اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی برگزیدگان مرحله کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی
کد خبر: 3867147
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴

اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی برگزیدگان مرحله کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معرفی برگزیدگان مرحله کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی، یکی از اخبار مهمی است که طی امروز، هفتم دی‌ماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور منعکس شده است.

به گزارش ایکنا؛ از مهمترین اخباری که طی امروز شنبه، هفتم دی‌ماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور منتشر شده، می‌توان به خبر معرفی برگزیدگان مرحله کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی که به جشنواره فجر تلاوت نیز راه یافته‌اند، اشاره کرد.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، هفتم دی‌ماه و تا ساعت 15، تعداد هشت خبر با عناوین «کیفیت حریم جنسیتی بین فرزندان دختر و پسر در فضای خانواده/ معماری ایرانی درخشش مفاهیم آسمانی در رعایت حرمت انسان‌هاست»، «کدام زندگی خوش‌تر و دوامش بیشتر است؟»، «برخی به‌‌ دنبال جلوگیری از ترویج فرزندآوری‌اند»، «قاری بین‌المللی از شرایط سخت بیماری سرطان رهایی یافت»، «شعار مشترک ایام فاطمی ۱۴۴۱ هیئت‌های مذهبی کشور اعلام شد»، «برخی دین را سپر علمکرد ضعیف خود می‌کنند»، ««اینستاگرام» صفحه هیئت میثاق با شهداء را غیرفعال کرد» و «رونمایی از کتاب «آفاق فکرت در سپهر فطرت» با حضور ابراهیمی دینانی و داوری اردکانی» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
«قاری بین‌المللی از شرایط سخت بیماری سرطان رهایی یافت»، عنوان تنها خبر تخصصی قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «مختار دهقان» قاری مشهدی درباره حال و روز این روزهای "امیر لعل اول" دارنده مقام‌ اول مسابقات بین‌المللی کشور روسیه در سال 1396 نوشت: «حاج امیر به تازگی توانست از شر تومور نسبتاً وخیم سرطانی خلاص بشود. امیر لعل اول با اول شدنش در مسابقات بین‌المللی کشور روسیه به شهرت رسید. حالا شرایط جسمانی او به‌گونه‌ای است که به دلیل عارضه‌‌ای که در حنجره‌اش بوجود آمده است، توان خواندن ندارد.
وی که یک‌سال درگیر بیماری سرطان بوده، اخیراً مورد عمل جراحی قرار گرفته است. همسرش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: عمل ایشان موفقیت‌آمیز بوده است. او در حال حاضر، دوره نقاهت را طی می‌کند و به دستور پزشک، باید چند ماه در خانه استراحت کند».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 254 قرآن کریم از سوی مرحوم خلیل الحصری، قاری مشهور مصری، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است. خبرگزاری فارس طبق روال معمول خود طی هر روز خبر تلاوت ترتیل یکی از صفحات کلام‌الله مجید را به عنوان خبر آغازین خود در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی انتخاب می‌کند.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «برگزیدگان مرحله کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی معرفی شدند»، «تمدید جشنواره «نقالی و روایتگری فرزندان ایران‌زمین»»، «مهدی قره‌شیخلو دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور شد»، «پرافتخارترین قهرمان المپیک به کمک حافظ کل قرآن رفت» و «کشوری هزار فرقه با کلیساهای متعدد»‌ بر روی خروجی این صفحه منعکس شده‌اند که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «برگزیدگان مرحله کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی معرفی شدند» دارد، مربوط به معرفی نفرات راه‌یافته به مرحله فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی با عنوان «فجر تلاوت» بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مرحله کشوری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی شب گذشته به صورت همزمان در شهر‌های تهران، اسلامشهر، پاکدشت، دماوند و شهریار برگزار و ۵ قاری برگزیده این جشنواره با انتخاب مردم معرفی و تجلیل شدند.
این مرحله از جشنواره درحالی در ۵ نقطه از استان تهران برگزار شد که تلاوت‌های زیبا و استقبال باشکوه مردم گرمای خاصی به شب سرد زمستانی بخشید.
حسینیه صاحب‌الزمانی تهران به عنوان خاستگاه جشنواره تلاوت‌های مجلسی، یکی از ۵ میزبان مرحله کشوری بود که البته به دلیل انتخاب این محل تنها چند روز قبل از برگزاری جشنواره استقبال از این رقابت، مانند سال‌های گذشته نبود و انتظارات آنگونه که باید از آن برآورده نشد.
