آیت‌الله ترابی حریت و آزادی اندیشه داشت / ولایتمداری مثال‌زدنی این استاد حوزه
کد خبر: 3886280
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
عضو گروه پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص):

آیت‌الله ترابی حریت و آزادی اندیشه داشت / ولایتمداری مثال‌زدنی این استاد حوزه

عضو گروه پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) با تسلیت ارتحال آیت‌الله ترابی، نویسنده «موسوعه الرجالیه المیسره»، گفت: حریت و آزادی اندیشه، ولایتمداری مثال‌زدنی و استفاده از وسایل جدید آموزشی از ویژگی‌های ممتاز این استاد حوزه بود.

آیت‌الله ترابی حریت و آزادی اندیشه داشت / ولایتمداری مثال‌زدنی این استاد حوزهحجت‌الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان، استاد حوزه علمیه و عضو گروه پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)، در گفت‌و‌گو با ایکنا، ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله ترابی از استادان حوزه در فقه و اصول و نویسنده «موسوعه الرجالیه المیسره»، گفت: برای مباحث رجال و درس خارج حج و خمس و برای علم اصول هم در بحث حجیت خبر واحد خدمت ایشان بودم. ضمن اینکه به صورت غیررسمی هم مراوداتی با ایشان داشتم و بهره‌های فراوان علمی بردم و یک مقاله به صورت مشترک با راهنمایی ایشان چاپ کردم که در مورد نقد مدعی یمانی است.
 
شهبازیان بیان کرد: ایشان سال‌ها شاگرد آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله سبحانی بودند و آن بزرگواران کاملاٌ از ایشان شناخت داشتند؛ آن مرحوم از لحاظ علمی، مباحث محکم و متقنی را ارائه می‌کردند.

تتبع دقیق علمی

وی افزود: وقتی یک استاد بحثی مطرح می‌کند باید آرای مختلف را به خوبی تتبع کرده باشد و یکی از ویژگی‌های درس ایشان این بود که این تتبع را داشتند و درباره آرای فقهای جدید مانند آیات سبحانی، وحید و دیگران هم بحث می‌کردند. برخی استادان در تتبعات علمی بیشتر دنبال نظرات گذشتگان هستند ولی ایشان به نظرات فقهای جدید هم اشراف داشت؛ ویژگی دیگر ایشان این بود که ضمن بیان اقوال و آرای دیگران حریت و آزادی در اندیشه داشتند و دیدگاه‌های خود را هم بیان می‌کردند. لذا اشکالات قابل ملاحظه‌ای بر آرای دیگران داشتند.
 
استاد حوزه علمیه و عضو گروه پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) اظهار کرد: تسلط ایشان در ارائه بحث با استفاده از وسایل آموزشی روز از دیگر ویژگی‌های این عالم فرهیخته بود؛ آیت‌الله ترابی از معدود استادان درس خارج فقه و اصول حوزه بودند که از پاورپوینت و پروژکتور در درس استفاده می‌کردند. همچنین جزوه‌های درسی را خودشان چاپ می‌کردند و طوری نبود که تقریری را یکی از شاگردان بنویسد و ایشان آن را تأیید کند. ایشان جزوه 10 درس آینده را به طلاب می‌دادند و طلاب می‌دانستند که در جلسات آینده قرار است بر روی چه موضوعاتی تمرکز کنند و این مسئله در حوزه کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است؛ این موضوع سبب می‌شد تا طلاب تقریر متقنی بر مبنای مکتوبات استاد بنویسند؛ در حوزه چون قائل به پیش مطالعه هستیم استاد با ارائه این مطالب به ما اجازه می‌دادند که بر مطالبشان ان قلت و اشکال وارد کنیم.
 
