کُنتَ باکیاً فَابکِ للحسین» بخشی از همین روایت معروف است. اینک بعد از سال‌ها شرحی بر این روایت معروف توسط سیدمحمدعلی فتاح‌زاده نوشته شده است که بخش‌هایی از مضمون آن در ذیل می‌آید. غالباً دست‌یافتن به پاسخ آن پرسشی برای ما شیرین‌تر است که ذهن ما را بیشتر به خود درگیر کرده باشد و یا پذیرش آن برای ما قدری دشوار بنماید. یکی از آن معماهای پیچیده، چرا و چگونه‌هایی است که درباره امام‌حسین علیه‌السلام به ما رسیده است؛ همچون گریستن آسمان و زمین در عزایش و یا پاداش‌های فراتر از درک، برای یک قطره اشک در غم او. ما در این مجال مختصر، تلاشمان بر دستیابی به پاسخ آن‌ها بوده است.
پانزده خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «۲۵ هزار مسجد در شب عاشورا کرسی تلاوت قرآن برگزار می‌کنند»، «مداحی مجید بنی‌فاطمه در شب هفتم محرم ۹۸»، «نماهنگ عاشورایی با نوای محمدحسین پویانفر»، «لقمه نانی که "زُهیر" از خوردنش عاجز ماند+صوت»، «شعرخوانی محمدحسن فیضی | "با تیر زدی قبول! اما نامرد؛ این تیر سه شعبه مال این حنجر نیست"+فیلم»، «گفتاری از شیخ‌حسین انصاریان | مواجهه باب‌الحوائج(ع) با فرد گنهکار»، «پاکت محرم "بنی‌فاطمه" را چه‌کسی می‌دهد+ فیلم»، «اهل ایمانی که در آزمون کربلا مردود شدند»، «کارگاه نوحه‌سرایی|در میان شاخه‌های هنر، تصنیف آئینی هنر مظلومی است/ همه شعرها قابل تبدیل به تصنیف هستند»، «حسین سازور: صدا و سلامتی را می‌خواهیم تا برای امام حسین(ع) هزینه کنیم»، «مداحی حاج منصور ارضی و بنی‌فاطمه در حسینیه امام خمینی(ره)+ فیلم»، «مداحی محمود کریمی در شب هفتم محرم ۱۳۹۸»، «محبت امام حسین(ع) به خانواده در سخت‌ترین شرایط نبرد تداوم داشت/ ابیاتی که اباعبدالله در تکریم همسر و فرزندش سرود»، «سروده‌هایی در رثای باب الحوائج:«اسمع، افهم، علی اصغر من!»» «خاطرات " نریمان پناهی" از شهدایی که میان روضه یادشان می‌کند/ غیر از روضه قتلگاه حرفی ندارم+فیلم» هستند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تعداد پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «۴ میلیون دانش آموز در سوگواره «احلی من العسل» شرکت کردند» آمده است: محمدرضا مسیب‌زاده، امروز شنبه در حاشیه برگزاری سوگواره دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)اظهار کرد: دانش آموزان پسر مقطع اول و دوم متوسطه امروز در ۷۵۰ نقطه از سراسر کشور در مراسم بزرگداشت حضرت قاسم بن حسن(ع) شرکت کردند. برگزاری سوگواره احلی من العسل به همت این هیات‌های مذهبی در ایام تعطیلات مدارس برگزار شد که بیانگر نقش پررنگ فرهنگی این مراسم در میان دانش‌آموزان است. هدف اصلی از برگزاری این سوگواره تبیین شخصیت بزرگ حضرت قاسم(ع) به عنوان نقش الگویی در تبعیت از ولی زمان خویش به دانش آموزان و نسل جوان کشور است. دانش آموزان باید بیاموزند که چگونه مانند حضرت قاسم بن علی(ع) در تقابل و جنگ با یزدیان زمان خودشان ولی و امام خود را تنها رها نکنند و با ایثار و فدارکاری تا آخرین قطره خون پای آرمان‌های ولایتشان ایستادگی کنند.
مسیب‌زاده با بیان اینکه پیام‌های دهه محرم از جمله امر به معروف و نهی از منکر، لبیک گفتن به امام زمان خویش و کوتاه نیامدن در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان باید در میان نسل جوان کشور نهادینه شود، اضافه کرد: اولین ساحت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه به مسائل اعتقادی و اخلاقی است که باید مورد توجه تمام مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد. وی در ادامه با بیان اینکه سالانه هفت میلیون دانش آموز در مسابقات قرآنی وزارت آموزش و پرورش شرک می‌کنند، افزود: مسابقات قرآنی در حوزه‌های قرائت، حفظ، مفاهیم، ترتیل، مداحی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، نماز، اذان، حفظ ۳۰ جز، ۱۵ جز، ۱۰ جز، پنج جز و حفظ موضوعی برگزار می‌شود. امسال برای اولین بار کتاب «ندای رحمت» که تمامی دستورالعمل‌های فعالیت‌های قرآنی در آن بیان شده است؛ چاپ و از اول مهر در اختیار مسئولان مدارس قرار خواهد گرفت.

