ریسک سیاسی؛ علت تلاطم شدید بورس/ فضای هیجانی کاهش‌ می‌یابد
کد خبر: 3869100
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
مهدی افضلیان بیان کرد:

ریسک سیاسی؛ علت تلاطم شدید بورس/ فضای هیجانی کاهش‌ می‌یابد

گروه اقتصاد ــ‌ یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ریسکی که به بازار سرمایه در پی شهادت سپهبد سلیمانی تحمیل شده از جنس ریسک سیاسی است و وقتی هم ریسکی سیاسی باشد، واکنش بازار همیشه هیجانی است.

مهدی افضلیان، کارشناس بازار سرمایه و مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی کارگزاری آگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اتفاقات پیش آمده در بازار سرمایه پس از ترور سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت و اظهار کرد: ریسکی که به بازار سرمایه تحمیل شده از جنس ریسک سیاسی است و وقتی هم ریسکی سیاسی باشد، واکنش بازار همیشه همین‌گونه بوده و هیجانی دنبال شده است. بنابراین انتظار داریم که سرمایه‌گذاران به خاطر شرایط فعلی بازار و عدم اطمینان به آینده، اقدام به فروش سهام خودشان کنند.

چرا سهامداران اقدام به فروش سهام خود کردند؟

وی با اشاره به دلایل ایجاد صف‌‌های فروش ادامه داد: موضوع دوم این است که چون سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی که رشد شاخص را در یک سال گذشته شاهد بوده‌ایم و بسیاری از سرمایه‌گذاران در سود بوده‌اند، این نوع حرکات آن‌ها می‌تواند جنبه شناسایی سود را در بازار داشته باشد.

افضلیان افزود: این شناسایی سود باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران هرچه زودتر اقدام به فروش سهام خودشان در بازار کنند. بنابراین مجموع این دو عامل می‌تواند فشار فروش را در بازار برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند. لذا روز گذشته، 14 دی‌ماه، حدود سه هزار میلیارد تومان در بازار معامله انجام شد و ارزش صف فروش بازار هم حدود 5 هزار میلیارد تومان بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: درباره اینکه این وضعیت تا چه زمانی ادامه‌دار است باید گفت که با توجه به روند معاملاتی روز گذشته، اگر حمایتی را از سوی صندوق توسعه بازار و برخی از حقوقی‌ها داشته باشیم، انتظار این است که دوشنبه و سه‌شنبه جوّ هیجانی بازار کاهش پیدا کند و نمادها به حالت متعادل معاملاتی خودشان برسند.

لزوماً قرار نیست که بعد از این حالت حتماً‌ روند رو به رشدی را در بازار داشته باشیم چراکه به خاطر عدم‌اطمینان‌ ناشی از واکنش‌های دوطرف که در ماه‌‌های آینده وجود خواهد داشت، احتمال اینکه هر بار با یک متغیر جدید در برخوردهای بین طرفین مواجه شویم زیاد است

مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی کارگزاری آگاه بیان کرد: درباره ادامه وضعیت بازار سرمایه هم باید گفت که لزوماً قرار نیست بعد از این حالت حتماً‌ روند رو به رشدی را در بازار داشته باشیم، چراکه به خاطر عدم‌ اطمینان‌ ناشی از واکنش‌های دوطرف که در ماه‌‌های آینده وجود خواهد داشت، احتمال اینکه هر بار با متغیر جدیدی در برخوردهای بین طرفین مواجه شویم زیاد است یا هر اتفاق سیاسی دیگر ممکن است در این تغییرات نقش ایفا کند. به همین خاطر ادامه این وضعیت می‌تواند حتی روند فرسایشی را در بازار سرمایه به دنبال داشته باشد.

دلایل واکنش شدید بازار سرمایه به ترور سپهبد سلیمانی

وی ادامه داد: وقتی از بازار سرمایه سخن می‌گوییم قطعاً ریسکی هم همراه آن است. قبلاً هم در موقعیت‌هایی شاهد چنین وضعیت‌هایی بوده‌ایم که ریسک‌هایی به دلیل برخی اتفاقات به بازار سرمایه تحمیل شود ولی جنس اتفاقی که اخیراً با شهادت سردار سلیمانی رخ داد قابل مقایسه با اتفاقات پیشین نیست، چراکه یکی از مقامات ارشد نظامی کشور از سوی یک کشور دیگر، که سالیان سال با آن مشکل وجود دارد، ترور شده است.

افضلیان درباره دلایل تفاوت در واکنش بازار سرمایه به ترور سپهبد سلیمانی نسبت به سایر اتفاقات گفت: به همین خاطر هم واکنش بازار نسبت به دوره‌های زمانی گذشته بالاتر بوده است. به همین علت معتقدم که شبیه این اتفاق را تا الان به لحاظ قدرت آن نداشته‌ایم اما قبلاً اتفاقات دیگری در بازار سرمایه رخ داده که باعث ریزش آن شده است.

حمایت از بازار در ایران ضروری است

وی درباره حمایت‌ها از بازار سرمایه نیز اظهار کرد: مکانیسم بازار کلاً براساس عرضه و تقاضاست و اینکه هرگونه دستکاری که در بازار اتفاق بیفتد کار درستی نیست اما این مورد باید در بازارهایی باشد که به نسبت کارایی در یک وضعیت متوسط و بازار کارا باشد و صرفاً عرضه و تقاضا تعیین‌کننده جهت بازار هستند. اینها معمولاً در بازارهای بزرگ‌تر و کاراتر اتفاق می‌افتد اما برای بازار سرمایه ایران که در سطحی بسیار ضعیف به لحاظ کارایی قرار دارد و از طرفی عمق بازار پایین است نمی‌توانیم صرفاً به سرمایه‌گذاران فعال در بازار متکی باشیم که وضعیت هیجانی را به وضعیت ثبات برسانند.

افضلیان در پایان گفت: به همین علت به برخی از حمایت‌کننده‌ها نیاز داریم که می‌تواند صندوق توسعه بازار یا حقوقی‌های بزرگ در نمادهای فعال باشند که بیایند و بازار را بخرند و آن را رشد دهند یا حداقل بازار را به تعادل برسانند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha