دولت ضرر کاسبان و مشاغل دیگر را جبران کند
کد خبر: 3884245
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

دولت ضرر کاسبان و مشاغل دیگر را جبران کند

یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه گفت: دولت باید برای مشاغلی مانند کاسبان که از بیماری کرونا متضرر شدند معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرد تا ضرر آنها تا حدودی جبران شده و نوعی رضایت اجتماعی ایجاد شود.

دولت ضرر کاسبان و مشاغل دیگر را جبران کند

محمد حیدرپور، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا جنبه‌های مختلف زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار کرد: بسیاری از رسانه‌ها در این شرایط نتوانستند رسالت خود را انجام دهند. زمانی که رسانه‌های رسمی نتوانند رسالت‌شان را به درستی انجام دهند، مردم به شبکه‌های اجتماعی روی آورده و این شبکه‌ها نیز فضا را بسیار ترسناک‌تر از وضعیت موجود نمایش می‌دهند و مردم را دچار سردرگمی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مردم اهمیت در خانه ماندن را متوجه شده‌اند، ادامه داد: در تهران مردم به این موضوع پایبند هستند. اگر در ابتدا نیز با این مسئله درست برخورد می‌شد و مسئولان اهمیت موضوع را متوجه می‌شدند و همان شهر را قرنطینه می‌کردند و قرنطینه را مربوط به قرون گذشته نمی‌دانستند در جلب اعتماد مردم نیز موفق‌تر بودند.

حیدرپور افزود: پرستاران و کادر پزشکی در این وضعیت واقعاً فداکاری می‌کنند و مطمئناً اعتبار و منزلت آنها میان مردم افزایش می‌یابد. این بیماری امتحانی بزرگ برای همه است و مردم باید اهمیت این مسئله و ماندن در خانه را بفهمند. این بیماری بزرگ‌ترین مناسک را نیز تحت تأثیر قرار داده؛ چراکه اهمیت بهداشت و درمان و جان مردم مهم‌تر از هر چیزی است. مسئولان اهمیت موضوع را با تأخیر متوجه شدند، اما بعد تمام مناسک و مراکز آموزشی را تعطیل کردند که جای تقدیر دارد. در مجموع هوشمندانه با موضوع برخورد کردند و مردم نیز با آگاهی اجتماعی متوجه اهمیت مسئله شدند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در جامعه، تصریح کرد: در همه کشورها رسانه‌ها متعلق به بخش خصوصی است، اما در کشور ما تمام رسانه‌ها متعلق به دولت هستند و در نتیجه این تمرکزگرایی باعث می‌شود که بسیاری از مسائل موجود در جامعه به خوبی بازتاب پیدا نکند. مطبوعات در کشور ما آزادی عمل ندارند در حالیکه باید به نخبگان فرهنگی اعتماد کنیم. اگر در همان ابتدا مطبوعات اهمیت بیماری کرونا را بیان می‌کردند اوضاع بسیار بهتر می‌شد و دولتمردان هم اهمیت مسئله را از طریق آنها متوجه می‌شدند. وجود رسانه‌های آزاد در هر کشوری بسیار اهمیت دارد، چراکه ریزترین مسائل را متوجه شده و بازتاب می‌دهند. در کشور ما دولتمردان آن‌گونه که باید به رسانه‌ها اعتماد ندارند.

حیدپور بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی نیز گاهی ترس را بین مردم رواج می‌دهند. مثلاً در همین بحث کرونا با اعلام تعداد فوتی‌ها مردم را به هراس می‌اندازند. وقتی مطبوعات و رسانه‌ها تنوع لازم را نداشته باشند، چنین مسائلی پیش می‌آید. البته در شبکه‌های اجتماعی با اینکه افراط زیادی وجود دارد، اما آزادی نیز هست و همین شبکه‌ها کلیپ‌ها و مطالبی در خصوص اهمیت مسائل بهداشتی پخش می‌کنند.

وی تأکید کرد: دولت باید برای مشاغلی مانند کاسبان که از این بیماری متضرر شدند معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرد تا ضرر آنها تا حدودی جبران شده و نوعی رضایت اجتماعی ایجاد شود. رسانه‌ها نیز وظیفه دارند اهمیت جان مردم را یادآور شده و از مردم بخواهند ایام عید در خانه بمانند تا سلامتی‌شان حفظ شود. محدودیت سفر و جریمه‌های سنگین برای این کار نیز باید اعمال شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم، ناشی از کاهش اعتماد اجتماعی است. رسانه‌ها وظیفه دارند مدام اهمیت موضوع را یادآوری کنند تا همه به آن پی ببرند. وضعیت در حال حاضر بحرانی است و همه باید دست به دست هم داده و مشکل را حل کنیم. 

حیدرپور تصریح کرد: رسانه‌ها باید از نخبگان پزشکی، جامعه‌شناسی و فرهنگی دعوت کنند تا برای مردم صحبت کرده و از استرس و اضطراب آنها بکاهند. مردمی که در خانه مانده‌اند از رسانه‌ها تنوع برنامه‌ها را انتظار دارند و رسانه‌ها هم وظیفه دارند مردم را سرگرم کنند تا خستگی و دلمردگی بین آن‌ها ایجاد نشود.

انتهای پیام
captcha