راهیان‌نور دانشجویی فعالیتی فراجناحی است / پیش‌بینی اعزام ۸۰ هزار دانشجو به مناطق عملیاتی
کد خبر: 3877504
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
غلامرضا غفاری:

راهیان‌نور دانشجویی فعالیتی فراجناحی است / پیش‌بینی اعزام ۸۰ هزار دانشجو به مناطق عملیاتی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: در میان فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویی، تنها برنامه‌ای که جریانی فراجناحی و فرادسته‌ای محسوب‌می‌شود و اهداف والاتری را دنبال می‌کند، اردو‌های راهیان نور است.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علومبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری افتتاحیه اردو‌های راهیان نور دانشجویی(یادواره شهید حاج قاسم سلیمانی) امروز یکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه، با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در این نشست با بیان اینکه اردو‌های راهیان نور به منزله یک جنبش به بار نشسته است، اظهار کرد: برای انقلاب اسلامی که در ایام‌الله خاص آن قرار داریم، آرمان‌هایی متصور بود که همه افراد مؤثر در وقوع آن نهایت ایثار و فداکاری را به خرج دادند تا این انقلاب درخشش جهانی داشته باشد و نسبت به حفظ آرمان‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. حرکت اردو‌های راهیان نور در حوزه فرهنگی آن چنان که مقام معظم رهبری می‌فرمایند به‌مثابه یک فناوری و فرهنگ است. تجربه نشان داده در مواردی که این حرکت با رونق بیشتری پیگیری شده است، آثار خوبی در پی داشته است.

وی آشنایی جوانان با آموزه‌های دینی، انقلابی و آرمان‌های بزرگان انقلاب را از جمله اهداف این حرکت بزرگ دانست و گفت: راهیان نور این بستر را فراهم می‌سازد که هویت دینی و انقلابی را به منزله فرهنگ در زندگی نسل جوان و دانشجو نهادینه کند؛ لذا مجموعه وزارت علوم برای هر چه بهتر برگزار شدن این حرکت از هیچ حمایتی دریغ نمی‌کند.

غفاری افزود: در میان فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تنها برنامه‌ای که جریان و هدفی فراجناحی و فرادسته‌ای محسوب می‌شود، اردو‌های راهیان نور است. همواره مجموعه‌های مختلف وزارتخانه و دانشگاه‌ها نسبت به ورود به این امر اهتمام داشته‌اند؛ حتی در سطح کلان نیز این حرکت باعث شده تا مجموعه‌های مختلف و فراتر از آموزش عالی را در کنار یکدیگر جمع کن؛ این اردو‌ها، فراگیر و حرکتی عام شده است. به واسطه فراگیری آن هم می‌توان گفت که اردو‌های راهیان نور مربوط به هیچ ارگان و نهادی نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: سعی دانشگاه و ستاد هم این است که وجهه مردمی و فراگیر حرکت باعث شود همه اقشار مردم در این رویداد حضور داشته باشند و ستاد مرکزی راهیان نور این موضوع را به عنوان یک اصل مهم پیگیری می‌کند. بخش عمده و به‌ویژه لجستیک این رویداد از سوی سازمان بسیج دانشجویی اداره و مدیریت می‌شود؛ با این حال نیازمند هم‌افزایی همه نهاد‌ها و مجموعه‌ها برای برگزاری این اردو‌ها هستیم. ارتباط‌ با دانشگاه‌ها برقرار شده و با توجه به درخواست و تقاضا‌های دانشگاه‌ها و قرارگاه اردو‌های راهیان نور قرار است به دانشگاه‌ها کمک شود. امیدواریم شاهد حضور بیشتر دانشجویان در این اردو‌ها باشیم.

غفاری بیان کرد: امروز موضوع هویت به عنوان امری مهم در میان قشر جوان مطرح است و این اردو‌ها می‌تواند راهی باشد که آرمان‌ها و ارزش‌های پسندیده را در میان این قشر به صورت عینیت‌یافته، ترویج کند.
 