به این ترتیب، حسین بیات، سعید عبدی، ابراهیم تبسم‌چهره، مهدی سعادت کیا(پاپی) و سیدجاسم موسوی باید در جشنواره فجر تلاوت برای کسب عنوان برترین قاری مردمی در سال ۱۳۹۸ با هم رقابت کنند».
مهر
«دیدار و همدردی رییس سازمان دارالقرآن با خانواده دو جوان کولبر»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهد که خبری در حوزه تخصصی قرآنی و در رابطه با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در استان کردستان و منزل دو جوان کولبری بوده که در ارتفاعات کردستان جان به جان‌آفرین‌ تسلیم کردند. در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ، مدیر سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص همدردی با خانواده کولبران گفت: اواخر هفته گذشته با حضور در روستای می شهرستان مریوان همراه با مدیر کل استان کردستان و مدیر کل استان کرمانشاه پای درد‌دل خانواده‌ای نشستیم که دو فرزندشان را در حادثه کولبری از دست داده بودند.
وی در خصوص این دیدار افزود: با توجه به حکم قرآن که باید کمک به مستضعفین داشته باشیم، این حرکت عملیات رفتار قرآنی را نشان می‌دهد و باعث نمود عمل قرآنی است که در مرحله اول همین خانواده که مسائل معیشتی داشتند و فرزندشان به اجبار به شغل کولبری روی آورده بود را تحت پوشش قرار دادیم. همچنین جمعیتی از اینها درخواست داشتند که دیداری با حجت‌الاسلام قمی داشته باشند که در صدد هستیم این درخواست آنان به زودی به نتیجه برسد و مشکلاتشان را تا هر زمانی که بتوانیم و از دستمان بر بیاید پیگیری می‌کنیم.
حجت‌الاسلام اخوان صباغ در خصوص این دیدار تصریح کرد: به خدمت این خانواده رسیدیم و پای درد و دل آنها نشستیم. اکثر مردم مناطق محروم بیشتر به دنبال این هستند که کسی و مسئولی حرف‌ها و نیازهای آنان را بشنود. ما نیز به عنوان عضو کوچکی از جامعه قرآنی احساس مسئولیت کرده و حرف آنها را شنیدیم و آنها نیز بسیار ابراز ارادت به نظام و انقلاب داشتند».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «دهه بصیرت در سراسر کشور برگزار می‌شود»، «وزیر فرهنگ درگذشت آیت‌الله سیدحسین خراسانی را تسلیت گفت» و «آیا کریسمس همان میلاد مسیح(ع) است؟» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نبوده و هر کدام در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
ایسنا
«عیدانه‌ای از نوع صهیونیستی‌»، «پیام صالحی در پی ارتحال آیت‌الله سیدحسین شمس خراسانی»، «یادگاری که عشق و هنر را به هم گره زد» و «جذب طلبه‌ها به گردشگری»، عناوین چهار خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
«یادگاری که عشق و هنر را به هم گره زد»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که علی‌رغم اینکه خبری قرآنی نیست، ولی مربوط به گفت‌و‌گو با علی محمدی، دارنده مقام اول جهان در نمایشگاه تخصصی معرق بوده و خبری قابل تأمل و خواندنی است.
در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو آمده است: ««علی محمدی» که عنوان مقام اول جهان در نمایشگاه تخصصی معرق را دارد، با آمیختن هنرهای معرق، نازک‌کاری، منبت، ارسی‌سازی، نجاری و دیگر هنرهای اصیل کردستان اثر جهانی زیبا و ماندگاری را در عرصه قرآنی خلق کرده که در نوع خود بی‌نظیر است.
برای آشنایی بیشتر با این هنرمند نام‌آشنای کردستانی و معرفی این اثر جهانی راه یکی از محله‌های قدیمی سنندج را در پیش می‌گیریم. بعد از گذر از کوچه‌های قدیمی شهر به محله «جورآباد» می‌رسیم. خانه و کارگاه کوچکش در انتهای کوچه قرار گرفته، خانه‌ای ساده و به دور از هرگونه آلایش و تظاهر دنیایی، اما خانه دلش بزرگ است، چراکه بخشی از خانه کوچک خود را به کارگاهی برای کتابت قرآن اختصاص داده بود.
