سناریوی مثلث آمریکایی ـ عبری ـ عربی در بحران‌آفرینی زنجیره‌ای در محور مقاومت
کد خبر: 3860096
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
هانی‌زاده تشریح کرد:

سناریوی مثلث آمریکایی ـ عبری ـ عربی در بحران‌آفرینی زنجیره‌ای در محور مقاومت

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به جریان انحراف اعتراضات مردمی به اغتشاش در ایران، لبنان و عراق به عنوان اضلاع اصلی محور مقاومت، گفت: این یک سناریوی هماهنگ و زنجیره‌ای علیه کشورهای عضو مقاومت بود که عربستان سعودی و امارات هزینه این آشوب‌ها را پرداخت کردند و آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی عملیاتی آن را برعهده داشتند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره شباهت سناریوی دشمنان محور مقاومت در جریان اعتراضات مردمی مسالمت‌آمیز در لبنان، عراق و ایران گفت: آنچه در منطقه و محور مقاومت رخ داده برگرفته از یک سناریوی کاملاً تعریف‌شده از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دلارهای نفتی عربستان است که در شکل‌گیری بحران در مثلث محور مقاومت نقش اساسی داشته است. البته منشأ اصلی بحران قبل از این سه کشور در سوریه بود که سوریه به منزله حلقه اتصال ایران به عراق و لبنان تلقی شد و جنگ ظالمانه هشت ساله‌ای را بر این کشور تحمیل کردند که همچنان ادامه دارد.

پول از عربستان و امارات، طراحی عملیاتی با امریکا و اسرائیل

وی ادامه داد: از حدود دو سال گذشته آمریکا نتوانست روابط ایران و عراق را قطع کند و دو کشور سازوکار همکاری اقتصادی بلندمدت و پایداری را طراحی کردند. لذا آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به این روابط شروع به یارگیری کردند و گزارش‌ها نشان می‌دهد عناصر سفارت آمریکا با عوامل حزب بعث بارها ملاقات کردند و افرادی را برای ایجاد آشوب آموزش دادند و سرشاخه‌های آشوب را مشخص کردند و آشوب عراق به بهانه اعتراضات مردمی کلید خورد.

هانی‌زاده اظهار کرد: در لبنان نیز به همین شکل آشوب‌ها بر فراز اعتراضات مردم به اوضاع اقتصادی شکل گرفت و در قوی‌ترین ضلع مثلث مقاومت، جمهوری اسلامی ایران، از مدت‌ها پیش برای براندازی طراحی‌ کردند و به بهانه افزایش قیمت بنزین، عواملی را که از قبل آماده کرده بودند وارد خیابان کردند و در میان تظاهرات‌کنندگان عادی نفوذ یافتند و اغتشاشات مخرب و جنایتکارانه‌ای را شکل دادند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای بیان کرد: در واقع می‌توان گفت این یک سناریوی هماهنگ و زنجیره‌ای علیه کشورهای عضو مقاومت بود که عربستان سعودی و امارات هزینه این آشوب‌ها را پرداخت کردند و آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی عملیاتی آن را برعهده داشتند. افرادی که در آشوب‌ها و شورش‌ها اخیر کشور نقش داشتند و به بانک‌ها، مؤسسات دولتی و عمومی و حتی منازل مردم حمله کردند از قبل در اسرائیل دوره‌های آموزشی دیده بودند و الان مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد سیگنال‌هایی از سوی آمریکا و غرب برای این آشوب‌طلبان ارسال شده بود.

کاسته نشدن از خصومت‌ها با ایران؛ درس بزرگ اتفاقات اخیر

وی افزود: با وجود این با هوشیاری ملت ایران و رهبری خردمندانه رهبر معظم انقلاب و آمادگی نیروهای نظامی و انتظامی این بحران بزرگ که قرار بود در پایان سال جاری اجرا شود خنثی و نابود شد. بسیاری از سرشاخه‌های آشوب‌طلب توسط مردم شناسایی شدند. لذا مردم متوجه حجم عظیم توطئه دشمن شدند و توانستند مرزبندی شفافی را با اغتشاشگران انجام دهند. به نظر می‌رسد این اتفاق یک درس بزرگ برای ملت بود که جمهوری اسلامی ایران همچنان در مدار توطئه و دشمنی قدرت‌های استکباری قرار دارد و به هیچ وجه از میزان خصومت و ستیزه‌جویی دشمنان انقلاب کاسته نشده است.

هانی‌زاده تأکید کرد: البته آمریکایی‌ها باز هم به دنبال ایجاد توطئه در محور مقاومت هستند و مردم کشورهای عضو محور مقاومت باید هوشیار باشند و فریب سیگنال‌های آمریکا و عربستان را نخورند.

سیگنال‌های دروغین عربستان به ایران برای گفت‌وگو

هانی‌زاده درباره ادامه رویکرد مخرب عربستان سعودی در برابر ایران با وجود ارسال پیام‌های مثبت از سوی کشورمان برای گفت‌وگو گفت: تجربه نشان داده عربستان سعودی هرگاه دچار ضعف می‌شود در ظاهر نشانه‌هایی از تغییر رویکرد بروز می‌دهد. الان هم که عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده سعی می‌کند با استفاده از ظرفیت ایران از این باتلاق خارج شود.

وی یادآور شد: عربستان سعودی هیچگاه صادقانه با ایران رابطه متعادلی برقرار نخواهد کرد بلکه از توان نظامی و قدرت نفوذ ایران در منطقه نگران است. لذا سیگنال‌های مثبتی به ایران مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو ارسال می‌کند که همه اینها فریبنده و با هدف خروج آبرومندانه از بحران یمن است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تصریح کرد: مقامات سیاسی جمهوری اسلامی نباید به این سیگنال‌های به ظاهر مثبت عربستان و امارات دل خوش کنند بلکه باید سیاست خود را در مواجهه با عربستان سعودی بر مبنای اقتدار و دفاع از منافع ملی تعریف و دنبال کنند. به عبارتی عربستان هرگاه احساس کرده جمهوری اسلامی در داخل دچار مشکلاتی شده تمام همت خود را بر تشدید بحران در داخل قرار داده و با تمام توان از نیروهای آشوب‌طلب و اغتشاشگر برای بر هم زدن امنیت و ثبات داخلی ایران حمایت‌های مالی و گاه نظامی کرده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha