صورت مسئله را خاک نکنیم!
کد خبر: 3859172
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
یادداشت وارده/

صورت مسئله را خاک نکنیم!

گروه سیاسی ــ اغتشاشات و آسیب زدن به اموال دولتی و عمومی، از طرف عموم مردم با محکومیت مواجه شده و این پیام در راهپیمایی‌های مردمی در سرتاسر کشور مخابره شد؛ اما بدین معنا نیست که صورت مسئله را خاک کنیم، بلکه باید راه سوءاستفاده دشمنان داخلی و خارجی از نگرانی‌های معیشتی و مطالبات اقتصادی مشروع و به حق مردم با حل مشکلات، عمل به وعده‌ها و اتخاذ تدابیر عملی ملموس گرفته شود و صرفاً به بستن اینترنت اکتفا نشود.

با قطع کردن اینترنت برای پایان دادن به اعتراضات و اغتشاشات صورت مسئله پاک نشد، خاک شد. اینکه برای حفظ امنیت کشور قطع اینترنت به منزله یک تصمیم راهبردی اتخاذ شد قابل نقد بوده ولی علی ایحال به دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی مراجع قانونی قابل احترام شد. به همین خاطر با اینکه بسیاری از مردم به ویژه صاحبان کسب و کارهای نوین از این تصمیم‌گیری متحمل خسارت‌های فراوان اقتصادی و...شدند، ولی با صبوری دولتمردان را یاری کردند که این امر جای قدردانی دارد ولی اکنون وقت آن است نسبت به حل مشکلات اقتصادی مردم و رونق تولید ملی تدابیر عملی‌تر و آنی‌تری اندیشیده شود.

مشکل اصلی مردم گرانی بنزین نیست، تبعیض است

اگر اکنون و در آرامش بخواهیم به دلایل ناراحتی عموم مردم بپردازیم باید یک آسیب‌شناسی اساسی صورت گیرد که به نظر می‌رسد نیازمند ساعت‌ها گفت‌وگو و مباحثه باشد که در این نوشتار به صورت کوتاه به ذکر چند نکته اجمالی اکتفا می‌شود.

در ارتباط با وضعیت پیش‌آمده باید گفت مشکل اصلی گرانی بنزین و به تبع آن ناراحتی عموم مردم ریشه در تبعیض‌ها و فاصله طبقاتی دارد. گلایه از اینکه گرانی بنزین دغدغه بخش‌هایی از جامعه و بعضا دست‌اندرکاران این تصمیم نیست و حتی بنزین ۳۰هزار تومانی آنها را دچار استرس، عصبانیت و ناراحتی نمی‌کند.

نمود این تبعیض‌ها را می‌توان در درآمد خانواده‌ها به وضوح مشاهده کرد. بحث مردم بر سر این است که نمی‌توان با حقوق‌های 15 الی ۵۰ میلیونی و بالاتر همانند دریافت‌کنندگان حقوق ۵۰۰ هزار تومانی، ۱ میلیون تومانی و حتی ۷ الی ۸ میلیونی گرانی بنزین و اثرات تورمی آن را به یک اندازه حس کرد.

در واقع باید گفت معضل اصلی، گرانی بنزین نیست، مشکل این است که نوع و جنس دردها و دغدغه‌ها یکی نیست. این یک واقعیت است که بنزین ۳۰۰۰ تومانی برای دارندگان خانه‌های چند میلیاردی و صاحبان خانه‌های 200، 300 میلیون تومانی و مستأجران هنگام برگشت از محل کار به خانه به یک اندازه قابل درک نیست و تولید تحلیل نمی‌کند.

تحلیل‌هایی که نمک به روی زخم مردم می‌پاشد

مشکل اصلی برخی تحلیل‌ها این است که به مثابه نمک پاشیدن به روی زخم عمل می‌کند؛ مانند این تحلیل که ماشین‌های هیبریدی به صرفه هستند یا دوگانه سوز کردن خودرو با ۵ میلیون تومان قابل انجام است. از کسانی که این نوع تحلیل‌ها را ارائه می‌کنند باید پرسید چقدر با توده‌های عادی مردم در ارتباط هستید؟ کدام طبقه متوسط، کدامیک از کارمندان، دانشجویان، کارگران، کشاورزان، اصناف خرده و.. توانایی خرید ماشین هیبریدی را دارند؟ کدامیک از این طبقات توانایی پس‌انداز کردن به یکباره پنج میلیون تومان را برای دوگانه‌سوز کردن خودرو دارند؟ مشکل اصلی این است که تا چند وقت پیش اختصاص یارانه گداپروری بود ولی اکنون از طرح حمایت معیشتی با افتخار رونمایی می‌شود، بماند اینکه خیلی از مردم از عدم دریافت این بسته حمایتی خبر می‌دهند و چه بسا دست‌اندرکاران طرح جمعیت 60 میلیونی را به ریال محاسبه کرده‌اند.

اغتشاشات و آسیب زدن به اموال دولتی و عمومی، از طرف عموم مردم با محکومیت مواجه شده است و این پیام در راهپیمایی‌های مردم در سرتاسر کشور مخابره شد، اما این بدین معنا نیست که صورت مسئله را خاک کنیم. مردم به لحاظ اقتصادی گله دارند و باید برای حل معضلات معیشتی آنها تصمیمات جهادی گرفته شود هر چند شبانه!!!!! باید راه سوءاستفاده دشمنان داخلی و خارجی از نگرانی‌های معیشتی و مطالبات اقتصادی مشروع و به حق مردم با حل این مشکلات، عمل به وعده‌ها و اتخاذ تدابیر عملی ملموس گرفته شود و صرفا به بستن اینترنت اکتفا نشود.

امید است که با توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب در مورد رونق تولید ملی و حمایت ایشان از تصمیم سران قوا تدابیر عملی کارسازی در این باره اندیشیده و اجرایی شود و صرفا در بزنگاه‌هایی چون برجام، برداشت از صندوق توسعه ملی، گران کردن بنزین و... از ایشان هزینه نشود.

رحمت مهدوی

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی و فعال سیاسی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۱۳:۲۷
0
0
برای ما و تمام همکارانمان که تو یک شرکت خصوصی هستیم از ۱۵ نفر فقط یک نفر دریافت کرده
captcha