این هنرمند سنندجی درباره چگونگی آغاز فعالیت خود در بخش معرق‌کاری قرآن گفت: عشق به قرآن یکی از دلایل اصلی من برای خلق این اثر هنری بوده است. در راستای خلق اثر هنری قرآن با چوب درصدد خلق اثری ماندگار و در شأن قرآن برآمدم و با بهره‌گیری از تجارب و تخصص خود و آمیختگی رشته‌های مختلف هنری کردستان کتابت این اثر را شروع کردم و به لطف خداوند متعال پنج جزء را در ۶۰ تابلو به ابعاد ۳۵ در ۵۰ سانتیمتر کتابت کردم.
وی با بیان اینکه مصالح صفحه‌ کار از چوب گردو و مصالح نوشتن و خط این اثر ارزشمند از چوب گلابی است، افزود: برای صفحات اول قرآن بیش از ۱۲ هزار قطعه برای هر تابلو و در دیگر صفحات به‌ طور میانگین هفت هزار قطعه برای هر صفحه به کار رفته است».
باشگاه خبرنگاران جوان
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منعکس شده، خبری با عنوان «عهدنامه خداوند به بندگانش چیست؟» است که در رابطه با حدیثی از امام صادق(ع) درباره عهدنامه خداوند به بندگانش منتشر شده است.
ایبنا
تعداد پنج خبر با عناوین «تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی امضا شد»، «تفاهم‌نامه مشترک با آستان قدس رضوی مسیر روشنی از اقدامات مشترک فرهنگی را ترسیم می‌کند»، «پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی ارتحال آیت‌الله سیدحسین شمس خراسانی»، «کرسی‌های اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود» و «سبک زندگی شیعیان در عصر اهل بیت(ع) چگونه بوده است؟» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و اغلب در حزوه معارفی عترت انعکاس یافته‌اند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «ای مردم، درباره ارحام کوتاهی نکنید که همانا خداوند مراقب شماست» دارد، مربوط به روز گذشته است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «ترس از دشمن و آثار آن» به قلم مهدی حسنلو کرده که به بررسی موضوع ترس از دشمن و آثار آن از نگاه قرآن کریم پرداخته و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «انسان باید ترس از امری داشته باشد که دارای پایه‌های علمی باشد و دست کم نشانه‌ها و علایم ظنی معتبر، آن را تایید کند. به عنوان نمونه ترس علمی در قالب ظن معتبر از خدا و قیامت می‌تواند بازدارنده از گناه و انجام واجبات از سوی انسان باشد که ظن مفید و سازنده‌ای از نظر قرآن است. (بقره، آیات 45 و 46) چنین ترسی مفید و سازنده به حال انسان است؛ اما خدا در قرآن به مومنان هشدار می‌دهد که خوف و ترس در همه حال امری پسندیده و لازم نیست؛ چرا که ترس از ظالمان حتی اگر از اهل کتاب از یهودیان و مسیحیان باشد، ترسی نادرست و باطل است و مومنان نمی‌بایست از آنان ترس و خوفی داشته باشند؛ یعنی اگر چنین خوفی به هر دلیلی در دل‌های امت مسلمان و مومن ایجاد شد، می‌بایست آن را نادیده بگیرند و با شجاعت در برابر ظالمان بایستند؛ زیرا در این موارد انسان تنها باید از خدا بترسد و هیچ باک و ترسی از ظالمان نداشته باشد. (بقره، آیه 150)
انسان اگر بخواهد از چیزی بترسد، می‌بایست از خدا و خشم الهی بترسد که با انحراف از شریعت و احکام آن یا مخالفت با احکام الهی به وجود می‌آید. مومنان باید همواره مراقب باشند تا حدود الهی را مراعات کنند و از آن خارج نشوند. (بقره، آیات 229 و 182؛ نساء، آیه 3) این همان ترس حقیقی است که عامل بازدارنده برای عدم ورود به هر کاری خواهد بود که رضایت خدا در آن نیست. پس انسان باید همواره دنبال رضایت خدا باشد و رضایت خلق در شرایط مخالفت با رضایت الهی جایز و روا نیست، یعنی حتی ممکن است انسان به سبب علم قطعی از چیزی بترسد، اما رضایت خدا در این ترس نیست و می‌بایست آن را نادیده گرفت و بر آن غلبه کرد تا رضایت الهی کسب شود.
از نظر قرآن، ترس از جباران موجب می‌شود تا امت اسلام به جای آنکه از خدا بترسد از این افراد ترسیده و به جای پیروی از خدا و پیامبران و رهبران الهی، به مخالفت با آنان بپردازند و این گونه خشم و غضب الهی را به جان بخرند». (مائده، آیات 21 تا 26)

انتهای پیام
captcha