تقدیر الهی منافاتی با اراده انسان ندارد / ماجرای اسقفی که مسلمان شد
کد خبر: 3882232
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

تقدیر الهی منافاتی با اراده انسان ندارد / ماجرای اسقفی که مسلمان شد

آیت‌الله هادوی تهرانی ضمن بیان ماجرای مسلمان شدن یک اسقف مسیحی، به بحث کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا مانند همه حوادث عالم، تقدیر الهی است، ولی این تقدیر منافاتی با اراده انسان و لزوم تلاش او برای بهبودی و در مصون ماندن از آن ندارد.

هادویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 10 اسفندماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف که به صورت لایو اینستاگرام انجام می‌شود، به آیه 82 پرداخت و گفت: در این آیه فرموده است که خداوند از آنچه مشرکین توصیف می‌کنند، پاک و منزه است که این آیه ناظر به آیه قبل است که در آن فرموده بود: «بگو اگر براى [خداى] رحمان فرزندى بود، خود من نخستين پرستندگان بودم»؛ یعنی خداوند از اینکه فرزندی داشته باشد، منزه است.

وی با بیان اینکه خداوند یگانه‌ای است که «دو» برای او تصور نیست، نه اینکه «دو» ندارد، ولی افراد کوته‌بین همیشه شریکانی برای خدا تراشیده‌اند، افزود: خداوند در قرآن بر کلمه «رب» تأکید زیادی کرده است، زیرا نشانه توحید ربوبی است؛ خالقیت گرچه در قرآن مطرح است، ولی به اندازه ربوبیت مورد تأکید نیست، زیرا کفار هم خالقیت را می‌پذیرفتند اما در ربوبیت خدا تردید داشتند.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: توحید ربوبی این است که مدیریت عالم در هر آن در دست خداوند است و این مسئله مورد تردید کفار و مشرکین است؛ البته این مسئله با اراده و اختیار انسان منافاتی ندارد و هر چه رخ می‌دهد، تحت ربوبیت خداوندی است.

عقوبت تولیدکنندگان بیماری کرونا

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ هرچند این بیماری، تقدیر الهی است، ولی اگر کسانی آن را به واسطه انگیزه‌های شیطانی مالی و سیاسی، تولید و در دنیا منتشر کرده باشند، قطعاً مجازات خواهند شد.

استاد تفسیر حوزه علمیه تصریح کرد: همه باید امروز با رعایت ضوابط بهداشتی جلوی ابتلاء به بیماری را بگیریم یا اگر کسانی مبتلا هستند، جلوی انتقال آن را به دیگران بگیرند و برای بهبودی خود تلاش کنند؛ همه اینها خالی از ربوبیت و مشیت الهی نیست، ولی هر کسی باید مطابق وظیفه خود عمل کند، زیرا براساس اعمالی که انجام می‌دهند پاداش یا مواخذه می‌شوند.

وی تأکید کرد: روز قیامت روز محاسبه است و هر کسی نتیجه عملش را می‌بیند که امیدواریم همه سربلند بیرون بیاییم. 

ماجرای اسقفی که مسلمان شد

استاد سطح عالی حوزه همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه حدید به آیه 27 «ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿۲۷﴾» پرداخت و بیان کرد: در این آیه فرموده است که ما به عیسی بن مریم انجیل را عطا کردیم که باید تأکید کنیم آنچه در بین مسیحیان به عنوان انجیل وجود دارد، دارای دو بخش است.

وی اضافه کرد: یک بخش انجیل شامل بخش قدیمی مشتمل بر کتب مقدس قبل از عیسی(زبور، تورات و ...) و بخش دیگر شامل اناجیل چهارگانه و نامه‌های رسولان است؛ البته هم در قسمت اول کتاب مقدس و هم قسمت دوم تحریفاتی رخ داده که متخصصان ادیان در این باره مباحث زیادی دارند.

آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به بخش دوم کتاب مقدس اظهار کرد: آنچه به نام اناجیل چهارگانه می‌بینیم، با انجیلی که در قرآن آمده متفاوت است، زیرا انجیل مطرح شده در قرآن همان کتاب بدون تحریفی است که بر عیسی(ع) نازل شده است، ولی اناجیل چهارگانه حداقل نیم قرن بعد از دوره عیسی(ع) نوشته شدند و زندگینامه و کتب سیره نوشته شده است، در حالی که قرآن زندگینامه موسی(ع) و عیسی(ع) نیست.

استاد سطح عالی حوزه اظهار کرد: در این زندگینامه، جملاتی از عیسی(ع) نقل شده که او از  جانب خداوند بیان کرده و آن جملات ممکن است مأخوذ از انجیل تحریف نشده باشد؛ یکی از اسقف‌ها به ارومیه آمده بود و بعدها مسلمان شد و کتابی به عنوان سیمای محمد(ص) در تورات و انجیل تألیف کرد؛ وی در صد سال قبل مجله‌ای به نام اندیشه اسلامی منتشر کرد که مقالاتی با همین عنوان سیمای پیامبر در تورات و انجیل نوشت.

وی افزود: او در این مجله با توجه به تسلط بر کتب مقدس و با استناد به قرآن به صورت کاملاً تطبیقی و عینی نشان می‌دهد که چه فرازهایی در مورد نبی اکرم(ص) در انجیل مورد تحریف قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha