بانک‌های خصوصی از موانع اصلی عضویت در FATF هستند
کد خبر: 3868301
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
میزایی‌نکو بیان کرد:

بانک‌های خصوصی از موانع اصلی عضویت در FATF هستند

گروه اقتصاد ــ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار کرد: به این دلیل که عضویت در FATF منافع برخی از بانک‌ها و به ویژه بانک‌های خصوصی را به خطر می‌اندازد لذا آنها در این زمینه به شدت مانع‌تراشی می‌کنند. اگر فعالیت‌ بانک‌ها وارد چرخه شفافیت شود برای آنها نگران‌کننده است لذا در این زمینه مانع‌تراشی می‌کنند.

عضویت ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای سال‌های سال است که در کشور محل بحث و مناقشه بوده است و حتی این کارگروه برای مدتی نیز ایران را در لیست سیاه خود قرار داد و مجداً و با شرط و شروطی خارج کرد. عضویت ایران در FATF در شرایط کنونی منتظر تصمیم مجمع تشخیص نظام است و فرصت‌هایی هم که این کارگروه به ایران داده، رو به پایان است. حال باید منتظر ماند و دید که با توجه به اهمیتی که این موضو دارد در نهایت به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

قاسم میرزایی‌نکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جنجال‌هایی که این روزها بر سر عضویت ایران در FATF راه افتاده است اظهار کرد: بنده معتقدم که عدم عضویت در کارگروه ویژه اقدام مالی مصایب و مشکلات زیادی را بر کشور تحمیل خواهد کرد و حتماً باید عضو FATF بشویم چراکه تبعات سیاسی و اقتصادی زیادی برای کشور در پی خواهد داشت.

تبعات عدم عضویت در FATF را برای مردم توضیح دهیم

وی ادامه داد: البته درخواستم از افرادی که مخالفت عضویت ایران در FATF هستند این است که اگر هم قرار است عضو این کارگروه نشویم لطفاً آنها تبعات و عواقب عدم عضویت را هم برای مردم توضیح دهند تا مردم در جریان باشند که قرار است چه اتفاقاتی با عدم عضویت ایران در FATF رخ دهد.

الان برخی از مخالفان در حال مشابه‌سازی عضویت ایران در FATF و قرارداد برجام هستند و معتقدند که به همان سرنوشت دچار خواهد شد اما واقعیت این است که این موضوع هیچ ارتباطی با برجام ندارد بنابراین بنده معتقدم که موضوع FATF را کاملاً جدا از برجام مورد بررسی قرار دهیم

میرزایی‌نکو افزود: الان برخی از مخالفان در حال مشابه‌سازی عضویت ایران در FATF و قرارداد برجام هستند و معتقدند که به همان سرنوشت دچار خواهد شد اما واقعیت این است که این موضوع هیچ ارتباطی با برجام ندارد بنابراین بنده معتقدم که موضوع FATF را کاملاً جدا از برجام مورد بررسی قرار دهیم.

سران قوا تصمیمی جدی درباره FATF بگیرند

منتخب مردم دماوند و فیروزکوه در خانه ملت با اشاره به اهمیت ورود سران سه قوه در تصویب سریع‌تر عضویت ایران در FATF تأکید کرد: معتقدم با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد باید سران قوا، مجلس شورای اسلامی و سایر بخش‌ها، در این زمینه کاملاً اطلاع‌رسانی کرده و پیگیر تصویب آن باشند تا ان‌شاء‌الله به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: معتقدم نرفتن در لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی بسیار مهم است و لذا باید تصمیمی جدی در این مورد گرفته شود و اگر هم قرار نیست که عضو FATF شویم حداقل بدانیم که در حال انجام چه کاری هستیم؟

وی در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین موانع عضویت ایران در FATF گفت: البته برخی از مخالفت‌ها هم ممکن است به صورت کارشناسی‌ شده باشد اما بنده معتقدم به این دلیل که عضویت در این کارگروه منافع برخی از بانک‌ها و به ویژه بانک‌های خصوصی را به خطر می‌اندازد لذا آنها در این زمینه به شدت مانع‌تراشی می‌کنند. اگر فعالیت‌ بانک‌ها وارد چرخه شفافیت شود برای آنها نگران‌کننده است لذا در این زمینه مانع‌تراشی می‌کنند.

 

انتهای پیام
captcha