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «سوگواره «احلی من العسل» در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد»، «مراسم عزای حسینی باید بی پیرایه، سنتی و خالص باشد»، «اگر آمدنم را خوش ندارید، بازمی‌گردم» و «تنوع آیین‌های سنتی سوگواری محرم در مراغه» هستند.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری دو خبر با عناوین «خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟» و «آب را بر کاروان «امام حسین(ع)» در روز هفتم محرم بستند/شهادت حضرت «علی‌ اصغر (ع)» به دست سپاهیان ظلم» منتشر کرده است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری تعداد چهار خبر با عناوین ««کتاب روضه» به چاپ دوم رسید»، «نشست مقدماتی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس در گرجستان برگزار شد»، «یک کسی عاشورا را از دست ما نجات دهد!» و «انتشار ترجمه و شرح فارسی استاد انوار بر ترجمه و شرح ارثماطیقی شفا» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

9 خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «تعزیه «شمیم حسینی» در ۵ امامزاده و ۵ میدان استان تهران برگزار می‌شود»، «گلچین مداحی شب هفتم محرم ۹۸ با نوای محمود کریمی + دانلود»، «گلچین مداحی شب هفتم محرم ۹۸ با نوای سید مجید بنی فاطمه + دانلود»، «عزاداری «کاروان عاشورایی» برای سالار شهیدان/ «مسیر سرخ» روی صحنه می‌رود»، «محتوای شعر باید پربار باشد/ به لطف حضرت زهرا(س) روضه‌خوان شدم/ باید به کار تشکیلاتی برای تاثیرگذاری نسل جوان روی آورد»، «پیرغلامانی که هنوز برای نوکری اباعبدالله الحسین(ع) جوان هستند»، «چگونه می‌توانیم درس های عاشورایی را زنده کنیم؟/حجت الاسلام قرائتی:نباید نماز خواندن را به دلیل عزاداری فراموش کرد + فیلم»، «چادر سر کردن در عالم خواب چه تعبیری دارد؟» و «ویژگی دوستداران امام حسین(ع) از منظر پیامبر اکرم(ص)» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، تا این ساعت دو خبر با عناوین «برترین‌های مسابقات سراسری رشته های مختلف بانوان معرفی شدند» و «مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم ۱۱۴ ثانیه ‏ای مبین تمدید شد» منتشر کرده است.

ایسنا

9 خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری نیز شامل «عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) با حضور رییس جمهوری»، «اگر عاشورا نبود، میراث انبیاو ائمه نابود شده بود»، «آیین محرم را نباید این‌قدر خیابانی‌ کنیم»، ««ظهر علی‌الطلوع» و «روضه‌ الشهدا»»، «طبخ نذری دیزی در هیأت عزاداری علقمه شهیدیه میبد»، «غرب سبک زندگی خود را بر جهان تحمیل می‌کند»، «پیام آیت‌الله اعرافی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه»، «کسانی که با کار مذهبی خیانت می‌کنند» و «از سازهای آفریقایی تا اولین تصویر سنج زنی بوشهر از دوران قاجار» هستند.

انتهای پیام

captcha