مجالس عزای حسینی نعمت است/ آمادگی غرب برای شناخت عاشورا
کد خبر: 3841124
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۴

مجالس عزای حسینی نعمت است/ آمادگی غرب برای شناخت عاشورا

گروه اجتماعی ــ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) انقلاب اسلامی را نمونه بارز گرایش به الگوی امام حسین(ع) دانست و عنوان کرد: مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) نعمت است و‌ ما غرق در نعمت هستیم و نمی‌دانیم چه نعمت بزرگی شامل حال ما شده است.

به گزارش ایکنا از گیلان،‌ آیت‌الله رضا رمضانی،‌ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) شامگاه گذشته،‌ 17 شهریورماه در مراسم تاسوعای حسینی که در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) سپاه قدس گیلان در رشت برگزار شد، واقعه بزرگ عاشورا را نیازمند بازنگری دانست و اظهار کرد:‌ مطالعات فراوانی پیرامون عاشورا صورت گرفته و بسیاری از افراد این واقعه را از منظرهای مختلف بررسی کرده‌اند؛ حتی مستشرقین – کسانی که با مکتب حسینی ارتباطی ندارند – نیز واقعه عاشورا را بزرگ و باعظمت می‌دانند.

وی با بیان اینکه تمام وقایع و فجایع طول تاریخ بشر در مقایسه با عاشورا پنهان می‌شود، گفت: بررسی همه ابعاد و زوایای عاشورا نشان می‌دهد که‌ امام حسین(ع) از روی دنیاطلبی به کربلا نیامد و نمی‌خواست شهرت به دست آورد لذا هرچقدر عاشورا را بهتر بشناسیم و به عظمت آن پی ببریم، بهتر می‌توانیم به تبیین آن برای جامعه بشری امروز بپردازیم.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری عشق به خدا، تسلیم در برابر امر الهی، عبودیت و حرکت الی‌الله را از جمله مولفه‌های مکتب امام حسین(ع) دانست و ادامه داد:‌ متاسفانه تنها ابعاد حماسی و احساسی و عرفانی عاشورا مورد توجه قرار می‌گیرد و از مطالعه دقیق و عمیق زوایای پنهان عاشورا غافل می‌شویم. بی‌تردید یک محقق غربی غیر مسلمان نمی‌تواند امام حسین و واقعه عاشورا را تمام و کمال بررسی کند، زیرا یکسری از مسائل مختص جریان و ادبیات حسینی است و دیگران از آن بی‌بهره هستند.

آیت‌الله رمضانی عظمت عاشورا را در عظمت ادبیات امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد:‌ هرچقدر شناخت ما از عاشورا بیشتر باشد، بهتر می‌توانیم امام حسین را به جهانیان معرفی کنیم. امروز در اروپا و آمریکا بروشورهایی تحت عنوان «حسین کیست؟» در تیراژ یکصدهزار توزیع می‌شود لذا اگر عاشورای حسینی را درست به مردم بشناسانیم، یک هجمه عظیمی از علاقه به امام حسین(ع) در دنیا پدید می‌آید که می‌تواند زمینه یک حرکت جهانی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) و عاشورا نقش مهمی در حرکت جهانی دارد، خاطرنشان کرد: جمعیت‌های چندین هزار نفری در غالب شهرهای آمریکا و کانادا و استرالیا و انگلستان و آلمان و فرانسه و اتریش و... دور هم جمع می‌شوند و مراسم عزاداری عاشورا را برگزار می‌کنند، زیرا امروز بسیاری از افراد خودشان را گم کرده و دچار بی‌هویتی شده‌اند و ما باید این هنر را داشته باشیم که امام حسین(ع) را به عنوان منجی بشر از بی‌هویتی معرفی کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) مشکل غرب را افسردگی ناشی از بی‌هویتی دانست و افزود: کلینیک‌های هویت‌شناسی نیز نمی‌تواند مایه امیدواری بشر شود، اما اگر کسی با عاشورا آشنا شود هویت اصیل و الگوی واقعی خود را پیدا خواهد کرد. امروز این آمادگی در غرب وجود دارد که عاشورا را بشناسد و تنها باید از ادبیات حسینی برای معرفی حرکت حسینی استفاده کنیم.