شهبازیان تصریح کرد: این موضوع جزء ویژگی بارز ایشان بود که در دروس دیگر استادانی که بنده حضور داشته‌ام سابقه ندارد. ایشان در استفاده از نرم‌افزارهای فقهی و اصولی و ... به‌روز بودند و به ما آموزش می‌دادند که این مسئله از مزایای علمی حضور در کلاس ایشان بود؛ همچنین  همانند پدری معنوی برای شاگردانشان بودند. زمانی که مدیرگروه فقه جامعه المصطفی بودند با اینکه مشغله‌های زیادی داشتند و همزمان مدیر گروه فقه و ممتحن امتحانات شفاهی هم بودند ولی زمانی نبود که ما به دفتر ایشان برویم و با آغوش باز ما را نپذیرند و گاهی ما یک ساعت مزاحمشان بودیم و سؤالاتی می‌پرسیدیم و برخورد خوب و مهربانانه‌ای داشتند.
 
وی به بحث ولایتمداری ایشان اشاره و تأکید کرد: این خیلی مهم است که فردی که شاگرد استادان بزرگ بوده و صاحب‌نظر است در دفاع از انقلاب و رهبری هیچ کوتاهی ندارند و این مسئله در حوزه غنیمت است. معروف است که وقتی ایشان موسوعه رجالی خود را نوشتند و رجال و اسناد وسائل الشیعه را با اشراف آیت‌الله سبحانی تحریر کردند مورد تفقد و تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفتند؛ ایشان نقل می‌کرد که در دیدار حضوری با مقام معظم رهبری، حضرت آقا فرمودند که همه این اثر را خودتان نوشته‌ای و بعد هم تمجید فراوانی هم از بنده کردند. 

زندگینامه

یادآور می‌شود، حاج شیخ اکبر ترابی شهرضایی، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین، مدیر مدرسه فقه و حقوق مجتمع امین جامعۀالمصطفی و از محققین و اساتید مؤسسه امام صادق(ع) و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، سحرگاه ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۸ پس از چند روز بیماری به علت کرونا دار فانی را وداع گفت.
 
استاد اکبر ترابی شهرضایی، در سال ۱۳۳۸ در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرستان شهرضا با اخذ دیپلم ریاضی به پایان رساند و در سال ۱۳۵۶ به حوزه علمیه قم وارد شد. در طی سه سال دوران مقدمات را طی کرده به تحصیل مکاسب و رسائل و کفایه در خدمت اساتیدی چون آیت‌الله ستوده و استاد موسوی تهرانی و استاد اعتمادی پرداخت. در سال ۱۳۶۰ هم‌زمان با درس کفایه به خارج قضا و درس رجال آیت‌الله جعفر سبحانی حاضر شد. در سال ۱۳۶۱ در درس فقه و اصول آیت‌الله وحید خراسانی شرکت و مدت ۱۳ سال شاگردی ایشان را نمود.

فعالیت‌های علمی و اجرایی

استاد شهرضایی، دروس فقه و اصول را به مدت ۲۴ سال تدریس کرد و از سال ۱۳۸۰ به تدریس مکاسب و رسائل، سپس خارج فقه و اصول پرداخت و همزمان با تدریس دروس حوزوی به تحقیق و تألیف پرداخت که و از جمله فعالیت‌های این استاد گران‌قدر، می‌توان به تألیف کتاب «الموسوعه الرجالیه المیسره»، «پژوهشی در علم رجال»، «کلیات علم رجال»، «در سرزمین وحی»، «قطره‌ای از زمزم معرفت»، «قطره‌ای از زلال معرفت»، «کلید بهشت»، «حدود» و … اشاره کرد.
 
مرحوم ترابی شهرضایی علاوه بر ریاست مدرسه عالی فقه تخصصی (مجتمع امین) و عضویت در کمیته فقه و معاملات مدارج علمی حوزه علمیه قم، عضویت مجمع عمومی جامعه مدرسین، مدیرگروه رجال مدرسه عالی فقه و اصول حجتیه، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، استاد راهنما، مشاور و داور پایان‌نامه‌های سطح ۳ و ۴ حوزه، ممتحن امتحانات شفاهی و روحانی کاروان‌های حج و عمره و عتبات و معاونت تدارکات دفتر نمایندگی امام(ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس را در کارنامه‌ خود داشت.
انتهای پیام
captcha