ثبت نام دانشجویان برای خادم شهدا شدن


محسن جهانی، معاون فرهنگی سازمان بسیج دانشجویی نیز با حضور در این نشست با بیان اینکه هر ساله ده‌ها هزار دانشجو در این اردو‌ها شرکت می‌کنند، اظهار کرد: سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ نفر از دانشجویان به مناطق غرب و شمال‌غرب اعزام شدند. 60 هزار نفر نیز به جنوب اعزام شدند. پیش‌بینی این است که امسال ۸۰ هزار دانشجو به مناطق جنگی غرب و شمال‌غرب و جنوب اعزام شوند. تا کنون نیز تعداد هزار و 300 دانشجو نیز برای خادم‌ شهید شدن ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه‌های ویژه‌ای برای اردو‌های راهیان نور امسال پیش‌بینی شده است؛ از جمله مهمترین آن‌ها برنامه «هر اردو؛ یک خدمت» و اعزام دانشجویان جهادی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان است. محور اول خدمت به این مناطق در حوزه پزشکی و دامپزشکی و محور دوم عمرانی است. محور سوم مطالبه‌گری و محور چهارم خدمت‌رسانی فرهنگی و اجتماعی است. برنامه‌های «روایت‌گری» و «یادمان هویزه» نیز برگزار می‌شود.

جهانی افزود: طی سال گذشته و امسال برنامه‌ای محتوایی با محور؛ «همان‌گونه که زمانی، دفاع مقدس مدلی موفق برای حل مسائل کشور بود، امروز هم می‌تواند به عنوان مدل موفقی برای حل مسائل کشور مدنظر قرار گیرد»، دنبال شده است.

معاون فرهنگی سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اثرگذاری اردوهای راهیان‌نور، تصریح کرد: حضور در این اردوها داوطلبانه است. هزینه هر نفر در این اردوها بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و این محاسبات براساس مسافتی است که طی می‌کنند. هزینه اسکان هم از سوی سپاه به صورت رایگان در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد. اعزام‌ها از سوم اسفند‌ماه، آغاز می‌شود و بین ۱۵ تا ۲۳ اسفندماه، افزایش می‌یابد.

وی درباره گرامیداشت یاد و خاطره شهید قاسم سلیمانی که این دوره اردوهای راهیان‌نور به نام ایشان مزین است، گفت: ویژه برنامه‌های اردوی راهیان نور امسال با شعار نسل سلیمانی‌ها برگزار خواهد شد. روز ۱۲ اسفندماه، ویژه‌برنامه‌ای با حضور خانواده شهید سلیمانی بر سر مزار این شهید برگزار می‌شود. در روایت‌گری‌های مناطق نیز فعالیت‌ها و روحیات شهید قاسم سلیمانی برای دانشجویان حاضر در اردوها شرح داده می‌شود.

جهانی درباره گرایش و حضور کمرنگ قشر خاکستری جامعه دانشجویی در این اردوها نیز گفت: در برگزاری اردوهای راهیان نور درها را نبسته‌ایم، فراخوان شرکت در این اردوها عمومی است. هر ساله حضور دانشجویانی که برای نخستین بار اعزام می‌شوند چشم‌گیرتر از دانشجویانی است که سال‌های متمادی و چندباره در این اردوها شرکت کرده‌اند. برنامه‌های اردوهای راهیان‌نور هر سال متنوع‌تر می‌شود.

حضور دانشجویان غیر ایرانی در اردوهای راهیان نور

وی به حضور دانشجویان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های ایران اشاره کرد و گفت: هر ساله تعدادی از دانشجویان غیر ایرانی در این اردوها مشارکت می‌کنند و حضور در این اردوها برای آنها جذابیت دارد. این دانشجویان عمدتاً از کشورهای لبنان و سایر کشورهای همسایه است که در ایران مشغول تحصیل هستند.

 

انتهای پیام
captcha