تأکید بر هم‌گرایی و ارزش‌های انسانی؛ پیش‌شرط تمدن اسلامی
کد خبر: 3865983
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
رئیس جامعةالمصطفی(ص) بیان کرد:

تأکید بر هم‌گرایی و ارزش‌های انسانی؛ پیش‌شرط تمدن اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه پیش‌شرط تمدن، تأکید بر ارزش‌های مشترک انسانی است. لذا کسی که هم‌کیش خود را نمی‌تواند تحمل کند تمدن‌سوز است نه تمدن‌ساز، اظهار کرد: اکنون بیشترین اشتراکات فرهنگی میان ایران و عراق وجود دارد، ولی دشمنان با فعال کردن گسل‌های قومیتی تلاش می‌کنند تا اتحاد را از بین ببرند. از همین رو گفت‌وگوهای تمدنی ضرورتی انکارناپذیر است.

غباسیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، امروز، دوم دی‌‎ماه، در همایش بین‌المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم‌انداز تمدنی ایران و جهان عرب» گفت: امروز نیاز ما به گفت‌وگوهای فرهنگی بیش از هر زمان دیگری است؛ در دوره‌ای هستیم که بر تفرقه، جدایی و اختلافات تأکید می‌شود و دست‌هایی هم مصرانه به این نزاع‌ها و اختلافات دامن می‌زنند.

وی افزود: ورود به گفت‌وگوهای فرهنگی، دیپلماسی عمومی، علمی و فرهنگی از ضرورت‌های دوره معاصر است؛ با برادران عرب و سایر قومیت‌ها و ملیت‌های دنیای اسلام، سرنوشت مشترک داشته و داریم و بیش از هزار سال است که در حوزه تمدنی واحدی زیست کرده و می‌کنیم.

رئیس المصطفی(ص) با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه قبل از اسلام هم کانون تمدنی بوده و امروز هم ظرفیت ایجاد این تمدن در آن وجود دارد، تأکید کرد: مجموعه انسانی بزرگی که در این سرزمین در ذیل یک فرهنگ و تمدن زیست کرده‌اند، امروز هم با وجود تکثر فرهنگی و قومیتی نیاز به تقریب و وحدت دارند.

وی اظهار کرد: فارابی، ابن‌سینا، بیرونی، رازی و کندی، ابن‌هیثم و هزاران فرهیخته و دانشمند بزرگ در ایجاد تمدن اسلامی سهیم بوده‌اند و با آرمان و زبان واحدی در کنار هم زیست کرده‌اند و پیوند عمیقی میان مجموعه مسلمین از شبه قاره تا شمال آفریقا فراهم کرده بود.

انسان‌محوری و اصالت سود؛ مهم‌ترین شاخصه تمدن غرب

عباسی افزود: تمدن جدید بشر غربی تفاوت جدی با تفکر تمدنی رایج در این منطقه دارد؛ انسان‌محوری در برابر خدامحوری، فردگرایی و سودگرایی و جدایی دین از عرصه اجتماعی لایه‌های عمیق تمدن جدید است که در تضاد با تمدن اسلامی بوده و هست.

وی با ذکر اینکه تمدن جدید محصول تلخی به نام استعمار را برای دنیا به ارمغان آورد، بیان کرد: نمی‌توان تاریخ استعمار را از تاریخ تمدن جدید جدا کرد؛ هنوز هم آثار تلخ آن در منطقه ما و در جای‌جای دنیا از جمله در الجزایر، سنگال، نیجریه و اندونزی وجود دارد؛ چون استعمار آنان را تحت سلطه درآورده است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه استعمارگران با ایجاد شناسنامه‌های قومی و ایجاد تعارض میان ملل اسلامی، اجزای تمدن اسلامی را به نحوی از هم گسیخته‌اند، تصریح کرد: امروز منطقه شاهد این اقدام اسف‌بار استعماری و فرهنگی است؛ لذا موضوع گفت‌وگوهای فرهنگی میان ایران و دنیای عرب در چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی اقدامی بسیار مهم و لازم است.

انقلاب؛ نقطه عطف تمدن اسلامی

وی با بیان اینکه دو قرن است که آگاهی و بیداری در میان مسلمین برای بازگشت به هویت تمدن نوین اسلامی دیده می‌شود، ابراز کرد: انقلاب اسلامی نقطه عطف در رجوع تمدنی به اسلام محسوب می‌شود؛ در طی این 4 دهه مهم‌ترین آرمان انقلاب، احیای تمدن نوین اسلامی بوده و تعامل علمی یکی از زیرساخت‌های این تمدن است.

عباسی افزود: آرمان تمدنی زمینه را برای رشد علمی در ایران فراهم کرده است. لذا جایگاه تولید علم در ایران در مقایسه با چهار دهه قبل راقی و متعالی‌تر است. امروز ایران جایگاه پانزدهم را در تولید علم دارد و اگر ظرفیت دنیای اسلام در کنار هم باشد، مسلمین سهم قابل توجهی در تولید علم خواهند داشت.

هنوز سایه شوم تکفیر بر سر مسلمین است

وی اظهار کرد: بعد از انقلاب تلاش‌های زیادی برای تعمیق تفرقه میان مسلمین صورت گرفته و در همین چند سال اخیر شاهد فتنه‌های بزرگی برای واگرایی و تفرقه بودیم؛ توطئه تکفیری کوچک نبود و گمان می‌رفت ده‌ها سال دنیای اسلام را درگیر خود کند و به اختلافات مذهبی دامن بزند، گرچه هنوز هم به صورت کامل از آن خلاصی نیافته‌ایم و نمی‌توانیم آن را تمام شده بدانیم.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه اندیشه تکفیر به طرد دیگر اجزای تمدن اسلامی می‌پردازد، تصریح کرد: اندیشه‌ای که برادر و خواهر مسلمان خود را برنمی‌تابد، نمی‌تواند تمدن‌سازی بین‌المللی داشته باشد؛ زیرا پیش‌شرط تمدن تأکید بر ارزش‌های مشترک انسانی است. لذا کسی که هم‌کیش خود را نمی‌تواند تحمل کند تمدن‌سوز است نه تمدن‌ساز.

عباسی در پایان گفت: ناسیونالیسم به معنای منفی در دو قرن اخیر منشأ مشکلات بوده و امروز هم بر آن تأکید می‌شود؛ برای مثال بیشترین اشتراکات فرهنگی میان ایران و عراق وجود دارد، ولی دشمنان برای فعال کردن گسل‌های قومیتی تلاش و کوشش می‌کنند تا اتحاد ضروری میان مسلمین را از بین ببرند. لذا گفت‌وگوهای تمدنی ضرورتی انکارناپذیر است. تمدن اسلامی در عین توجه به دین بر علم، اخلاق و زندگی انسانی و روابط عادلانه جهانی تأکید دارد. 

انتهای پیام
captcha