آیت‌الله رمضانی انقلاب اسلامی را نمونه بارز گرایش به الگوی امام حسین دانست و عنوان کرد: مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) نعمت است و‌ ما غرق در نعمت هستیم و نمی‌دانیم چه نعمت بزرگی شامل حال ما شده است.

«احلی من العسل»؛ ادبیات مکتب امام حسین(ع)

وی تعریف امام حسین(ع) از مرگ و حیات را یکی از جنبه‌های عظمت عاشورا دانست و گفت: امام حسین(ع) به جایگاهی می‌رسد که حیات را در شهادت می‌بیند، زیرا حیات حسی انسان شامل خوردن و آشامیدن و تشکیل خانه و خانواده می‌شود، اما آیه «وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ» مصداق حیات واقعی است و خوردن و آشامیدن و خانواده ابزار حیات واقعی است؛‌ نه خود حیات واقعی.

عضو مجلس خبرگان رهبری تفسیر انسان از حیات را همان حیات حسی زودگذر دانست که در شان ما نیست و یادآور شد: امام حسین(ع) تفسیر دیگری از حیات را ارائه می‌دهد و آن ابدیت است. واقعه عاشورا در سال 61 هجری اتفاق افتاده، اما روز به روز این حرکت زنده‌تر و پویاتر می‌شود و عظمت و عرفان و جلال و حماسه و ایمان امام حسین(ع)‌ در جامعه بشری نقش ایفا می‌کند. حضور 20 میلیون نفری در همایش جهانی اربعین نشان می‌دهد که سیدالشهداء(ع) قلوب را تسخیر کرده و به عاشورا ابدیت بخشیده است.

آیت‌الله رمضانی یاران امام حسین(ع)‌ را بهترین یاران دانست و اظهار کرد: مسلمانان در غدیر با امامشان بیعت کردند و بعد تخلف کردند، اما امام حسین(ع)‌ در عاشورا بیعت را برداشت و یارانش برایش جانفشانی کردند لذا‌ در روز قیامت همه شهدا به مقام شهدای کربلا به ویژه حضرت ابوالفضل العباس(ع) غبطه می‌خورند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع‌) با بیان اینکه حیات معنوی، عقلی و شهودی برترین حیات است، تاکید کرد:‌ در ادبیات حسینی حیات معنوی در مقابل حیات حسی قرار می‌گیرد و امام حسین(ع‌) گاهی زندگی را عین مرگ و مرگ را عین زندگی می‌داند. بشر خلق شده تا جاوید بماند و برای جاوید بودن نیاز به الگو دارد و عاشورا ثابت کرد مرگ برای حسین معنا ندارد و او می‌خواهد جاوید باشد لذا زمانی که در کربلا تنها به میدان رفت، چهره‌اش نورانی‌تر و فراخ‌تر و با عظمت‌تر شد.

وی آیه «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ» را نشانه مرگ انسان در حیات معنوی دانست و متذکر شد:‌ برخی از افراد در ظاهر زنده هستند، اما مرده اند و برخی در ظاهر می‌میرند، اما حیات جاویدان دارند. «احلی من العسل» ادبیاتی است که فقط در مکتب امام حسین(ع)‌ یافت می‌شود و این ادبیات نهضت عاشورا را بزرگ و ابدی کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) را احیاگر دانست و خاطرنشان کرد: به برکت عاشورا مردگان حیات معنوی زنده می‌شوند. امام خمینی(ره) نیز به تاسی از امام سیدالشهداء(ع) محی دین شد و مردگان فکر و اندیشه را احیا کرد.

انتهای پیام

captcha